Toimialaraportti: Toimintaympäristön ja kuluttajatarpeiden muutokset vauhdittavat elintarvikealan uudistumista
Elintarvikealan yritykset ovat kasvuhakuisia ja hakevat uudistumista monin eri tavoin. Kasvu kotimaan markkinoilla on vähäistä. Inflaatio on nakertanut kuluttajien ostovoimaa ja näkyy hintatietoisuutena. Vienti korostuu ruokajärjestelmän yhtenä kasvumahdollisuutena. Kilpailutilannetta on kiristänyt myös tuonnin kasvu.
Tiedot perustuvat Uudistuva elintarvikeala - toimialaraporttiin ja elintarvikealan valmistusta koskevaan pk-yritysbarometriin, jotka työ- ja elinkeinoministeriö julkaisi 29.11.2023
Elintarviketeollisuuden liikevaihto vuonna 2022 oli 13,3 miljardia euroa, mikä merkitsi noin 13 prosentin kasvua. Liikevaihdon kasvu johtui pitkälti hintojen noususta, sillä tuotannon volyymi on laskenut viime vuosina. Suomesta vietiin elintarvikkeita ulkomaille noin 2,3 miljardin euron arvosta viime vuonna. Elintarviketuonnin arvo oli noin 5,9 miljardia euroa.
Syksyn pk-yritysbarometrin vastanneiden elintarvikealan pk-yritysten suhdanneodotukset olivat koko maata ja vertailutoimialoja positiivisemmat. Toimialan suhdanneodotukset ovat kuitenkin heikentyneet viime vuodesta, kuten myös yritysten kasvuhakuisuus. Yli puolet tutkimukseen vastanneista elintarvikealan pk-yrityksistä hakee kuitenkin voimakkaasti tai mahdollisuuksien mukaan kasvua.
Alan liiketoiminnan kehittämistä jarruttaa edelleen korkeaksi koettu kustannustaso sekä yleinen suhdannetilanne. Tuotantokustannusten kallistuminen on myös heikentänyt yritysten kannattavuutta. Elintarvikeyritykset kokivat eniten kehittämistarvetta markkinoinnissa ja myynnissä.
Kuluttajatarpeiden ennakointi ohjaa tuotetarjonnan kehittämistä
Ruoka-alan kehitykseen vaikuttavat monet tekijät kuten geopoliittinen tilanne, talouskehitys, ruoan ja sen tuotantopanosten hintakehitys sekä kilpailutilanne. Lisäksi uusien teknologioiden kehittyminen sekä kuluttajatrendit muuttavat ruoan tuotanto-, jakelu- ja kulutustapoja sekä suhtautumista ruokaan.
Tutkimus- ja kehittämistoiminnalla tarkoitetaan luovaa ja systemaattista toimintaa tiedon lisäämiseksi ja tiedon käyttämistä uusiin sovellutuksiin. Elintarviketeollisuuden tutkimus- ja tuotekehitysmenot ovat olleet viime vuosina noin 60 miljoonaa euroa.
Pk- yritysbarometrin perusteella alan pk-yrityksistä vain noin joka neljäs yritys ilmoitti harjoittavansa olennaisesti uutta synnyttävää T&K-toimintaa. Yritykset hyödyntävät myös vaatimattomasti julkista tukea T&K-toiminnassaan.
Elintarviketeollisuus on vakaa työllistäjä talouden eri tilanteissa. Elintarviketeollisuudessa työskentelee yli 34 600 henkilöä kokoaikaisesti noin 2 600 yrityksessä eri puolella Suomea. Uuden tilastoyksikön käyttö tilastoinnissa on lisännyt elintarvikeyritysten lukumäärää ja alan mikroyritysvaltaisuutta.
Työ- ja elinkeinoministeriö, Suomen Yrittäjät sekä Finnvera Oyj teettävät Taloustutkimuksella pk-yritysbarometrin, johon toimialakohtaiset pk-barometrit perustuvat. Kyselyyn kesä-heinäkuussa 2023 vastasi 116 elintarvikealan pk-yritystä.
Lisätiedot:
toimialapäällikkö Leena Hyrylä, Kaakkois-Suomen ELY-keskus, puh. 0295 029 047
kehittämispäällikkö Katri Lehtonen, TEM, puh. 0295 064 926
erityisasiantuntija Petri Koskela, MMM, puh. 0295 162 382
Toimialapalvelu on työ- ja elinkeinoministeriön johdolla toimiva asiantuntijaverkosto, jossa kootaan, analysoidaan ja välitetään tietoa liike-elämän toimintaympäristöstä yritysten ja eri toimijoiden päätöksenteon pohjaksi.