-
TE-palveluja tekevä henkilöstö siirtyy tehtävien myötä liikkeenluovutuksella kuntiin. TE-palvelu-uudistuksella ei tavoitella henkilöstövähennyksiä.
-
Kunta ei voi valikoida siirtyviä henkilöitä, eikä voi kieltäytyä vastaanottamasta siirtyvää henkilöstöä.
-
Irtisanomissuojaa selvitettiin tarkoin valmisteluvaiheessa. Selvittelyn jälkeen työllisyyden edistämisen ministerityöryhmä linjasi, ettei uudistuksessa tulla käyttämään irtisanomissuojaa. Voimassa olevassa valtion virkamieslaissa on jo säädetty, että luovutuksensaaja eli uusi työnantaja ei saa irtisanoa palvelussuhdetta pelkästään liikkeenluovutuksen perusteella.
-
Kun järjestämisvastuu siirtyy kunnille, on kunnilla mahdollisuus järjestää ko. palvelut TE-palveluita koskeva lainsäädäntö huomioiden parhaaksi katsomallaan tavalla. Mahdollisen yt-menettelyn käynnistämisen perusteet arvioi uusi työnantaja. Luovutuksensaaja eli uusi työnantaja ei saa irtisanoa palvelussuhdetta pelkästään liikkeenluovutuksen perusteella. Valtion virka- ja työehtosopimuksen voimassaololla ei ole tähän vaikutusta.
-
TE-palvelu-uudistuksella ei tavoitella henkilöstövähennyksiä TE-palvelutehtävissä eikä myöskään niihin liittyvissä tukitehtävissä.
-
Kaikki kuntiin siirtyviä tehtäviä tekevät henkilöt siirtyvät liikkeenluovutuksella kun-tiin/kuntayhtymiin. Yt-neuvotteluissa käsitellään henkilöstön siirtymisen periaatteet ja tarkemmat menettelytavat. Virastokohtaiset yt-neuvottelut on mahdollista käydä vasta sen jälkeen, kun työlli-syysalueet ovat tiedossa. Uusi työnantaja päättää työtehtävistä ja tehtävien järjestämistavasta.
-
Henkilöstö siirtyy liikkeenluovutuksella tehtävineen kuntiin. Uusi työnantaja päättää tehtävien mahdollisista muutoksista.
-
Järjestämisvastuun siirtyessä kunnille on kunnilla mahdollisuus järjestää TE-palvelut TE-palveluita koskeva lainsäädäntö huomioiden parhaaksi katsomallaan tavalla. Päätösvalta palvelujen tuottamiseen tarvittavasta henkilöstöstä ja myös mahdollisista muutoksista henkilöstön tehtäviin on siis uudella työnantajalla. Jotta TE-palvelujen siirto onnistuu mahdollisimman hyvin, tarvitsee uusi työnantaja osaavaa työvoimaa tehtävien hoitamiseen.
-
TE-palveluista 1.1.2025 alkaen vastaavat työllisyysalueet ovat selvillä 29.2.2024 mennessä. Valta-kunnallisissa ja virastokohtaisissa TE-toimistojen, ELY-keskusten ja KEHA-keskuksen yt-neuvotteluissa käsitellään henkilöstön siirtymisen periaatteet ja tarkemmat menettelytavat. Nykyi-nen työnantaja määrittelee siirtyvän henkilöstön ja siirtosuunnan perustuen henkilön tehtävien siirtymiseen. Henkilötasolla asiasta keskustellaan virastokohtaisten yt-neuvottelujen jälkeen käy-tävissä muutoskeskusteluissa.
-
Kuntiin siirtyvien osalta noudatetaan henkilöstöä sitovan virka- ja työehtosopimuksen määräyksiä siirtoajankohtana voimassa olevan työ- ja virkaehtosopimuksen sopimuskauden loppuun eli 28.2.2025 saakka. Sen jälkeen siirrytään soveltamaan uuden työnantajan työ- ja virkaehtosopimusta ja muiden sopimusehtojen lisäksi myös palkat määräytyvät sen mukaan.
