Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi energian alkuperätakuista
Hallituksen esitys energian alkuperätakuulaista
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi energian alkuperätakuista
TEM040:00/2019 Säädösvalmistelu
Uudelleen laaditun uusiutuvan energian direktiivin ((EU) 2018/2001) uusiutuvien energialähteiden alkuperätakuita koskevan sääntelyn saattaminen osaksi kansallista lainsäädäntöä. Muutoksena aiempaan erityisesti alkuperätakuusääntelyn laajentaminen sähköntuotannon lisäksi myös kaasun ja lämmön/jäähdytyksen tuotantoon.
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero TEM040:00/2019
Asianumerot VN/6434/2019
Asettaja työ- ja elinkeinoministeriö
Toimikausi/aikataulu – 3.12.2021
Asettamispäivä
Toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita
Marin
Strategiset kokonaisuudet Hiilineutraali ja luonnon monimuotoisuuden turvaava Suomi
Lainvalmistelu
HE laiksi energian alkuperätakuista
- 1
Valmistelussa
Lisätty istuntokauden suunnitelmaan 8.10.2020 - 2
Arvioitu esittelyviikko
Arvioitu uusi esittelyviikko 19/2021 - 3
Annettu eduskunnalle
12.5.2021HE 87/2021 Käsittelytiedot eduskunnassa - 4
Meneillään oleva vaihe: Säädös hyväksytty
Eduskunnan vastaus EV 161/2021
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki energian alkuperätakuista ja kumottavaksi voimassa oleva laki sähkön alkuperän varmentamisesta ja ilmoittamisesta. Ehdotetulla lailla pantaisiin täytäntöön uudelleenlaaditun uusiutuvan energian direktiivin alkuperätakuita koskeva sääntely sekä sähkömarkkinadirektiivin säännökset sähkön alkuperän ilmoittamisesta. Esitys liittyy viikolla 21 annettavaan LTAE:een ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.
VastuuministeriElinkeinoministeri Lintilä
YhteyshenkilöPekka Grönlund, työ- ja elinkeinoministeriö
Tavoitteet ja tuotokset
Ehdotetulla lailla sähkön alkuperätakuujärjestelmä laajennettaisiin kaasuun ja vetyyn sekä lämmitykseen ja jäähdytykseen. Esityksen tavoitteena on parantaa asiakkaiden mahdollisuutta vaikuttaa kuluttamansa energian alkuperään luotettavan järjestelmän kautta. Alkuperätakuun avulla esimerkiksi kuluttajat voivat varmistua helposti siitä, että uusiutuvana markkinoitu ja myyty energia on tuotettu uusiutuvilla energialähteillä.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki energian alkuperätakuista ja kumottavaksi voimassa oleva laki sähkön alkuperän varmentamisesta ja ilmoittamisesta. Ehdotetulla lailla pantaisiin täytäntöön uusiutuvan energian direktiivin alkuperätakuita koskeva sääntely sekä sähkömarkkinadirektiivin säännökset sähkön alkuperän ilmoittamisesta.
Ehdotetulla lailla alkuperätakuujärjestelmää koskeva kansallinen sääntely laajennettaisiin sähkön lisäksi kaasuun, mukaan lukien vety, sekä lämpöön ja jäähdytykseen. Alkuperätakuita myönnettäisiin uusiutuvilla energialähteillä tuotetun energian lisäksi ydinvoimalla tuotetulle sähkölle sekä hukkalämmölle ja -kylmälle. Energian alkuperän varmennusvelvoite laajennettaisiin koskemaan kaikkia energiamuotoja erikseen säädetyin poikkeuksin.
Ehdotetussa laissa nimettäisiin sähkön alkuperätakuiden rekisterinpitäjäksi kantaverkonhaltija Fingrid Oyj, kaasun alkuperätakuiden rekisterinpitäjäksi siirtoverkonhaltija Gasgrid Finland Oy ja lämmön ja jäähdytyksen alkuperätakuiden rekisterinpitäjäksi Energiavirasto.
Lähtökohdat
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2018/2001 uusiutuvista lähteistä peräisin olevan energian käytön edistämisestä (uudelleenlaadittu) eli ns. RED II annettiin 11 päivänä joulukuuta 2018 ja se on saatettava osaksi kansallista lainsäädäntöä viimeistään 30 päivänä kesäkuuta 2021.
