Henkilöasiakaspalvelut työvoimapalveluissa


Työelämän ja työmarkkinoiden muutokset lisäävät ihmisten tarvetta saada tukea työllistymiseen ja osaamisen kehittämiseen. Työvoimapalvelujen asiakkaita ovat työnhakijat ja kansalaiset, jotka asuvat Suomessa tai henkilöt, jotka haluavat Suomeen töihin. Työvoimapalveluina tarjotaan mm. 

  • tietoa avoimista työpaikoista ja ammateista sekä ammattialojen kehitystrendeistä, 
  • neuvontaa ja valmennusta työn hakemiseen ja oman osaamisen tunnistamiseen, 
  • henkilökohtaista ohjausta ammatinvalinnassa ja tukea urasuunnitteluun, 
  • koulutusta osaamisen päivittämiseksi tai uudelle alalle työllistymiseen, 
  • tukea takaisin työelämään palaamisessa elämäntilanteen muuttuessa ja 
  • tietoa yrittäjyydestä uravaihtoehtona. 

Työvoimapalvelujen järjestämisestä vastaavat työvoimaviranomaiset. Työvoimapalveluihin liittyvästä palautteesta ja kehittämisedotuksista voi olla yhteydessä suoraan oman alueen työvoimaviranomaiseen.  
 
Työvoimaviranomaisten ja -palveluiden laillisuusvalvonnasta vastaa Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto. Lisätietoa valvonnasta ja ohjeet kantelun tekemiseen löytyvät aluehallintoviraston sivuilta.  

Pohjoismainen työvoimapalvelumalli 

Työvoimapalveluissa on käytössä pohjoismainen työvoimapalvelumalli, jossa työnhakija hakee työtä omatoimisesti ja saa työnhakuunsa yksilöllistä tukea entistä aikaisemmassa vaiheessa ja tiiviimmin. Lähtökohtaisesti työnhakijan on haettava tiettyä määrää työmahdollisuuksia, jotta oikeus työttömyysturvaan jatkuu. Ensimmäisestä unohduksesta tai laiminlyönnistä ei seuraa etuusmenetyksiä.  

Palvelumallia ollaan uudistamassa pääministeri Orpon hallitusohjelman mukaisesti yksilöllisemmäksi ja samalla työvoimaviranomaisten henkilöasiakaspalvelussa työskentelevien virkailijoiden harkintavaltaa kunkin asiakkaan palveluprosessin määräytymisessä lisätään. Suunnitelmien mukaan uudistus astuisi voimaan vuoden 2026 alusta lukien. 

Lisätietoja: Toni Ruokonen

Muualla verkossa