Mikäli siirtyminen tapahtuu tehtävien myötä toiseen valtion virastoon, henkilöstön palkkauksessa noudatetaan uuden viraston palkkausjärjestelmää. Siirtymähetken palkkatason turvaamisessa noudatetaan valtion virka- ja työehtosopimuksen allekirjoittamispöytäkirjan 11 §:n mukaan liitettä ”Eräät määräykset palkkatason turvaamiseksi”. Jos henkilön vakituisen viran vaativuustason mukainen palkkaus on korkeampi kuin uudessa tehtävässä siirron jälkeen, noudatetaan 24 kk:n palkkasuojaa.
-
TE-palvelut -uudistuksessa kuntiin siirtyy KEHA-keskuksesta julkisiin työvoima- ja yrityspalveluihin (pois lukien yritystoiminnan kehittämispalvelut) liittyviä maksatustehtäviä tekevä henkilöstö. Hyväksytyn lain nojalla henkilöstö siirtyy valtiolta kuntiin/kuntayhtymiin. Uusi työnantaja päättää tehtävien järjestämistavasta.
-
Muutokseen liittyvissä valtion henkilöstöpolitiikan periaatteissa korostetaan henkilöstön osaami-sen ylläpitoa ja kehittämistä uudistuksen vaatimukset huomioiden. Jokaisen on hyvä huolehtia oman osaamisen ylläpidosta. Kun virastokohtaisten yt-neuvottelujen jälkeen henkilöstön siirto-suunnat on määritelty, on mahdollista tehdä myös tehtäväjärjestelyjä tuleva siirto huomioiden. Tällöin tarkentuvat myös mahdolliset uudet osaamisvaatimukset.
Työllisyysalueet työnantajina määrittelevät ja tiedottavat palvelussuhteen ehtoihin ja käytäntöihin liittyvistä asioista. Palvelussuhteen ehtoihin ja käytäntöihin liittyvät asiat (esim. etätyö) ovat sen vuoksi tiedossa vasta kun työllisyysalueet ovat tiedossa (29.2.2024 mennessä) ja henkilöstön siir-tymissuunta selvillä.
Uudistuksen toimeenpanossa valmistellaan perehdytyksen tukiohjelma, jota kunnat voivat hyödyn-tää henkilöstön TE-palveluihin liittyvän substanssiosaamisen (myös työttömyysturvan) hankkimi-sessa.
TE-palveluiden järjestäminen on kunnille lakisääteinen tehtävä ja palvelujen tarjonnasta on lain-säädännön mukaisesti huolehdittava.
-
Näistä työkäytännöistä (monipaikkaisuus, etätyö) päättää uusi työnantaja.
-
Siirtyviä TE-palveluiden tehtäviä valtiolla hoitava henkilöstö siirtyy liikkeen luovutuksessa luovutuksensaajan (l. kunnat ja perustettavat työvoimaviranomaiset) palvelukseen entisin virkasuhteen ehdoin.
Luovutushetkellä tarkoitetaan ajankohtaa, jolloin luovutuksensaaja ryhtyy tosiasiallisesti käyttämään määräysvaltaa ja harjoittamaan liiketoimintaa. Lain mukaan voimassa olevista virka- ja työsuhteista johtuvat oikeudet ja velvollisuudet siirtyvät luovutushetkellä, eli tässä tapauksessa 1.1.2025, luovuttajalta luovutuksensaajalle. TE-palveluiden tehtäviä valtiolla hoitava henkilöstö siirtyy automaattisesti luovutuksensaajan (kunnat ja työvoimaviranomaiset) palvelukseen.
-
Henkilöstön siirtoa koskevat yksityiskohdat käydään läpi liikkeenluovutukseen liittyvissä yhteis-toimintaneuvotteluissa. Yhteistoimintamenettely käydään sekä valtakunnallisella että paikallisella tasolla. Yhteistoimintamenettelyjä käydään sekä valtiolla että kunnissa ja kuntayhtymissä. Yhteis-toimintamenettelyissä käydään henkilöstön edustajien kanssa läpi henkilöstön siirtoon liittyviä vaihtoehtoja.
Valtakunnalliset yhteistoimintaneuvottelut päättyivät 23.10.2023. Virastokohtaiset yhteistoiminta-neuvottelut käynnistyvät sitä mukaa, kun tulevat työllisyysalueet ovat tiedossa.