Direktiivissä edellytetään, että jäsenvaltioiden tulee varmistaa, että uusiutuvista lähteistä peräisin olevalle energialle voidaan tietyin edellytyksin myöntää alkuperätakuu.
Nykyisin alkuperätakuu vaaditaan sähkön myyjiltä, jotka myyvät tai markkinoivat sähköä uusiutuvana.
Merkittävin muutos sähkön alkuperätakuujärjestelmässä olisi alkuperätakuiden myöntäminen ehdotuksen mukaisesti uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön lisäksi ydinvoimalla tuotetulle sähkölle.
Ehdotuksen myötä kaasulle, mukaan lukien vety, luotaisiin alkuperätakuujärjestelmä ja ehdotuksen vaikutukset toiminnanharjoittajille nykytilaan verrattuna ovat merkittäviä. Ehdotuksen myötä selvästi nykyistä useammalla kaasun tuottajalla olisi mahdollisuus saada tuloja alkuperätakuiden myynnistä. Ehdotuksen myötä kaasulle, mukaan lukien vety, asetettaisiin uusiutuvan alkuperän varmennusvelvoite. Kaasun myyjien, tuottajien ja käyttäjien tulisi varmentaa alkuperätakuilla myymänsä tai käyttämänsä kaasu, mukaan lukien vety, joka on ilmoitettu alkuperältään uusiutuvaksi. Varmennusvelvoite koskisi ainoastaan tilanteita, joissa kaasua markkinoidaan ja myydään alkuperältään uusiutuvana. Ehdotuksella ei velvoitettaisi kaasun tuottajia hakemaan alkuperätakuita kaikelle tuotannolleen.
Ehdotuksen myötä lämmölle ja jäähdytykselle luotaisiin alkuperätakuujärjestelmä ja ehdotuksen vaikutukset toiminnanharjoittajille nykytilaan verrattuna ovat merkittäviä. Ehdotuksen mukaisesti uusiutuvilla energialähteillä tuotetulle lämmölle ja jäähdytykselle sekä hukkalämmölle ja -kylmälle asetettaisiin varmennusvelvoite. Lämmön ja jäähdytyksen myyjien, tuottajien ja käyttäjien tulisi varmentaa alkuperätakuita peruuttamalla myymänsä tai käyttämänsä lämpö tai jäähdytys, joka on ilmoitettu alkuperältään uusiutuvaksi tai hukkalämmöksi tai -kylmäksi. Varmennusvelvoite koskisi ainoastaan tilanteita, joissa lämpöä ja jäähdytystä markkinoidaan tai myydään alkuperältään määriteltynä. Ehdotuksella ei velvoitettaisi lämmön ja jäähdytyksen tuottajia hakemaan alkuperätakuita tuotannolleen.
Ehdotuksen mukainen alkuperätakuujärjestelmä vahvistaisi energiankäyttäjän mahdollisuuksia tehdä valintoja ostamansa energian alkuperän suhteen.
Hallituksen esityksen valmistelu tapahtuu ministeriöiden virkatyönä.
Lakiehdotus hyväksyttiin eduskunnassa 12.11.2021
Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n lausunto (ei lausuttavaa)
24.8.2020 Elinkeinoelämän Keskusliitto EK
Lausuntokierros hallituksen esitysluonnoksesta
6.7.2020 – 24.8.2020 Lausuntokierros
Asiakirjat
Lausuntokierros hallituksen esitysluonnoksesta
6.7.2020 – 24.8.2020 Lausuntokierros
Asiakirjat
Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n lausunto (ei lausuttavaa)
24.8.2020 Elinkeinoelämän Keskusliitto EK
Perusvalmistelu: virkatyö/työryhmä/konsultointi
VN TEAS -hankkeen loppuraportti - Alkuperätakuujärjestelmän laajennus biokaasulle PDF
16.3.2020 Työ- ja elinkeinoministeriö
VTTn selvitys lämmityksen ja jäähdytyksen alkuperätakuujärjestelmän toteutusvaihtoehdoista PDF
16.3.2020 Työ- ja elinkeinoministeriö
Lausuntomenettely
Fingrid Oyj:n lisälausunto PDF
10.11.2020 Fingrid Oyj
Gasgrid Finland Oy:n lausunto PDF
30.9.2020 Gasgrid Finland Oy
-
30.9.2020 Bioenergia ry
Ympäristöministeriön lausunto PDF
30.9.2020 Ympäristöministeriö
