Regeringens proposition med förslag till lag om ändring av lagen om tillsyn över vissa system för artificiell intelligens och till vissa andra lagar (fas II i genomförandet av AI-förordningen)
TEM091:00/2024 Lagstiftningsprojekt
I regeringens proposition föreslås nationella bestämmelser som gäller genomförandet av de bestämmelser i EU:s förordning (EU) 2024/1689 om artificiell intelligens som ska tillämpas från och med den 2 augusti 2026 (fas II i genomförandet av AI-förordningen).
Projektets basuppgifter Pågår
Projektets nummer TEM091:00/2024
Ärendenummer VN/31658/2024
Projektets arrangör arbets- och näringsministeriet
Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds
Projektstadiet Fortsatt beredning
Mandattid 8.11.2024 –
Datum för tillsättande
Förhållande till regeringsprogrammet
Orpo
Kapitel 6 Nyckeln till tillväxt
Underkapitel 6.4 Tillväxt från dataekonomi och digitalisering
Lagberedning
RP med förslag till lag om ändring av lagen om tillsyn över vissa system för artificiell intelligens och till vissa andra lagar
- 1
Under beredning
Tillagd i sessionsperioden 4.12.2025 - 2
Nuvarande nivå: Uppskattad föredragningsvecka
Original uppskatting av föredragningsvecka 37/2025Uppskattning av ny föredragningsvecka 16/2026 - 3
Överlämnad till riksdagen
- 4
Författningen har antagits
I regeringspropositionen föreslås bestämmelser om nationell lagstiftning för genomförande av testmiljöer för regleringen av artificiell intelligens och för inrättande av ett nationellt register över AI-system med hög risk i anslutning till kritisk infrastruktur. I propositionen föreslås dessutom bestämmelser om andra behövliga bestämmelser för genomförandet av EU:s förordning om artificiell intelligens. De föreslagna lagarna avses träda i kraft senast den 2 augusti 2026.
Ansvarig ministerNäringsminister Puisto
KontaktpersonMaria Hauptmann, arbets- och näringsministeriet
- Behandling: Rådet för bedömning av lagstiftningen
Kontaktperson
Nathalie Dahl, Hallitusneuvos
tel. +358 295 047 232
[email protected]
Projektets framskridande
25.4.2025 – 2.6.2025 Remissbehandling
Remissbehandling
Dokument
-
25.4.2025 Arbets- och näringsministeriet
-
25.4.2025 Arbets- och näringsministeriet
-
25.4.2025 Arbets- och näringsministeriet
-
25.4.2025 Arbets- och näringsministeriet
3.6.2025 Fortsatt beredning
Riktlinje
29.1.2026 Hallituksen esitys eduskunnalle
Författning
Mål och resultat
Det nationella genomförandet av AI-förordningen är uppdelat i två faser. I den första fasen utfärdas det nationella bestämmelser som hänför sig till de bestämmelser i AI-förordningen som ska tillämpas från och med den 2 augusti 2025. Lagstiftningen i den första fasen gäller bland annat de nationella myndigheternas uppgifter och påföljder för överträdelser av förordningen. I den andra fasen utfärdas det nationella bestämmelser som hänför sig till genomförandet av de bestämmelser i förordningen som ska tillämpas från och med den 2 augusti 2026. EU-länderna ska bland annat inrätta minst en regulatorisk sandlåda för AI och ett nationellt register över AI-system med hög risk som hänför sig till säkerhetskomponenter i kritisk infrastruktur senast den 2 augusti 2026.
I projektet bereds en regeringsproposition inför fas II i genomförandet av AI-förordningen.
Utgångspunkter
AI-förordningen trädde i kraft den 1 augusti 2024 och börjar tillämpas i etapper. Förordningen är direkt tillämplig rätt i EU-länderna men förutsätter att kompletterande och preciserande nationella bestämmelser utfärdas.
AI-förordningen förpliktar EU-länderna att inrätta minst en regulatorisk sandlåda för AI senast den 2 augusti 2026. Dessutom ska medlemsländerna senast detta datum inrätta ett nationellt register över AI-system med hög risk som hänför sig till säkerhetskomponenter i kritisk infrastruktur. Projektet gör det möjligt att i Finland genomföra en regulatorisk sandlåda för AI och inrätta ett nationellt register. I projektet bedöms också andra eventuella behov av lagstiftningsändringar för att AI-förordningen ska kunna genomföras nationellt.
Ytterligare uppgifter
- Förordning om artificiell intelligens
- Työ- ja elinkeinoministeriön verkkosivu tekoälyasetuksen kansallisesta toimeenpanosta
- Arbetsgruppen för nationellt genomförande av EU:s förordning om artificiell intelligens
- Regeringens proposition med förslag till lag om tillsyn över vissa system för artificiell intelligens och om ändring av lagar som har samband med den
Syftet med de regulatoriska sandlådorna för AI är att påskynda AI-systemens inträde på marknaden och främja aktörernas innovationer. De regulatoriska sandlådorna förbättrar aktörernas rättssäkerhet med tanke på huruvida deras AI-system uppfyller kraven i AI-förordningen.
Inrättandet av ett nationellt register över AI-system med hög risk som hänför sig till säkerhetskomponenter i kritisk infrastruktur stöder marknadskontrollen av dessa AI-system.
Utlåtanden om utkastet till regeringsproposition begärs under tiden 25.4.–2.6.2025. Begäran om utlåtande har publicerats på adressen: https://www.lausuntopalvelu.fi/SV/Proposal/Participation?proposalId=b66adec9-be5a-4b34-a856-71ec04f8e8e6
-
25.4.2025 Arbets- och näringsministeriet
-
25.4.2025 Arbets- och näringsministeriet
-
25.4.2025 Arbets- och näringsministeriet
-
25.4.2025 Arbets- och näringsministeriet
Remissbehandling
25.4.2025 – 2.6.2025 Remissbehandling
Dokument
Remissbehandling
25.4.2025 – 2.6.2025 Remissbehandling
Dokument
-
25.4.2025 Arbets- och näringsministeriet
-
25.4.2025 Arbets- och näringsministeriet
-
25.4.2025 Arbets- och näringsministeriet
-
25.4.2025 Arbets- och näringsministeriet
Perusvalmistelu: virkatyö/työryhmä/konsultointi
Diaesitys_Sidosryhmatilaisuus PDF
19.5.2025 Arbets- och näringsministeriet
Lausuntomenettely
-
15.7.2025 Inrikesministeriet
Ålands landskapsregering; Utlåtande PDF
8.7.2025 Ålands landskapsregering
Sosiaali- ja terveysministeriön lausunto PDF
9.6.2025 Social- och hälsovårdsministeriet
Puolustusministeriön lausunto PDF
6.6.2025 Försvarsministeriet
Oikeusministeriön lausunto PDF
6.6.2025 Justitieministeriet
-
6.6.2025
Poliisihallituksen lausunto PDF
6.6.2025 Poliisihallitus
Keskuskauppakamari ry lausunto PDF
4.6.2025
Rajavartiolaitoksen esikunnan lausunto PDF
3.6.2025 Rajavartiolaitoksen esikunta (2)
LVM lausunto HE AIA sääntelyn testiympäristöksi PDF
3.6.2025 Kommunikationsministeriet
Ulkoministeriö; ei lausuttavaa
3.6.2025 Utrikesministeriet
Raision kaupunki; lausunto PDF
2.6.2025 Raision kaupunki
-
2.6.2025 STTK ry
Maahanmuuttovirasto; lausunto PDF
2.6.2025 Maahanmuuttovirasto
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy; lausunto PDF
2.6.2025 Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy
Etelä-Suomen aluehallintovirasto; lausunto PDF
2.6.2025 Etelä-Suomen aluehallintovirasto
-
2.6.2025 Aalto-yliopisto
Ammattiliitto Pro ry; lausunto PDF
2.6.2025 Ammattiliitto Pro ry
-
2.6.2025 Energiavirasto
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia; lausunto PDF
2.6.2025 Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia
Energiateollisuus ry; lausunto PDF
2.6.2025 Energiateollisuus ry
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom; lausunto PDF
2.6.2025 Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
-
2.6.2025 Opetushallitus
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry; lausunto PDF
2.6.2025 Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
Pelastakaa Lapset ry; lausunto PDF
2.6.2025 Pelastakaa Lapset ry (1)
Turun ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
2.6.2025 Turun ammattikorkeakoulu Oy
Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teosto ry; lausunto PDF
2.6.2025 Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teosto ry
Helsingin yliopisto; lausunto PDF
2.6.2025 Helsingin yliopisto
Maanmittauslaitos; lausunto PDF
2.6.2025 Maanmittauslaitos
CSC - Tieteen tietotekniikan keskus Oy; lausunto PDF
2.6.2025 CSC - Tieteen tietotekniikan keskus Oy
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT; lausunto PDF
2.6.2025 Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT
-
2.6.2025 Turun yliopisto
Teknologiateollisuus ry; lausunto PDF
2.6.2025 Teknologiateollisuus ry
Pirkanmaan hyvinvointialue; lausunto PDF
2.6.2025 Pirkanmaan hyvinvointialue
Helsingin yliopisto, Legal Tech Lab; lausunto PDF
2.6.2025 Helsingin yliopisto, Legal Tech Lab
Suomen Kuntaliitto ry; lausunto PDF
2.6.2025 Suomen Kuntaliitto ry
Tuomioistuinvirasto; lausunto PDF
2.6.2025 Tuomioistuinvirasto
-
2.6.2025 Coroi Oy
-
2.6.2025 HUS-yhtymä
Suomen Yrittäjät ry; lausunto PDF
2.6.2025 Suomen Yrittäjät ry (1)
Finanssivalvonta; lausunto PDF
2.6.2025 Finanssivalvonta
Maa- ja metsätalousministeriö; lausunto PDF
2.6.2025 Jord- och skogsbruksministeriet
Palvelualojen työnantajat PALTA ry; lausunto PDF
2.6.2025 Palvelualojen työnantajat PALTA ry
-
2.6.2025 Sivistysala ry
Elinkeinoelämän keskusliitto EK; lausunto PDF
2.6.2025 Elinkeinoelämän keskusliitto EK (1)
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL; lausunto PDF
2.6.2025 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
Hyvinvointiala HALI ry; lausunto PDF
2.6.2025 Hyvinvointiala HALI ry
Vastuullinen tekoäly ry; lausunto PDF
1.6.2025 Vastuullinen tekoäly ry
Fimea; lausunto PDF
30.5.2025 Fimea
UNA OY; lausunto PDF
30.5.2025 UNA Oy
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto; lausunto PDF
30.5.2025 Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto
Tulli; lausunto PDF
30.5.2025 Tulli
Tietosuojavaltuutetun toimisto; lausunto PDF
29.5.2025 Tietosuojavaltuutetun toimisto
-
29.5.2025 Microsoft Oy
Suomen Kustannusyhdistys ry; lausunto PDF
28.5.2025 Suomen Kustannusyhdistys ry
Helsingin kaupunki; lausunto PDF
28.5.2025 Helsingin kaupunki
Kilpailu- ja kuluttajavirasto; lausunto PDF
28.5.2025 Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry; lausunto PDF
28.5.2025 Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry
Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry; lausunto PDF
28.5.2025 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
Tasa-arvovaltuutetun toimisto; lausunto PDF
28.5.2025 Tasa-arvovaltuutetun toimisto
Eläketurvakeskus; lausunto PDF
28.5.2025 Eläketurvakeskus
Oikeusrekisterikeskus; lausunto PDF
28.5.2025 Oikeusrekisterikeskus
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto TUKES; lausunto PDF
27.5.2025 Turvallisuus- ja kemikaalivirasto TUKES
-
26.5.2025 Akava ry
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira; lausunto PDF
23.5.2025 Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira
Opetus- ja kulttuuriministeriön lausunto PDF
23.5.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
-
22.5.2025 Suojelupoliisi
-
22.5.2025 Finansministeriet
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta; lausunto PDF
20.5.2025 Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta
-
16.5.2025 F-Secure Oyj
Oikeuskanslerinvirasto; Lausunto PDF
13.5.2025 Oikeuskanslerin virasto
-
25.4.2025 Arbets- och näringsministeriet
-
25.4.2025 Arbets- och näringsministeriet
-
25.4.2025 Arbets- och näringsministeriet
-
25.4.2025 Arbets- och näringsministeriet
Sekretariat
Person
Roll, Mandattid
Hauptmann, Maria
Johtava asiantuntija
arbets- och näringsministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
8.11.2024 – 19.6.2025
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Dahl, Nathalie
Hallitusneuvos
arbets- och näringsministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
19.6.2025 –
Dahl, Nathalie
Hallitusneuvos
arbets- och näringsministeriet
Roll: Ansvarig person
19.6.2025 –
Hauptmann, Maria
Johtava asiantuntija
arbets- och näringsministeriet
Roll: Föredragande
8.11.2024 –
Hauptmann, Maria
Johtava asiantuntija
arbets- och näringsministeriet
Roll: Ansvarig person
8.11.2024 – 19.6.2025
Mer om ämnet
Den andra fasen i genomförandet av EU:s förordning om artificiell intelligens har sänts på remiss
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt