- Yritykset
- Elinkeinopolitiikka
- Innovaatiopolitiikka
- Painopistealueet
- Yrityksen toiminnan sääntely
- Yritysten kansainvälistyminen
- EU:n sisämarkkinat
- Yrityspalvelut
- Yhteiskuntavastuu
- Yritykset ja ihmisoikeudet
- Yhteiskuntavastuun ohjeet ja periaatteet
- OECD:n monikansallisten yritysten toimintaohjeiden yksittäistapausten käsittely
- Yhteiskunta- ja yritysvastuun neuvottelukunta
- Sosiaalisesti vastuulliset julkiset hankinnat
- Vastuullisuusraportointi
- Julkaisuja yhteiskuntavastuusta
- Korruption torjunta
- Sosiaaliset yritykset
- Toimialapalvelu
- Yritysrahoitus
- Työelämä
- Työlainsäädäntö
- Työsopimus ja työsuhde
- Työaika ja vuosiloma
- Työntekijöiden osaamisen kehittäminen ja ylläpitäminen
- Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo työelämässä
- Yksityisyyden suoja työelämässä ja työ lasten kanssa
- Yhteistoimintamenettely ja muut henkilöstön osallistumisjärjestelmät
- Yhteistoimintalain ydinkohdat
- Neuvotteluvelvollisuus
- Tiedottamisvelvollisuus
- Yrityksen yleiset suunnitelmat, periaatteet ja tavoitteet
- Henkilöstösuunnitelma ja koulutustavoitteet
- Sopiminen ja henkilöstön päätökset
- Yhteistoimintaneuvottelut työvoiman käyttöä vähennettäessä
- Salassapitovelvoitteet ja seuraamukset
- Ulkopuolisen työvoiman käyttö
- Liikkeenluovutus
- Yhteistoiminta suomalaisessa yritysryhmässä
- Yhteistoiminta yhteisönlaajuisessa yritysryhmässä
- Henkilöstöedustus eurooppayhtiössä ja eurooppaosuuskunnassa
- Henkilöstörahastot
- Yhteistoimintalain ydinkohdat
- Työehtosopimukset ja työriitojen sovittelu
- Tilaajavastuu
- Työntekijän suoja työnantajan maksukyvyttömyystilanteessa
- Kansainvälinen työjärjestö ILO
- Työelämän kehittäminen
- Maahanmuuttajien kotouttaminen
- Työllisyys
- Tuet ja korvaukset
- Työllisyyskatsaus ja Työnvälitystilasto
- Työlainsäädäntö
- Energia
- Energia- ja ilmastostrategia
- Sähkömarkkinat
- Päästökauppa
- Uusiutuva energia
- Energiatehokkuus
- Energia- ja investointituet
- Ydinenergia
- Energiahuollon varmuus
- Energiakolumnit
- Energia-alan EU- ja kansainvälinen yhteistyö
- Energiateknologiat
- Kilpailu ja kuluttajat
- Alueet
- Aluekehittämisen tavoitteet ja suunnittelu
- Alueiden kehittämisen painopisteet
- Aluekehittämiskeskustelut
- Alueiden kehittäminen ja maakuntien liitot
- Maaseutu- ja saaristopolitiikka
- Aluekehityksen seuranta ja ennakointi
- Tukialueet
- Alueiden kehittämisen lainsäädäntö
- Määrärahajaot
- Alueiden uudistumisen neuvottelukunta (AUNE)
- Aluekehittämisen uutiskirje
- Kaupunkikehittäminen
- Rakennemuutos
- EU:n alue- ja rakennepolitiikka
- ELY-keskukset
- Aluekehittämisen tavoitteet ja suunnittelu
Tuoteryhmäkohtaisten vaatimusten valmistelu
Tuotteiden energiatehokkuutta säädellään EU:ssa ecodesing -direktiivin ja energiamerkintäasetuksen perusteella. Ne ovat Suomessa pantu toimeen ekosuunnittelulailla ja –asetuksella. Ecodesing -direktiivin ja energiamerkintäasetuksen nojalla annetaan sitovia tuoteryhmäkohtaisia vaatimuksia, jotka ovat sellaisenaan voimassa koko EU:n alueella
Ecodesign- ja energiamerkintävaatimuksilla on erilaiset valmisteluprosessit
Ecodesing-direktiivissä ja energiamerkintäasetuksessa listataan perusteet tuoteryhmäkohtaisen sääntelyn aloittamiselle. Muutaman vuoden välein julkaisemassaan ecodesign-työsuunnitelmassa Euroopan komissio listaa ne tuoteryhmät, joiden osalta selvitetään tarkemmin sääntelyn tarvetta.
Komissio johtaa tuoteryhmäkohtaisten ecodesign-säädösten valmistelua puitedirektiivin nojalla. Mikäli komissio päättää selvitysten seurauksena aloittaa ecodesign-vaatimusten kehittämisen, kuulee se valmisteluprosessin aikana sidosryhmiä ja jäsenmaita kuulemisfoorumi-tilaisuuksissa. Myöhemmin jäsenmaiden edustajat äänestävät komission asetusehdotuksista ns. komitologiamenettelyn mukaisessa komiteassa.
Vuonna 2017 korvattiin energiamerkintädirektiivi energiamerkintäasetuksella. Energiamerkintäasetuksen nojalla annetaan sitovia tuoteryhmäkohtaisia säädöksiä. Energiamerkintävaatimukset koskevat vain niitä tuoteryhmiä, joista on säädetty tuoteryhmäkohtainen energiamerkintäasetus.
Komissio antaa energiamerkintää koskevat tuoteryhmäkohtaiset säädökset delegoituina asetuksina, jotka ovat sellaisinaan voimassa Suomessa. Jäsenvaltiot eivät äänestä delegoiduista asetuksista, mutta jäsenmailla ja sidosryhmillä on mahdollisuus tulla kuulluksi kuulemisfoorumeissa.
Suomi osallistuu aktiivisesti vaatimusten säätämiseen
Tuotteiden energiatehokkuuden puitelainsäädäntö kuuluu Suomessa työ- ja elinkeinoministeriön vastuulle. Tuoteryhmäkohtaisista säännöksistä muut kuin rakennustuotteet kuuluvat työ- ja elinkeinoministeriölle (käytännön työtä hoitaa Energiavirasto) ja rakennustuotteet ympäristöministeriölle.
Muotoillessaan Suomen kantoja tuoteryhmäkohtaisiin säädöksiin Energiavirasto ja ympäristöministeriö kuulevat valmistavaa teollisuutta. Lisätietoja löytyy ekosuunnittelu.info -sivustolta.
Säädösten noudattamista valvoo Suomessa Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja kuluttajien tiedotusta hoitaa Motiva Oy.
Lisätietoja: Pekka Kärpänen