Kuluttajaliitto ry:n lausunto PDF
30.9.2020 Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry
-
30.9.2020 Energiavirasto
Paikallisvoima ry:n lausunto PDF
30.9.2020 Paikallisvoima ry
-
30.9.2020 Gasum Oy
Fingrid Oyj:n lausunto.pdf PDF
30.9.2020 Fingrid Oyj
-
30.9.2020 Helen Oy
Suomen kuntaliitto ry:n lausunto.pdf PDF
30.9.2020 Suomen Kuntaliitto ry
UPM-Kymmene Oyj:n lausunto.pdf PDF
30.9.2020 UPM-Kymmene Oyj
Suomen omakotiliitto ry:n lausunto.pdf PDF
30.9.2020 Suomen Omakotiliitto ry
Suomen sähkökäyttäjät ry:n lausunto.pdf PDF
30.9.2020 Suomen Sähkönkäyttäjät ry
Suomen lähienergialiitto ry:n lausunto.pdf PDF
30.9.2020 Suomen Lähienergialiitto ry
Energiateollisuus ry:n lausunto.pdf PDF
30.9.2020 Energiateollisuus ry
Suomen biokierto ja Suomen biokaasu ry:n lausunto.pdf PDF
30.9.2020 Suomen Biokierto ja Biokaasu ry
Suomen kaasuyhdistys ry:n lausunto.pdf PDF
30.9.2020 Suomen Kaasuyhdistys ry
Ilmatar Windpower Oyj:n lausunto.pdf PDF
30.9.2020 Ilmatar Windpower Oyj
-
30.9.2020 Verohallinto
Oikeusministeriön lausunto PDF
28.9.2020 Oikeusministeriö
Valtiovarainministeriön lausunto PDF
28.8.2020 Valtiovarainministeriö
Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n lausunto (ei lausuttavaa)
24.8.2020 Elinkeinoelämän Keskusliitto EK
Muut asiakirjat ja muistiot
SuVL 5/2018 vp PDF
6.6.2018 Suuri valiokunta
YmVL 17/2018 vp PDF
6.6.2018 Ympäristövaliokunta
Maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunto 10/2018 vp PDF
5.6.2018 Maa- ja metsätalousvaliokunta
TaVL 27/2018 PDF
5.6.2018 Talousvaliokunta
-
23.5.2018 Työ- ja elinkeinoministeriö
UJ 14/2018 Perusmuistio TEM2018-00292 PDF
23.5.2018 Työ- ja elinkeinoministeriö
SuVL 3 /2017 vp
5.5.2017 Suuri valiokunta
YmVL 5/2017 vp PDF
21.3.2017 Ympäristövaliokunta
Maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunto 5/2017 vp PDF
17.3.2017 Maa- ja metsätalousvaliokunta
TaVL 10/2017 PDF
7.3.2017 Talousvaliokunta
Komission ehdotus uusiutuvan energian direktiiviksi (COM(2016) 767 Final)(liitteet) PDF
23.2.2017 Euroopan komissio
Komission ehdotus uusiutuvan energian direktiiviksi (COM(2016) 767 Final) PDF
23.2.2017 Euroopan komissio
Valtioneuvoston U-kirjelmä U 5/2017 vp PDF
2.2.2017 Työ- ja elinkeinoministeriö
Komission vaikutusten arviointi osa 1/4 PDF
30.11.2016 Euroopan komissio
Komission vaikutusten arviointi osa 2/4 PDF
30.11.2016 Euroopan komissio
Komission vaikutusten arviointi osa 3/4 PDF
30.11.2016 Euroopan komissio
Komission vaikutusten arviointi osa 4/4 PDF
30.11.2016 Euroopan komissio
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Grönlund, Pekka
Teollisuusneuvos
työ- ja elinkeinoministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
25.7.2019 – 30.6.2021
Saari, Annukka
Erityisasiantuntija
työ- ja elinkeinoministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
25.7.2019 – 1.1.2020
Vilén, Outi
Erityisasiantuntija
työ- ja elinkeinoministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
25.7.2019 – 31.12.2021
Lisää aiheesta
Eduskunnan vastaus hallituksen esitykseen laiksi energian alkuperätakuista (HE 87/2021 vp; EV 161/2021 vp)
Eduskunnan vastaus hallituksen esitykseen laiksi energian alkuperätakuista (HE 87/2021 vp; EV 161/2021 vp)
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi energian alkuperätakuista
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet