Digitaalisten TE-palvelujen uudistus parantaa asiakkaiden palveluja ja edistää työllisyyttä – lakiluonnos lausunnoille
Työ- ja elinkeinoministeriö on lähettänyt lausunnoille hallituksen esitysluonnoksen, jolla luodaan säädösperusta uudelle TE-palvelujen digitaaliselle palvelualustalle. Uusi palvelualusta parantaisi työntekijöiden ja työpaikkojen kohtaantoa sekä tehostaisi työnvälitystä.
Uudistuksen tavoitteena on asiakaslähtöiset ja käyttäjäystävälliset digitaaliset TE-asiointipalvelut. Uusilla digitaalisilla TE-viranomaispalveluilla korvattaisiin nykyisin käytössä oleva TE-toimistojen asiakastietojärjestelmä sekä asiakkaiden ja asiantuntijoiden asiointipalvelut (TE-verkkopalvelut). Henkilö- ja yritysasiakkaiden sekä asiantuntijoiden asiointipalvelut samoin kuin TE-viranomaispalvelujen tietosisällöt löytyisivät jatkossa Työmarkkinatori-palvelualustalta.
Tavoitteena on myös selkeyttää ja ajantasaistaa julkisten työvoima- ja yrityspalvelujen asiakastietojen käsittelyä koskevaa sääntelyä.
Lakiluonnosta voi kommentoida Lausuntopalvelut.fi –palvelussa 20.8.2021 asti.
Uusi verkkopalvelu edistäisi työnhakijoiden ja työpaikkojen kohtaantoa
Työmarkkinatori-palvelualustalla hyödynnetään muun muassa tekoälyä, jotta työnhakijat ja työnantajat löytäisivät toisensa entistä nopeammin ja paremmin. Nykyiseen TE-verkkopalveluun verrattuna uutena toiminnallisuutena olisi työnhakuprofiilin laatimis- ja julkaisumahdollisuus.
Esitysluonnos sisältää työnhakuprofiilien tietojen käsittelyä ja julkaistujen työnhakuprofiilien tietojen hakemista koskevia säännöksiä sekä tarkistuksia henkilötietojen käsittelyyn liittyviin toimijoiden rooleihin.
Esitysluonnos liittyy valtion vuoden 2022 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 2.5.2022.
Työmarkkinatorin kokeiluversioita voi testata jo nyt.
Lisätiedot:
hallitussihteeri Meri Pensamo, TEM, p. 029 504 7257
hallitussihteeri Emmi Äijälä, TEM, p. 029 504 7216
Työmarkkinatorin kokeiluversio
TE-palvelujen nykyinen verkkosivu