Millainen on kaupan alan tulevaisuus? – Tulevaisuusselonteon valmistelussa tarkastellaan kaupan alaa kokonaisvaltaisesti ja eteenpäin katsovasti
Kaupan alaan vaikuttavat globaalisti monet käynnissä olevat muutokset. Työ- ja elinkeinoministeriö laatii osana hallitusohjelmaa valtioneuvoston kaupan alan tulevaisuusselonteon, jotta toimialaa voidaan kehittää strategisesti ja pitkäjänteisesti. Selonteossa alan tulevaisuutta tarkastellaan kymmenen vuoden aikajänteellä.
Kaupan ala on isojen muutosten keskellä Suomessa ja globaalisti. Digitalisaatio, verkkokauppa ja muuttuva kuluttajakäyttäytyminen muokkaavat koko alan arkea ja vaikuttavat myös alan työntekijöiden osaamis- ja koulutustarpeeseen. Toimialalla on keskeistä myös vastuullisuus- ja kilpailullisuuskysymykset sekä markkinoiden toimivuus.
Maanantaina 13.12.2021 työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) järjesti webinaarin tukemaan kaupan alan tulevaisuusselonteon valmisteluja. Tilaisuuteen osallistui runsaat 250 alan tulevaisuudesta kiinnostunutta henkilöä.
”Kaupan rakennemuutos on käynnissä nyt ja tulevina vuosina. Valtioneuvoston kaupan tulevaisuusselonteossa etsimme nostoja ja kehittämisehdotuksia eteenpäin katsovasti, jotta suomalainen kauppa menestyy ja on kilpailukykyinen tulevaisuudessakin − myös globaalisti”, sanoo tilaisuuden avannut elinkeinoministeri Mika Lintilä.
Valtioneuvoston kaupan alan tulevaisuusselontekoa valmistellaan työ- ja elinkeinoministeriössä laaja-alaisesti ja osallistavasti yhdessä sidosryhmien ja eri ministeriöiden kanssa. Tulevaisuusselonteon tavoitteena on muodostaa tilanne- muutos- ja tulevaisuuskuvaa kaupan alasta ja luoda toimenpide-ehdotuksia, joilla suomalainen kauppa menestyy ja on kilpailukykyinen tulevaisuudessakin, myös globaalisti. Työssä luodaan myös kaupan alan visio ja skenaariot vuodelle 2032. Tulevaisuusselonteko on tarkoitus luovuttaa eduskunnalle kevätistuntokaudella 2022.
Webinaarissa kuultiin myös TEM:n osastopäällikkö Ilona Lundströmin puheenvuoro tulevaisuusselonteon valmistelusta ja etenemisestä. Lundström muistutti, että pandemia-aika on osoittanut suomalaisen kaupan alan pystyvän tarpeen vaatiessa muokkaamaan toimintaansa nopeastikin.
”Kaupan tulevaisuusselonteossa meidän tulee pohtia suomalaisen kaupan vahvuuksia globaalissa kilpailussa. Kansainvälisesti suomalaisen kaupan valttikortteja ovat jo nyt vastuu ihmisistä ja ympäristöstä”, Lundström sanoo.
Digitalisaatio ja data vaikuttavat koko kaupan alan toimintaan
Tilaisuudessa kaupan alan ajankohtaisiin teemoihin alustivat Woltin Olli Koski, Keskon Anni Ronkainen ja SAK:n Mikko Laakkonen. Puheenvuoroissa nostettiin esiin muun muassa sähköisen kaupan uudet muodot, datan merkityksen kasvu kaupan alalla sekä muutoksien vaikutukset kaupan alan työntekijöihin.
Tilaisuuden päättäneessä paneelikeskustelussa kysyttiin, millaisia toiveita alan toimijoilla ja tutkijoilla on valtion toiminnalle. Kaupan alan toimijoilla on uskallusta olla alan edelläkävijöitä ja valtion toivottiin tukevan rohkeasti tulevaisuuteen katsovan alan uudistuspyrkimyksiä.
Konkreettisina avaimina tulevaisuuden menestykseen panelistit nostivat investoinnit digitalisaatioon, osaavan ja sitoutuneen henkilökunnan, verkkokauppaan panostamisen sekä tarvittavien resurssien takaamisen tutkimukseen ja opetukseen.
Lisätiedot:
neuvotteleva virkamies Natalia Härkin, TEM, p. 0295 047 168
elinkeinoministerin erityisavustaja Antti Siika-aho, TEM, p. 0295 047 228