Kuntien tuli toimittaa työ- ja elinkeinoministeriölle tiedot siitä, kuinka työllisyyspalvelut järjeste-tään (vastuukuntamalli, kuntayhtymä tai kunta järjestää itsenäisesti) 31.10.2023 mennessä. Henki-löstön siirtoa koskevat yksityiskohdat käydään läpi liikkeenluovutukseen liittyvissä yhteistoimin-taneuvotteluissa luovuttajalla ja luovutuksen saajilla.
-
TE-palvelut 2024 –uudistuksella ei tavoitella henkilöstövähennyksiä. Liikkeen luovutuksella tehtävät siirtyvät uudelle työnantajalle. Tehtävissä voi tapahtua muutoksia. On myös mahdollista, että esim. työn sijaintipaikkakunta vaihtuu.
Henkilöstön asiantuntemusta ja osaamista tarvitaan luovutuksensaajilla. Monet TE-hallinnon työtehtävät vaativat lainsäädännön erityisosaamista sekä ymmärrystä palveluverkostosta ja tarjottavista palveluista kokonaisuutena. Tämän haltuun ottamiseen kunnissa tarvitaan siirtyvän henkilöstön osaamista. On tärkeää, että työllisyyspalvelut saadaan turvattua myös liikkeenluovutuksen jälkeen heti 1.1.2025 alkaen.
-
Lähtökohtaisesti liikkeenluovutuksessa siirtyvä henkilöstö siirtyy liikkeenluovutuksessa uudelle työnantajalle siinä tehtävässä, mitä hän on ennen liikkeenluovutusta luovuttajalla (valtio) hoitanut.
Lainsäädännössä voi olla säädetty tietyn tehtävän hoitamiseksi erityisiä kelpoisuusvaatimuksia.
Kunta-alan yleisessä virka- ja työehtosopimuksessa (KVTES) pätevyysvaatimuksia on hyvin vähän.
-
1.1.2025 eli liikkeenluovutuksen tapahtumahetkellä TE-palveluiden tehtäviä valtiolla hoitava henkilöstö siirtyy automaattisesti luovutuksensaajan (kunnat ja työvoimaviranomaiset) palvelukseen entisillä palvelussuhteen ehdoilla.
TE-palvelutehtävien jatkuessa uudessa organisaatiossa henkilöstön työtehtäviin voi tulla muutoksia. Mikäli kunnassa/kuntayhtymässä on tarvetta organisaatiomuutoksille, jotka voivat johtaa esim. tehtäväjärjestelyihin tai muihin muutoksiin työvoiman käytössä, tulee tätä koskevat erilliset yhteistoimintaneuvottelut käydä kunnassa/kuntayhtymässä ennen kuin asiasta tehdään päätöksiä.
Uuden työnantajan (kunnan/kuntayhtymän) tulee noudattaa mahdollisia muutoksia tehdessään kunnan ja hyvinvointialueiden viranhaltijasta annettua lakia (KVhL), työsopimuslakia sekä työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella annettua lakia.
-
Liikkeen luovutuksessa työntekijät ja viranhaltijat siirtyvät luovutuksensaajan palvelukseen entisin työ- ja virkasuhteen ehdoin. Kukin kunta/työvoimaviranomainen perustaa virat itsehallintonsa perusteella. Näin ollen valtion virat eivät siirry liikkeenluovutuksessa, vaan vastaanottava kunta/työvoimaviranomainen perustaa siirtyvän toiminnan edellyttämät virat. Työtä tehdään virkasuhteessa, mikäli tehtäviin sisältyy julkisen vallan käyttöä.
Liikkeen luovutuksessa työsuhteet siirtyvät sellaisinaan luovuttajilta luovutuksensaajana toimivalle kunnalle/työvoimaviranomaiselle.
-
Kunnat ja kuntayhtymät ovat velvollisia noudattamaan valtion työ- ja virkaehtosopimusta siirtohetkellä voimassa olevan sopimuskauden loppuun eli 28.2.2025 saakka. Sopimuskauden päättymisen jälkeen siirtyneen henkilöstön palvelussuhteiden ehtoihin sovelletaan uutta työnantajaa sitovaa työ- ja virkaehtosopimusta eli Kunta-alan yleistä virka- ja työehtosopimusta (KVTES).