Työikäisten osaamisen tunnistaminen

Kuvassa mies korjaustöissä. Ympärillä erilaisia työkaluja, kuten jakoavaimia.

Osaamisen tunnistamisella tarkoitetaan, että yksilö havaitsee, sanoittaa ja tekee näkyväksi eri tavoin hankkimansa osaamisen sekä itselleen että ympäröivälle yhteiskunnalle. Osaamisen tunnistaminen on erityisen tärkeää muun muassa työtä hakiessa, työtehtävien muuttuessa, alan vaihtoa harkittaessa ja uusia opintoja tai taitojen kehittämistä suunniteltaessa. Kun osaaminen tunnistetaan, se saadaan täysimääräisesti käyttöön ja hyödyksi työmarkkinoilla.

Yksilötasolla osaamisen tunnistaminen auttaa esimerkiksi lisäämään itsetuntemusta ja -luottamusta, asettamaan ja saavuttamaan ura- ja koulutustavoitteita sekä edistää työpaikan saantia. Yhteiskunnan tasolla osaamisen tunnistaminen parantaa työllisyyttä, työelämää, osallisuutta, hyvinvointia ja yhteiskunnan toimivuutta.

Työkaluja osaamisen tunnistamiseen

Työikäisten osaamisen tunnistaminen -hanke kehitti osaamisen tunnistamisen työvälineitä ja menetelmiä vuosien 2022–2024 aikana. Hanke on päättynyt keväällä 2025. Työtä ohjasi työ-ja elinkeinoministeriön ja opetus- ja kulttuuriministeriön asettama osaamisen tunnistamisen työryhmä. 

Joulukuussa 2022 julkaistussa väliraportissa työryhmä kuvasi osaamisen tunnistamisen nykytilaa ja kehitystarpeita. Työryhmä ehdotti tammikuussa 2025 julkaistussa loppuraportissaan kuutta osaamisen tunnistamisen valtakunnallista periaatetta, joita niin yksilöt kuin yhteisöt voivat hyödyntää eri osaamisen tunnistamisen tilanteissa:

  • Kaikki osaaminen on arvokasta. Osaamista syntyy ja sitä voidaan hankkia ja tunnistaa eri tilanteissa ja ympäristöissä.
  • Oppimismyönteisen kulttuurin tulee parantaa yksilöiden kokemusta osallisuudesta, omasta hyvinvoinnista ja kehittymismahdollisuuksista. 
  • Yksilön aloitteellisuudella on suuri merkitys oman osaamisen tunnistamisessa.
  • Yksilön osaamisen tunnistamista tulee edistää tarjoamalla yhdenvertaisesti ja saavutettavasti tukea ja ohjausta eri tilanteissa.
  • Osaamisen näkyväksi tekemiseksi tulee olla avoimesti ja saavutettavasti tarjolla eri tilanteisiin sopivia työkaluja, jotka muodostavat johdonmukaisen ja helposti hyödynnettävän kokonaisuuden.
  • Osaamisen tunnistamisessa mukana olevia tahoja tulee tukea.

Kokeiluja ja pilotteja toteutettiin erilaisille kohderyhmille ja eri laajuisina ja ne päättyivät syksyllä 2024. Työryhmä julkaisi loppuraporttinsa tammikuussa 2025 (suomeksi, kuvailulehti englanniksi ja ruotsiksi). 

Hanke oli osa jatkuvan oppimisen uudistusta ja toimenpiteet rahoitettiin EU:n elpymis- ja palautumistukivälineellä.

Euroopan unionin rahoittama – NextGenerationEU

Yhteystiedot

Markku Virtanen, Neuvotteleva virkamies 
työ- ja elinkeinoministeriö, Alueet ja kasvupalvelut AKO, Työllisyyden edistäminen ja kohtaanto TEKO Puhelin:0295049068   Sähköpostiosoite: