-
Kunnille tulee käyttövelvoite valtion asiakastietojärjestelmään, jotta asiakastietojen kirjauskäytännöt pysyvät yhtenäisinä, asiakastietojen käsittelyyn liittyviä tietoturva- ja -suojariskejä voidaan vähentää sekä hillitään tietojärjestelmien kehittämis- ja ylläpitokustannuksia. Asiakkaiden palvelualustana käytetään Työmarkkinatoria.
-
Kyllä.
-
Valtio tarjoaa tietojärjestelmän toistaiseksi.
-
Toukokuussa 2022 on otettu tuotantokäyttöön Työmarkkinatori-palvelualusta, joka on ”yksi luukku” TE-palveluihin koko Suomessa. Asiakastyö ja asiointipalvelut perustuvat edelleen URA-järjestelmäkokoisuuteen, mutta pääsy palveluihin on Työmarkkinatorin kautta.
-
Näin juuri. Asiakkaiden Työmarkkinatorin lisäksi käyttöön otetaan Asiantuntijan Työmarkkinatori, joka tulee parantamaan myös järjestelmän virkailijakäyttäjien käyttökokemusta.
-
KEHA-keskus ja työvoimaviranomaiset olisivat valtakunnallisen tietovarannon yhteisrekisterinpitäjiä. Järjestämisvastuussa oleva kunta vastaisi työvoimaviranomaisena rekisterinpitäjän tehtävistä asiakkaidensa osalta.
-
Työmarkkinatori tulee olemaan merkittävä parannus myös työnantajien palveluille. Palvelualustan potentiaalinen hyödyntäminen edellyttää määrätietoista kehitystyötä, jossa on tärkeää huomioida työnantaja-asiakkaiden tarpeet.
-
TE Digi –hankkeessa tehtävässä kehitystyössä on ollut alusta lähtien mukana asiakastyötä tekeviä asiantuntijoita. Erityisesti on pyritty huomioimaan palvelujen asiakas- ja käyttäjäystävällisyys.
-
Tämä on olennainen kysymys TE2024-uudistuksen onnistumisen ja vaikuttavuuden seurannan kannalta. Toimenpiteiden jälkeistä vaikuttavuuden todentamista ja koko TE2024-uudistuksen seu-rantaa pyritään kehittämään hyödyntämällä tulorekisterin tietoja.
-
Työvoiman liikkuvuuden tukeminen on kriittisen tärkeää jatkossakin. Virkailijan tiedossa olisivat työnhakijat ja avoimet työpaikat kaikilta alueilta.
-
TE2024-uudistuksessa eri toimijoiden roolit muuttuvat myös asiakastietojen käsittelyn osalta. Tä-mä on potentiaalinen tietosuojariski. Asian tärkeyden vuoksi TEM ja KEHA-keskus teettivät ulko-puolisen tietosuojavaikutusten arvioinnin, joka valmistui keväällä 2022.
Työnhakijan tietoja ei voi rajoituksetta siirtää valtakunnallisesta tietovarannosta muihin järjestel-miin. Asiakastietojen lainmukaisesta käsittelystä vastaavat yhteisrekisterinpitäjinä KEHA-keskus ja työvoimaviranomaiset.
-
Tekoälyä on hyödynnetty esimerkiksi Työmarkkinatorin ns. kohtaantotoiminnallisuuden kehittämisessä.
-
Lainsäädännön on tarkoitus mahdollistaa se, että työllisyydenhoidon järjestämisen seurannan ja arvioinnin suorittamiseksi sekä tilastointia ja tiedolla johtamista varten on käytössä riittävä tieto-perusta.