Branschrapport: Förändringarna i omvärlden och konsumenternas behov påskyndar förnyelsen av livsmedelsbranschen
Företagen inom livsmedelsbranschen är tillväxtinriktade och söker förnyelse på många olika sätt. Tillväxten på den inhemska marknaden är liten. Inflationen har tärt på konsumenternas köpkraft och syns som prismedvetenhet. Exporten framhävs som en tillväxtmöjlighet för livsmedelssystemet. Konkurrensläget har också hårdnat på grund av den ökade importen.
Uppgifterna baserar sig på branschrapporten för livsmedelsbranschen (Uudistuva elintarvikeala- toimialaraportti) och SMF-branschbarometern om framställning inom livsmedelsbranschen, som arbets- och näringsministeriet publicerade den 29 november 2023.
År 2022 omsatte livsmedelsindustrin 13,3 miljarder euro, vilket innebar en ökning på cirka 13 procent. Omsättningen ökade främst på grund av att priserna steg, eftersom produktionsvolymen har sjunkit under de senaste åren. Finland exporterade livsmedel till ett värde av cirka 2,3 miljarder euro i fjol. Värdet av importen av livsmedel uppgick till cirka 5,9 miljarder euro.
Konjunkturförväntningarna för de små och medelstora företag som svarade på höstens SMF-företagsbarometer om livsmedelsbranschen är positivare än i hela landet och i jämförelsebranscherna. Konjunkturförväntningarna inom branschen har dock försvagats jämfört med ifjol, liksom också företagens tillväxtorientering. Över hälften av de små och medelstora företag inom livsmedelsbranschen som svarade på undersökningen söker dock i stor utsträckning eller i mån av möjlighet tillväxt.
Utvecklingen av affärsverksamheten inom branschen bromsas fortfarande av en kostnadsnivå som upplevs som hög och det allmänna konjunkturläget. De ökade produktionskostnaderna har också försvagat företagens lönsamhet. Livsmedelsföretagen upplevde mest behov av att utveckla marknadsföringen och försäljningen.
Prognostiseringen av konsumenternas behov styr utvecklingen av produktutbudet
Många faktorer påverkar livsmedelsbranschens utveckling, såsom det geopolitiska läget, den ekonomiska utvecklingen, prisutvecklingen för mat och dess produktionsinsatser samt konkurrensläget. Dessutom förändrar utvecklingen av ny teknik och konsumenttrender sätten att producera, distribuera och konsumera mat samt inställningen till mat.
Med forsknings- och utvecklingsverksamhet avses kreativ och systematisk verksamhet för att öka kunskapen och använda kunskapen för nya tillämpningar. Under de senaste åren har forsknings- och utvecklingsutgifterna för livsmedelsindustrin uppgått till cirka 60 miljoner euro.
Enligt SMF-företagsbarometern uppgav bara ungefär vart fjärde SMF-företag inom branschen att de bedriver FoU-verksamhet som väsentligt skapar nytt. Företagen utnyttjar också blygsamt offentligt stöd i sin FoU-verksamhet.
Livsmedelsindustrin är en stabil arbetsgivare i olika ekonomiska situationer. Inom livsmedelsindustrin arbetar 34 600 personer på heltid i cirka 2 600 företag på olika håll i Finland. Användningen av en ny statistikenhet vid statistikföringen har ökat antalet livsmedelsföretag och mikroföretagens dominans inom branschen.
Arbets- och näringsministeriet, Företagarna i Finland och Finnvera Abp låter Taloustutkimus göra en SMF-företagsbarometer som de branschvisa SMF-barometrarna baserar sig på. Enkäten i juni–juli 2023 besvarades av 116 små och medelstora företag inom livsmedelsbranschen.
Mer information:
Leena Hyrylä, branschchef, NTM-centralen i Sydöstra Finland, tfn 029 502 9047
Katri Lehtonen, utvecklingschef, arbets- och näringsministeriet, tfn 029 506 4926
Petri Koskela, specialsakkunnig, jord- och skogsbruksministeriet, tfn 029 516 2382
Branschtjänst är ett expertnätverk som leds av arbets- och näringsministeriet. Nätverket sammanställer, analyserar och förmedlar information om affärsmiljön till grund för företagens och olika aktörers beslutsfattande.
Länk till SMF-företagsbarometern om framställning inom livsmedelsbranschen: