Kuluttajaneuvonta Kilpailu- ja kuluttajaviraston järjestettäväksi
Hallitus esittää 14.9.2018, että kuluttajaneuvonta siirretään maistraateista Kilpailu- ja kuluttajaviraston järjestettäväksi. Siirto on osa maistraattien uudelleenorganisointia.
Siirron jälkeen kuluttajaneuvontapalvelut, jotka koostuvat kuluttajaneuvonnan henkilökohtaisesta neuvonnasta, verkkopalveluista ja sähköisen asioinnin kanavista, olisi keskitetty Kilpailu- ja kuluttajavirastoon. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mahdollisuus ohjata kuluttajaneuvonnan palvelukokonaisuutta edelleen kohti keskitettyä yhden luukun palvelumallia paranisi.
Siirto ei vaikuta kuluttajaneuvonnan tehtäviin eikä asiakkaille tarjottaviin palveluihin, vaan ne jatkuvat sellaisinaan siirron jälkeenkin. Kuluttajaneuvonnan keskeinen tehtävä on neuvoa ja sovitella kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisissä yksittäisissä riita-asioissa. Tarkoituksena on auttaa kuluttajaa toimimaan itsenäisesti antamalla toimintaohjeita ja neuvoja asian hoitamiseksi.
Muutokset tulevat voimaan 1.1.2019.
Hallituksen esitys päätöksestä
Lisätiedot:
neuvotteleva virkamies Sari Alho, TEM, p. 029 50 49007