Asetusmuutos siirtää jakeluinfratuen painopisteen henkilöautoista raskaaseen liikenteeseen
Valtioneuvosto on antanut asetuksen, jolla muutetaan asetusta sähköisen liikenteen, biokaasun ja uusiutuvan vedyn liikennekäytön infrastruktuurituesta vuosina 2022–2025 (ns. jakeluinfratukiasetus). Tukiohjelmalla edistetään kansallisia liikenteen päästövähennystavoitteita ja EU:n tavoitteita, jotka koskevat raskaan liikenteen sähkölatauskenttien ja vetytankkausasemien riittävää kattavuutta.
”Haluamme vauhdittaa raskaan liikenteen käyttövoimamurrosta. Siksi päätimme viime vuoden budjettiriihessä kohdistaa Puhtaan energian Suomi -kärkihankekokonaisuudesta 10 miljoonaa euroa erityisesti raskaan liikenteen puhtaan lataus- ja tankkausinfrastruktuurin rakentamiseen”, sanoo ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen.
Valtion tämän vuoden talousarviossa jakeluinfratukeen on varattu 10 miljoonan euron myöntövaltuus julkisen liikennesähkön ja -kaasun lataus- ja tankkausinfrastruktuurin edistämisen momentille (32.20.47). Voimaan tulevan asetusmuutoksen myötä tämän tuen painopiste siirtyy nyt henkilöautoista raskaan liikenteen tukemiseen.
Tuki kohdistetaan jatkossa vain raskaiden hyötyajoneuvojen (esim. ajoneuvoyhdistelmien ja linja-autojen) latauskenttiin, nesteytetyn uusiutuvan kaasun tankkausasemiin sekä kaikille ajoneuvoille soveltuviin vetytankkausasemiin. Tuki kohdistuu hankkeisiin, jotka parhaiten tukevat markkinoiden muodostumista raskaan liikenteen vaihtoehtoisissa käyttövoimissa, joita ovat muut kuin perinteiset polttoaineet bensiini ja diesel.
Raskaiden hyötyajoneuvojen vaihtoehtoisten käyttövoimien käyttöönotto on vielä pilottiasteella. Kattava lataus- ja tankkausverkosto on edellytys sähkö-, kaasu- ja vetykäyttöisten ajoneuvojen yleistymiselle.
Lausunnolla olleeseen asetusluonnokseen verrattuna latauskenttien antotehovaatimuksia on lievennetty nyt voimaan tulevassa asetuksessa niin, että osa latauskentän antotehosta voidaan tuottaa sähkövaraston avulla. Samoin biokaasulle voidaan myöntää tukea jatkossakin, mutta kuitenkin vain de minimis -tukena, jossa tuen enimmäismäärä on enintään 300 000 euroa/yritys kolmen vuoden aikana.
Tuen tarjouskilpailumallia muutetaan niin, että latauskenttiä ja tankkausasemia tuetaan vain tiettyjen ajomatkojen välein, jotta täytetään EU:n vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuria koskevan asetuksen (AFIR) sitovia tavoitteita latauskenttien ja tankkausasemien maantieteellisestä kattavuudesta. Tarjouskilpailun järjestää Energiavirasto.
Jakeluinfratukiasetus saatetaan myös vastaamaan niitä muutoksia, jotka on tehty EU:n ns. yleiseen ryhmäpoikkeusasetukseen. Ryhmäpoikkeusasetusta noudattamalla tukea voidaan myöntää ilman ennakkoilmoitusta komissiolle.
Asetuksesta on poistettu jakeluinfratuen tukikohteista paikallisen joukkoliikenteen latauspistehankkeet, joiden tuelle ei katsota enää olevan vastaavaa käynnistävää vaikutusta.
Infrastruktuurituki edistää AFIR-asetuksen ja Suomen elpymis- ja palautumissuunnitelman toimeenpanoa, sekä niiden sisältämien tavoitteiden toteutumista ja siten myös liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä. Tuen avulla tankkaus- ja latausinfrastruktuuri lisääntyy ja edistää siirtymää vähäpäästöisempiin ajoneuvoihin.
Lisätiedot:
erityisasiantuntija Olli Salo, TEM, p. 0295 047 322
teollisuusneuvos Pekka Grönlund, TEM, p. 0295 064 815