Pk-toimialabarometri : Matkailu ja majoitus, syksy 2021

Pk-yritysten lähiajan suhdanneodotukset ovat nousseet selkeästi niin viime keväästä ja varsinkin vuoden takaisesta syksystä. Yleisiä suhdannenäkymiä kuvaava saldoluku on nyt +22 kun se oli keväällä +3. Uusiutumistoimien toteuttaminen matkailu ja majoitus alan yrityksissä on muuttunut hieman vuodesta 2020, sillä niitä on tehty pääosin vähemmän. Yleisimmin alalla on toteutettu investointeja ja lanseerattu uusia tuotteita sekä palveluita. Pk-yritykset näkevät tänäkin vuonna eniten kehittämistarvetta markkinoinnissa ja myynnissä, riippumatta päätoimialasta. Myös matkailun ja majoituksen alalla myynti ja markkinointi on yleisin kehittämistarve (ja koetaan selkeästi muita toimi-aloja tärkeämpänä). Tämän alalla koetaan tarvetta kehittää varsinkin henkilöstöä ja heidän koulutustaan sekä rahoitus, talous ja laskentatoimea. Pk-yritysten pahimpana kehittämisen esteenä nähdään tänäkin vuonna yleinen suhdannetilanne, mutta sen merkitys on selkeästi alhaisempi kuin vuotta aiemmin. Myös työvoiman saatavuus koetaan kehityksen esteenä. Noin joka viidennellä koko maan pk-yrityksistä ja matkailu ja majoitus alan yrityksellä on vientiä tai liiketoimintaa ulkomailla.