Hallituksen esitys hiilirajamekanismin toimeenpanosta annetun lain muuttamiseksi
TEM038:00/2024 Säädösvalmistelu
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Varsinaista hiilirajamekanismiasetuksen mukaisen maksun keräämistä koskeva kausi käynnistyy 1.1.2026 edellyttäen tiettyjä muutoksia kansalliseen lainsäädäntöön koskien toimivaltaisen viranomaisen tehtäviä. Tämä hallituksen esitys käsittelee näitä kyseisiä muutoksia.
Hankkeen perustiedot Käynnissä
Hankenumero TEM038:00/2024
Asianumerot VN/14558/2024
Asettaja työ- ja elinkeinoministeriö
Tehtäväluokka Hallituksen esityksen valmistelu
Toimikausi/aikataulu 13.5.2024 – 31.12.2024
Asettamispäivä
Lainvalmistelu
Hallituksen esitys-
Hyväksytty säädös-
- Annetaan eduskunnalle kiireellisenä: eduskunnan vastaus ennen eduskunnan istuntotaukoa.
Tavoitteet ja tuotokset
Hiilirajamekanismiasetus on suoraan velvoittavaa lainsäädäntöä jäsenmaissa eikä lähtökohtaisesti edellytä erillistä lainsäädäntöä asetuksen velvoitteiden toimeenpanemiseksi jäsenmaissa.
Ehdotetussa laissa säädettäisiin Tullin tehtäväksi CBAM-todistusten myynti ja takaisinosto. Lisäksi Tullille annettaisiin mahdollisuus määrätä, mitkä muunlaiset vakuudet pankkitakauksen lisäksi voidaan kansallisesti hyväksyä CBAM-vakuudeksi.
Tavoitteena on antaa kansallisena toimivaltaisena viranomaisena toimivalle Tullille tarvittavat työkalut vuonna 2026 alkavaan CBAM-maksun keräämistä koskevaan kauteen sekä valtuuksien myöntämiseen vuodesta 2025 alkaen.
Tiivistelmä
Varsinaista hiilirajamekanismiasetuksen mukaisen maksun keräämistä koskeva kausi käynnistyy 1.1.2026 edellyttäen tiettyjä muutoksia kansalliseen lainsäädäntöön koskien toimivaltaisen viranomaisen tehtäviä. Tämä hallituksen esitys käsittelee näitä kyseisiä muutoksia.
Lähtökohdat
Hiilirajamekanismi on ilmaisjaolle vaihtoehtoinen hiilivuotoriskin torjunnan väline ja tulee asteittain korvaamaan päästöoikeuksien ilmaisjaon niiden tuotteiden tuotannolle EU-alueella, joille kolmansista maista EU-alueelle tuotaessa tullaan asettamaan maksu. Tavoitteena on, että sekä EU:ssa valmistetulle tuotteelle, että kolmannesta maasta tuodulle tuotteelle kohdistuu yhtäläinen kustannus tuotannon päästöintensiivisyyteen pohjautuen, EU:n päästöoikeuden hintaa peilaten. Hiilirajamekanismilla pyritään vihreän kehityksen ohjelman mukaan myös siihen, että EU-tuontituotteiden hinnat heijastaisivat nykyistä paremmin niiden hiilisisältöä, ja kannustetaan ulkomaisia valmistajia ja EU-alueen tuojia vähentämään päästöjään.
Hiilirajamekanismin toteutetaan EU:ssa kaksivaiheisesti: ensi vaiheessa raportointivelvoitteena ja toisessa vaiheessa keräten itse CBAM-maksua tuotannon päästöintensiivisyyteen pohjautuen. Hiilirajamekanismin raportointivaihe käynnistyi 1.10.2023 ja päättyy 31.12.2025, niin että toinen vaihe ja varsinaisen maksun asteittainen kerääminen alkavat 1.1.2026.
Tulli on toiminut toimivaltaisena kansallisena hiilirajamekanismiasetuksen mukaisena viranomaisena 1.1.2024 alkaen. Tullin tehtävät ovat keskittyneet etenkin siirtymäajan velvoitteisiin ja niin ikään varautumiseen laajempiin viranomaistehtäviin, kun itse CBAM-maksun kerääminen alkaa vuonna 2026. Tullissa toimii erillinen hiilirajamekanismitoiminto, joka vastaa toimeenpanon tehtävistä.
Hallituksen esityksellä pyritään mahdollistamaan ja tukemaan Tullin toimintaa kansallisena hiilirajamekanismin toimivaltaisena viranomaisena. Tavoitteena on antaa kansallisena toimivaltaisena viranomaisena toimivalle Tullille tarvittavat työkalut vuonna 2026 alkavaan CBAM-maksun keräämistä koskevaan kauteen sekä valtuuksien myöntämiseen vuodesta 2025 alkaen.
Hallituksen esityksellä selkeytetään viranomaistehtävien hoitamiseen liittyvää lainsäädäntöä kansallisesti.
Suomessa on 1.1.2024 ollut voimassa laki Euroopan unionin hiilirajamekanismia koskevan asetuksen toimeenpanosta 1288/2023, jolla on siirtymävaiheen toteuttamiseksi kansalliseen lainsäädäntöön viety tiettyjä viranomaistehtävien hoitamiseen liittyviä muutoksia. Tämä hallituksen esitys koskee mekanismin toista vaihetta ja siihen liittyviä kansallisen viranomaisen tehtäviä. Toisessa vaiheessa vuodesta 2026 lukien alkaa itse hiilirajamekanismin mukaisen maksun kerääminen.
Lausuntomenettely
-
28.6.2024 STTK ry
-
Ålands Näringsliv; lausunto PDF
28.6.2024 Ålands Näringsliv
-
27.6.2024 Akava ry
-
Erikoiskaupan liitto Etu ry; lausunto PDF
27.6.2024 Erikoiskaupan liitto Etu ry
-
Kilpailu- ja kuluttajavirasto; lausunto PDF
26.6.2024 Kilpailu- ja kuluttajavirasto
-
Helsingin hallinto-oikeus; lausunto PDF
25.6.2024 Helsingin hallinto-oikeus
-
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto; lausunto PDF
24.6.2024 Turvallisuus- ja kemikaalivirasto TUKES
-
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry; lausunto PDF
20.6.2024 Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry
-
Kaupan liitto; ei lausuttavaa
18.6.2024 Kaupan liitto ry
-
Suomen Biokierto ja Biokaasu ry; lausunto PDF
18.6.2024 Suomen Biokierto ja Biokaasu ry
-
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry; lausunto PDF
18.6.2024 Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry (1)
-
Teknisen Kaupan Liitto ry; ei lausuttavaa
17.6.2024 Teknisen Kaupan liitto ry
-
Suomen Sähkönkäyttäjät ry; lausunto PDF
7.6.2024 Suomen Sähkönkäyttäjät ry
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Eilittä, Eleonoora
Erityisasiantuntija
työ- ja elinkeinoministeriö
Rooli: Esittelijä
13.5.2024 –
Tuokko, Katja
Erityisasiantuntija
työ- ja elinkeinoministeriö
Rooli: Vastuuhenkilö
13.5.2024 –