Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Työ- ja elinkeinoministeriö
Navigation
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Yritykset
    • Yritysrahoitus
    • Työelämä
    • Energia
    • Kilpailu ja kuluttajat
    • Alueet
    • Työvoiman maahanmuutto ja kotoutuminen
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet
  • Uutiset
  • Kolumnit
  • Puheet
  • Tilaa aineistoja
  • Päätökset
  • Tapahtumat
  • Sosiaalinen media ja verkkolähetykset
  • Tarjous- ja lausuntopyynnöt
  • Venäjän hyökkäys Ukrainaan
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Regeringens svar på interpellationen om jämlik lönesättning

arbets- och näringsministeriet
Utgivningsdatum 15.10.2024 14.11
Typ:Interpellationssvar
Arbetsminister Arto Satonen
Arbetsminister Arto Satonen

Arbetsminister Arto Satonen gav riksdagen regeringens svar på interpellationen om jämlik lönesättning tisdagen den 15 oktober 2024. Det talade ordet gäller.

Ärade talman,

Den viktigaste uppgiften för statsminister Petteri Orpos regering är att rädda det finländska välfärdssamhället. I riksdagsvalet fick regeringspartierna såväl makten att få Finlands ekonomi på fötter som ansvaret för att det ska ske.

Regeringen vill trygga möjligheterna till högklassig utbildning och fungerande hälso- och sjukvård för finländarna även i framtiden. Vi vill säkerställa att vårt land har råd att satsa på säkerheten. Vi vill se till att såväl företagen som den offentliga sektorn har råd att betala en hygglig lön till sina anställda.

Allt detta kan vi sörja för enbart om vår samhällsekonomi mår bra och växer. Detta kräver i sin tur reformer på arbetsmarknaden.

Ärade talman,

Finland är ett litet land, som lever på export. Hela 40 procent av vår bruttonationalprodukt består av export. Därmed är det klart att det är vår gemensamma sak att sörja för exportens konkurrenskraft.

Det finns framför allt tre faktorer som har en central inverkan på exportens konkurrenskraft.

För det första, hur stora arbetskraftskostnaderna är inom exportbranscherna. Arbetsgivar- och arbetstagarorganisationerna inom exportbranscherna kommer vid kollektivavtalsförhandlingarna sinsemellan överens om vilka möjligheterna till löneförhöjningar är vid det tillfället. Löneförhöjningarna dimensioneras så att de stärker arbetstagarnas köpkraft, men samtidigt också säkerställer att finländska produkter och tjänster fortsättningsvis har åtgång utomlands.

För det andra påverkas konkurrenskraften av hurdan kostnadsutvecklingen är i det övriga samhället. Om de andra branscherna har högre löneförhöjningar än exportbranscherna, ökar produktionskostnaderna för våra exportprodukter i Finland. Om samma exportprodukt kostar mer i Finland än i konkurrentländerna, kommer försäljningen av produkten att lida, vilket i sin tur leder till mindre skatteintäkter för Finland.

För det tredje bör det noteras att samma effekt även uppstår om den offentliga sektorns kostnader ökar mer än skatteintäkterna. Dagens underskott är morgondagens skattehöjning. Förhoppningsvis vet var och en i denna sal vad en skärpning av beskattningen har för effekt på konkurrenskraften.

På grund av de höga produktionskostnaderna och den strama beskattningen håller konkurrenskraften hos vår livsviktiga exportsektor på att försvagas. Exporten går på sparlåga.

Ärade talman,

Således är det avgörande för såväl Finlands konkurrenskraft som för finansieringen av de offentliga tjänsterna att beakta nivån på löneförhöjningarna inom exporten.

På grund av detta har riksförlikningsmännen ända sedan 1960-talet ansett sig vara bundna till den allmänna linjen på arbetsmarknaden, det vill säga i praktiken till den löneförhöjningslinje som formas inom exportbranscherna.

Regeringens proposition med förslag till lag gäller alltså spelreglerna för medlingsverksamheten. Vid fullgörandet av sina medlingsuppgifter ska medlaren i fortsättningen, i syfte att trygga det övergripande samhällsekonomiska intresset, förfara så att lönebildningen fungerar på bästa möjliga sätt och arbetsmarknadens funktionssätt inte äventyras.

I sina förslag ska medlaren sträva efter balans mellan målet om en positiv inkomstutveckling och god köpkraft för löntagare å ena sidan, och målet att trygga sysselsättning och produktivitetstillväxt å andra sidan, på så sätt att medlingsuppgörelserna inte stör framtida arbetsmarknadsförhandlingar.

Vänsteroppositionen ifrågasätter alltså ett förslag som ger medlarna och medlingsnämnden ett starkare utgångsläge för att försvara den allmänna linjen om att trygga det övergripande samhällsekonomiska intresset.

Ärade talman,

Det finns skäl att betona en sak: Genom detta lagförslag begränsas inte avtal.

Det kommer fortsättningsvis att vara tillåtet att helt fritt förhandla och avtala om löneförhöjningar – såväl genom kollektivavtal som på arbetsplatserna. Lagförslaget gäller endast statlig medlingsverksamhet, och inte ens medlingsförslagen är förpliktande för arbetsmarknadens parter.

Ärade talman,

Förra veckan konstaterade Esko Aho, statsminister från Centern under recessionsåren, att en exportdriven lönemodell är den viktigaste åtgärd från Sverige som vi borde ta i bruk också i Finland. Enligt Aho borde en exportdriven arbetsmarknadsmodell ha utarbetats i Finland redan på 90-talet, samtidigt som modellen utarbetades i Sverige. Det är beklagligt att märka att Centern har hamnat långt från tankegångarna under sin tidigare ordförande Ahos tid.

Den övriga vänstern å sin sida fortsätter däremot med sin bekanta linje, där man gång på gång säger nej till varje reform som främjar Finlands konkurrenskraft och tillväxt. I Sverige förstod både fackföreningsrörelsen och regeringen som leddes av Socialdemokraterna värdet av den exportdrivna arbetsmarknadsmodellen redan på 90-talet.

I Sverige föreskrivs det om medlarens handlingsutrymme genom förordning. Syftet med medlingen är att sörja för exportindustrins konkurrenskraft. I Sverige går det inte an att medlaren lägger fram ett medlingsförslag i vilket löneförhöjningarna överskrider lönförhöjningsnivån inom de centrala industribranscherna.

I Sverige har den exportdrivna modell som garanteras på förordningsnivå och genom inbördes avtal mellan arbetsmarknadsorganisationerna tillämpats i mer än 20 år. I regeringens proposition konstateras det att utvecklingen av lönejämställdheten i Sverige inte stöder bedömningen att tillämpningen av en exportdriven lönebildningsmodell leder till att löneskillnaderna mellan könen ökar, eftersom löneskillnaderna mellan kvinnor och män har minskat i Sverige under åren 2000–2020.

Ärade talman,

Lönejämställdhet mellan könen är ett viktigt mål för samtliga partier i denna sal. Lönejämställdheten ska även i fortsättningen främjas i Finland. Oppositionens påstående att lagförslaget skulle leda till att lönerna inom vissa branscher släpar efter stämmer inte.

Det finns två centrala skäl till löneskillnaderna mellan män och kvinnor. Det ena är den oförklarliga löneskillnad där olika lön betalas för samma arbete. Detta är inte godtagbart. Män och kvinnor ska betalas samma lön för samma arbete. Syftet med det likalönsprogram som regeringen och arbetsmarknadens centralorganisationer har avtalat om för 2024–2027 är att förverkliga just detta. Regeringen har också förbundit sig att förebygga diskriminering på grund av graviditet och familjeledigheter samt att främja lönetransparensen. Till dessa delar pågår arbetsgruppsarbetet.

Det andra centrala skälet till löneskillnaderna är att arbetsmarknaden är uppdelad i kvinnodominerade och mansdominerade branscher. Viktiga platser där detta kan påverkas är i hemmen och skolorna. Kön bör inte vara orsaken till val av bransch, utan var och en ska uppmuntras att hitta sina egna styrkor oberoende av kön.

Detta lagförslag hindrar inte att man fokuserar på branscher inom vilka lönerna släpar efter jämfört med andra branscher. Lönejämställdheten kan främjas genom att större höjningar riktas till de branscher som har blivit efter i löneutvecklingen.

Propositionen minskar inte fackförbundens möjligheter att påverka snedvridningar i lönesättningen. Fackförbunden har kompetens och förmåga att avtala om vilka branscher som vid vilken tidpunkt ska få större höjningar än andra branscher.

Ärade talman,

Finlands riksmedlare Anu Sajavaara konstaterade förra veckan i Yle att förändringarna i medlingsarbetet inte är särskilt dramatiska, utan att liknande principer har tillämpats i medlingen redan länge.

Riksmedlaren tillmäter skyddet av den förhöjningsnivå som sätts i den första löneuppgörelsen särskild betydelse. I en samhällsekonomi som är beroende av export måste löneramen finnas i avtalsuppgörelsen för exportbranscherna. Om Finland inte är konkurrenskraftigt, säljer exportprodukterna inte. Om exporten går på sparlåga, finns det inga skatteintäkter att betala lönerna inom den offentliga sektorn med. Att exporten är konkurrenskraftig ligger i varje finländares intresse, såväl vårdarnas som lärarnas.

Regeringen vädjade till arbetsmarknadens parter första gången i november i fjol om att parterna sinsemellan skulle avtala om Finlands arbetsmarknadsmodell på samma sätt som de övriga nordiska länderna. Dessa förhandlingar avbröts dock till följd av att FFC lämnade förhandlingsbordet och inte har återvänt till det, trots att de andra löntagarorganisationerna har bett FFC att återvända.

Detta lagförslag möjliggör att det också i fortsättningen kan avtalas om Finlandsmodellen mellan arbetsmarknadsorganisationerna. Så länge som ett sådant avtal dock inte fås till stånd kommer Finlands konkurrenskraft och den offentliga sektorns hållbarhet att tryggas genom denna lagändring.

Ärade talman,

Vänsteroppositionen har sagt att den inte tror att denna lag får stöd av majoriteten i denna sal.

Den viktigaste paragrafändringen i propositionen lyder som följer:

”Vid fullgörandet av sina medlingsuppgifter ska medlaren i syfte att trygga det övergripande samhällsekonomiska intresset förfara så att lönebildningen fungerar på bästa möjliga sätt och arbetsmarknadens funktionssätt inte äventyras.”

Regeringen tror att majoriteten av riksdagsledamöterna i denna sal vill trygga det övergripande samhällsekonomiska intresset, en fungerande lönebildning och en störningsfri arbetsmarknad.

arbetsmarknaden jämställdhet löneskillnader riksmedlare
Sivun alkuun

Oikopolut

  • Yhteystiedot ja asiointi
  • Henkilöhaku
  • Organisaatio
  • Viestintä
  • Tilaa tiedotteita ja kolumneja

Sivusto

Tietoa sivustosta

Muuta evästeasetuksia

Tietosuoja

Saavutettavuusseloste

Sivukartta

Palaute

Yhteystiedot

PL 32, 00023
VALTIONEUVOSTO

Vaihde 0295 16001

kirjaamo.tem(at)gov.fi

            Työ- ja elinkeinoministeriö
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Yritykset
      • Elinkeinopolitiikka
        • Yrittäjyyspolitiikka
        • Yrittäjyyden neuvottelukunta
        • EU:n teollisuuspolitiikka
      • Innovaatiopolitiikka
        • Ekosysteemit
          • Business Finlandin ekosysteemirahoitus
          • Innovatiiviset kaupungit ja yhteisöt
        • Innovaatiopolitiikan vaikuttavuus
          • Tutkimuksen ja osaamisen hyödyntäminen
        • Innovatiiviset julkiset hankinnat
          • Kestävien ja innovatiivisten julkisten hankintojen osaamiskeskus KEINO
        • Innovaatiomyönteinen sääntely
          • Mitä innovaatiomyönteinen sääntely on?
          • Innovaatiomyönteinen sääntely EU:ssa ja kansainvälisesti
        • Kasvuportfolio
        • Teollisoikeudet
          • Patentti
          • Tavaramerkki
          • Työsuhdekeksintö­lautakunta
          • Mallioikeus
        • EU:n tutkimus- ja innovaatiopolitiikka
          • Eurooppalaiset digitaaliset innovaatiohubit
          • Miten Suomen EDIH:it syntyivät
        • Kansainvälinen innovaatioyhteistyö
      • Painopistealueet
        • Matkailu
          • Matkailun talousvaikutukset
          • Matkailun työllisyys
          • Hallituksen matkailualoitteet
            • Aiempien hallitusten matkailualoitteet
          • Suomen matkailustrategia
          • Matkailun toimijat
          • Julkista tukea matkailun kehittämiseen
          • Kotimaanmatkailu
          • Matkailufoorumi
        • Avaruuspolitiikka
          • Avaruusasiain neuvottelukunta
            • Avaruusasiain neuvottelukunnan sihteeristö
          • Kansallinen avaruusstrategia
            • Avaruusstrategian uudistaminen
          • Kansainvälinen avaruusyhteistyö
          • Kansallinen avaruuslainsäädäntö
          • Lupa avaruustoimintaan
          • Avaruusesineiden rekisteri
          • Avaruustoiminnan valvonta
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä ESAsta ja Suomen avaruuspolitiikasta
        • Yritysten liiketoiminnan digitalisaatio
          • Datatalouden kasvuohjelma
            • Datatalouden kasvuohjelman pilotit
          • Tekoälyasetus
          • Euroopan tekoälyneuvosto ja sen alatyöryhmät
        • Luova talous
          • Luovan talouden tiekartta
          • Muotoilu
        • Mineraalipolitiikka
          • Mineraalistrategia
          • Mineraaliala
            • Mineraalien turvallisuuskumppanuus MPS
            • EU:n kriittisten raaka-aineiden asetus CRMA
          • Mineraalialan linkkejä ja julkaisuja
          • Kysymyksiä ja vastauksia kaivostoiminnasta
          • Kaivoslain uudistaminen
            • Kaivoslakityöryhmän kokousaineistot
            • Keskustelutilaisuudet
        • Biotalous
        • Arktinen politiikka
          • Jäänmurtaja-aloite ICE Pact
          • Suomen arktinen strategia
          • Arktinen talousdialogi
          • Arktinen kaivostoiminta: Grönlanti
          • Arktinen kalatalous: Islanti
      • Yrityksen toiminnan sääntely
        • Elinkeinon harjoittamisen oikeus Suomessa
        • Kirjanpito
          • Kirjanpitolautakunta
        • Tilintarkastus
        • Kaupparekisteri
        • Teollisoikeudet
        • Tekninen turvallisuus
          • Markkinavalvonta
          • Markkinavalvontaohjelmat
          • Markkinavalvontatoimien tehokkuuden arviointi
          • Lelujen turvallisuus
          • Vaatimustenmukaisuuden arviointilaitosten pätevyyden toteamisesta ja ilmoitetuista laitoksista
          • Markkinavalvonta- ja vaatimustenmukaisuusasetus
        • Perintätoiminta
        • Kiinteistönvälitys ja vuokrahuoneiston välitys
        • Majoitus- ja ravitsemistoiminta
        • Matkapalveluyhdistelmät
      • Yritysten kansainvälis­tyminen
        • Ulkomaalaiset yritysostot
          • Kysymyksiä ja vastauksia ulkomaalaisten yritysostojen seurannasta annetusta laista
          • Ulkomaalaisten yritysostojen päätökset
        • Ulkomaiset investoinnit
      • EU:n sisämarkkinat
        • Tuoteyhteyspiste
          • Tavaroiden vapaa liikkuvuus sisämarkkinoilla
          • Yleiset vaatimukset tuotteille Suomessa
          • Muut kansalliset tuotemääräykset
          • Tuotteita koskeva sääntely EU-tasolla
          • Tuotteiden vastavuoroinen tunnustaminen EU:ssa
        • Palveluyritysten keskitetty asiointipiste
        • Viranomaisten hallinnollinen yhteistyö sisämarkkinoilla
        • Viranomaisten ilmoitusvelvoitteet
        • Kaupanesteet
          • SOLVIT
          • Sisämarkkinoiden täytäntöönpanon valvonnan työryhmä SMET
        • Verkkoalustoja koskeva EU-sääntely
          • Verkkoalustojen ja yritysten välinen suhde
          • Digimarkkinasäädös
        • Sisämarkkinoiden hätätila-asetus
      • Yrityspalvelut
        • Yritys-Suomi
        • Eurooppalainen yrittäjyyden edistämispalkinto
      • Yhteiskuntavastuu
        • Yritykset ja ihmisoikeudet
        • Yhteiskuntavastuun ohjeet ja periaatteet
        • OECD:n monikansallisten yritysten toimintaohjeiden yksittäistapausten käsittely
          • Kysymyksiä ja vastauksia OECD:n kansallisesta yhteyselimestä
          • Suomen kansallisen yhteyselimen käsittelemät valitukset
        • Yhteiskunta- ja yritysvastuun neuvottelukunta
        • Sosiaalisesti vastuulliset julkiset hankinnat
        • Vastuullisuusraportointi
        • Julkaisuja yhteiskuntavastuusta
        • Korruption torjunta
        • Pakkotyön torjunta
        • Yritysten huolellisuusvelvoite
      • Toimialapalvelu
    • Yritysrahoitus
      • Lainat, takaukset ja takuut
        • Finnveran kotimaan rahoitus
        • Finnveran viennin rahoitus
        • Valtiontakuurahasto
      • Suomen Teollisuussijoitus
      • Euroopan strategisten investointien rahasto
      • Yritysten kehittämistuet
        • Toimintaympäristön kehittämisavustus
        • Yrityksen kehittämisavustus
      • Kansainvälistymisen tukeminen
      • Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiorahoitus
        • Tutkimus- ja kehittämisrahoituksen suunnitelma
      • Aluetuet
        • Kuljetustuki
      • Kansalliset yritystuen yleiset edellytykset
        • Yritystukineuvottelukunta
          • Lausunnot (YTN)
        • Yritystukiseminaarit
        • Yritystukien tutkimusjaosto
        • Yritystukien tietopalvelu
    • Työelämä
      • Työlainsäädäntö
        • Työsopimus ja työsuhde
          • Työsopimuksen tekeminen
            • Lomauttaminen ja työsuhteen päättäminen
            • Maanpuolustusvelvollisen työsuhdeturva
          • Kysymyksiä ja vastauksia työsopimuslain muutoksista
          • Kysymyksiä ja vastauksia kilpailukieltosopimuksista
          • Perhevapaat
            • Raskausvapaa, vanhempainvapaa ja hoitovapaa
          • Nuoret työntekijät
            • Nuorille sopivat kevyet työt
            • Nuorilta kielletyt ja nuorille vaaralliset työt
          • Lähetetyt työntekijät
            • Ilmoitusvelvollisuus
          • Merityö
        • Työaika ja vuosiloma
          • Työaika
          • Vuosiloma
        • Työntekijöiden osaamisen kehittäminen ja ylläpitäminen
          • Opintovapaa
          • Taloudellisesti tuettu ammatillisen osaamisen kehittäminen
        • Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo työelämässä
          • Yhdenvertaisuuden edistäminen työelämässä
        • Yksityisyyden suoja työelämässä ja työ lasten kanssa
          • Yksityisyyden suoja työelämässä
        • Yhteistoimintamenettely ja muut henkilöstön osallistumisjärjestelmät
        • Työehtosopimukset ja työriitojen sovittelu
        • Tilaajavastuu
        • Työntekijän suoja työnantajan maksukyvyttömyystilanteessa
        • Kansainvälinen työjärjestö ILO
          • ILO julkaisut ja raportit
          • ILOlle raportit ja lausunnot
          • ILOn sopimuksia ja suosituksia
          • ILOn sopimuksia aiheittain, I
          • ILOn sopimuksia aiheittain, II
          • ILOn suosituksia
      • Työelämän kehittäminen
        • Työolobarometri
        • Työelämän kehittämisstrategia
      • Työllisyys
        • Julkiset työvoimapalvelut
          • Henkilöasiakaspalvelut
          • Palvelut yrityksille ja yhteisöille
        • Työllisyysalueet
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä työllisyysalueista
        • Työllisyyden edistämisen valtakunnalliset tavoitteet
        • Työllisyyden edistämisen valtakunnallinen neuvottelukunta
        • Tuet ja korvaukset
          • Palkkatuki
          • Starttiraha
          • Työolosuhteiden järjestelytuki
          • Työttömyysturva
          • Euroopan globalisaatiorahasto työttömiksi jääneille työntekijöille
        • Työllistymisen monialainen edistäminen
        • Hankinnoilla työllistäminen
        • Yhteiskunnallinen yrittäjyys
        • Kansainvälinen yhteistyö työllisyys­asioissa
        • Siviilipalvelus
          • Tietoa siviilipalvelukseen hakeutuvalle
          • Yhteisö voi hakeutua siviilipalveluspaikaksi
      • Työllisyyskatsaus ja Työnvälitystilasto
        • Työllisyyskatsaus
        • Kuntapohjaiset vuosikeskiarvot
        • Tilaston julkistamispäivät, kuvaus ja laatuseloste
      • Osaava työvoima
        • Jatkuva oppiminen
        • Työikäisten osaamisen tunnistaminen
          • Osaamisen tunnistamisen selvitykset ja kokeilut
        • Elinikäinen ohjaus
          • Elinikäisen ohjauksen valtakunnalliset kehittämishankkeet
    • Energia
      • Energia- ja ilmastostrategia
        • Aiemmat strategiat
          • Vuoden 2022 IE strategian selvitykset
          • Vuoden 2022 IE strategian tilaisuudet
        • EU:lle toimitettavat suunnitelmat ja raportit
        • Energia- ja ilmastopolitiikan skenaarioiden valmistelu
          • Laskelmat ja mallit
          • Skenaarioiden valmistelu
      • Päästökauppa
        • Päästökauppadirektiivi
        • Päästöoikeuksien huutokauppa
        • Tarkkailu ja todentaminen
        • Lentoliikenteen päästökauppa
        • Sähköistämistuki
        • Hiilirajamekanismi
      • Sähkömarkkinat
        • HE sähkön siirtohinnat
        • Lunastusasiat
        • Älyverkot
          • Perustietoja
        • Energiayhteisöt
        • Tietoa sähköpulasta
      • Lämpömarkkinat
        • Hukkalämpö
        • Selvitykset, lämpömarkkinat
      • Uusiutuva energia
        • EU lainsäädäntö
        • Biopolttoaineet
        • Uusiutuvan energian tuet
        • Lupamenettelyiden nopeuttaminen
        • Ohjeet ja seuranta
      • Energiatehokkuus
        • Energiatehokkuusdirektiivi ja energiatehokkuuslaki
        • Energiatehokkuussopimukset ja -katselmukset
        • Energiatehokkuus julkisissa hankinnoissa
        • Tuotteiden energiatehokkuus
          • Tuotteiden ekologinen suunnittelu eli ecodesign
          • Tuotteiden energiamerkintä
          • Tuoteryhmäkohtaisten vaatimusten valmistelu
      • Energia- ja investointituet
        • Energiatuki
          • Hakeminen ja maksatus
          • Tuettavat hankkeet ja tuen enimmäismäärä
        • Uuden energiateknologian ja suurten demonstraatiohankkeiden investointitukien haku
        • Aurinkosähkön hankehaku
        • EU:n nettonollateknologia-asetus
      • Ydinenergia
        • Ydinenergia-alan hallinto
          • Ydinenergialainsäädäntö
          • Ydinjätehuoltorahasto
          • Ydinvastuu
          • Lupamenettely
          • Kansainväliset sopimukset ja vientivalvonta
        • Ydinturvallisuus, turvajärjestelyt ja valvonta
          • Ydinturvallisuus
          • Turvajärjestelyt ja ydinmateriaalivalvonta
        • Ydinlaitokset ja ydinenergiahankkeet
          • Loviisan voimalaitos
            • Käyttölupa 2007-2030
            • YVA-ohjelma
            • YVA-selostus
          • Olkiluodon voimalaitos
            • Olkiluoto 1 ja 2
              • Olkiluoto 1 ja 2 käyttölupa
              • Olkiluoto 1 ja 2 YVA-ohjelma
              • Olkiluoto 1 ja 2 YVA-selostus
            • Olkiluoto 3
              • Olkiluoto 3 käyttölupahakemus
            • Hyvin matala-aktiivisen jätteen YVA-menettely
          • Fennovoima
            • Ympäristövaikutusten arvioinnit (YVA)
            • Periaatepäätösprosessi
            • Rakentamislupahakemus
          • Tutkimusreaktorin käytöstäpoisto
          • Terrafamen uraanin talteenotto
        • Ydinjätehuolto
          • Kansallinen ohjelma
          • Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitushanke
            • Posivan käyttölupahakemus
            • Posiva rakentamislupa
            • Posiva periaatepäätös
            • Ympäristövaikutusten arviointi
          • Käytetty ydinpolttoaine
        • Ydinenergian kehityshankkeet
      • Energiahuollon varmuus
        • Turvetyöryhmä
      • Energiakolumnit
      • Energia-alan EU- ja kansainvälinen yhteistyö
        • EU-energiayhteistyö
        • Pohjoismainen energiayhteistyö
        • Kansainvälinen energiajärjestö IEA
        • Uusiutuvan ja puhtaan energian yhteistyö
        • Ydinenergian yhteistyö
        • Muita energia-alan yhteistyöfoorumeita
      • Energiateknologiat
        • Innovaatiorahasto
      • Vähähiilisyystiekartat
        • Vähähiilisyystiekarttojen päivittäminen 2024
        • Vähähiilisyystiekartat 2020
    • Kilpailu ja kuluttajat
      • Kilpailu
        • Kilpailupolitiikka
        • Kilpailulainsäädäntö
          • Keskeinen lainsäädäntö
          • Yrityskauppavalvonta ja kilpailuneutraliteetti
          • Seuraamukset
      • Julkiset hankinnat
        • Hankintojen ilmoittaminen ja kynnysarvot
          • EU- ja kansalliset kynnysarvot
        • Keskeiset toimijat
        • Neuvontaa ja ohjeita
        • Lainsäädäntö
          • Oikeuskäytäntö
          • Hankintadirektiivit
        • Hankintalain kokonaisuudistus
      • EU:n valtiontukisääntely
        • Ajankohtaista EU:n valtiontukisääntelystä
        • Menettelytavat ja koordinaatio
        • Valtiontukisäännöt
          • Valtiontuen käsite
          • Vähämerkityksinen tuki eli de minimis -tuki
          • Yleinen ryhmäpoikkeusasetus
          • Valtiontukien kasautumissääntö
          • Kansallinen lainsäädäntö
        • Kansalliset tukiohjelmat ja myönnetyt valtiontuet
        • Palveluvelvoitemenettely - SGEI
          • SGEI-sääntelyn käyttö Suomessa
      • Kuluttajat
        • Kuluttajaturvallisuus
          • Kuluttajaturvallisuuslaki
            • Kuluttajaturvallisuusvalvonta
          • Kuluttajaturvallisuusasiain neuvottelukunta
        • Koti- ja etämyynti
        • Matkapalveluyhdistelmäasiain neuvottelukunta
    • Alueet
      • Aluekehittämisen tavoitteet ja suunnittelu
        • Alueiden kehittämisen painopisteet
        • Aluekehittämiskeskustelut
        • Alueiden kehittäminen ja maakuntien liitot
        • Maaseutu- ja saaristopolitiikka
        • Tukialueet
        • Alueiden kehittämisen lainsäädäntö
          • Aluekehittämisen selonteko
        • Alueiden uudistumisen neuvottelukunta (AUNE)
        • Aluekehityksen seuranta ja ennakointi
          • Alueelliset kehitysnäkymät
          • Aluekehittämisen suuntaviivat 2040
          • Työvoima- ja osaamistarpeiden ennakoinnin uutiskirje
        • Itäisen Suomen ohjelma
      • Kaupunkikehittäminen
        • Kaupunkipolitiikan yhteistyöryhmä
          • Kaupunkipolitiikan keskustelut ja tietopohja
        • Temaattiset kumppanuudet
        • Ekosysteemisopimukset
        • Kaupunkikehittäminen EU:ssa
          • EU:n rahoitus- ja kehittämisvälineet kaupungeille
      • Rakennemuutos
        • Äkillinen rakennemuutos (ÄRM)
        • Positiivisen rakennemuutoksen edistäminen
      • EU:n alue- ja rakennepolitiikka
        • EU:n koheesiopolitiikka
        • Kumppanuussopimus
        • EU:n alue- ja rakennepolitiikan rahastot
          • Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027
          • Kestävää kasvua ja työtä 2014–2020
        • Vähävaraisten avun rahasto FEAD 2014–2020
        • Euroopan alueellinen yhteistyö (EAY) -tavoite 2021–2027
        • EU:n ulkorajayhteistyöohjelmat (ENI CBC)
      • ELY-keskukset
        • ELY-keskusten ohjaus
        • Aluehallintovirastojen ja ELY-keskusten strategia-asiakirja
        • ELY-keskusten tulossopimukset
    • Työvoiman maahanmuutto ja kotoutuminen
      • Maahanmuuttajien kotoutuminen
        • Kotoutumispolitiikka
        • Lainsäädäntö ja ohjeistus
        • Kotoutumispalvelut
        • Kotoutumishallinto ja toimijat
        • Kotoutumisen seuranta
        • Kotoutumisen SIB-hanke
      • Kansainvälinen osaaminen ja työvoima
        • Työvoiman maahanmuuton hallinto
        • Työvoiman maahanmuuton lainsäädäntö
        • Työvoiman maahanmuuton palvelut
        • Osaajien maahanmuuton kehittäminen
        • Talent Boost
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Kolumnit
    • Puheet
    • Tilaa aineistoja
    • Päätökset
    • Tapahtumat
    • Sosiaalinen media ja verkkolähetykset
    • Tarjous- ja lausuntopyynnöt
      • Lausuntopyynnöt
      • Tarjouspyynnöt
    • Venäjän hyökkäys Ukrainaan
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Säädösvalmistelu
      • Lainsäädäntöhankkeet
      • Istuntokauden lainsäädäntösuunnitelma
      • Sääntelyn sujuvoittaminen
        • Sääntelyn sujuvoittaminen työ- ja elinkeinoministeriössä
          • Yksi yhdestä -periaate
        • Miten sääntelytaakkaa kevennetään
          • Vanhan hallinnollisen taakan selvitykset
        • Euroopan komission REFIT-ohjelma
      • Lainsäädännön yritysvaikutusten arviointi
        • Yrityspaneeli
      • Lainsäädännön työelämä- ja työllisyysvaikutukset
        • Työelämävaikutusten arviointi
        • Työllisyysvaikutusten arviointi
    • Ajankohtaisia hankkeita
      • Hallituksen työmarkkina­uudistukset
        • Työrauhan parantaminen työmarkkinoilla
        • Paikallisen sopimisen lisääminen
        • Sovittelujärjestelmän kehittäminen
        • Yhteistoimintalain muuttaminen
        • Suojelutyön turvaaminen
        • Irtisanomiskynnyksen madaltaminen
        • Määräaikaisten työsopimusten joustavoittaminen
      • Hallituksen työperäisen maahanmuuton toimet
        • Kolmen kuukauden työttömyyssääntö
        • Työntekijän oleskeluluvan tuloraja
      • Työttömyysturva­seuraamusten muuttaminen
      • Elinvoimakeskusten toimeenpanohanke
      • Yksinyrittäjien rekrytointitukikokeilu
        • Kysymyksiä ja vastauksia yksinyrittäjien rekrytointitukikokeilusta
      • Kestävän kasvun ohjelma TEM:ssä
        • Kestävän kasvun ohjelman yritysrahoitushaut
          • Energiainvestointitukien ensimmäinen haku
          • Energiainvestointitukien toinen haku
          • Energiainvestointitukien kolmas haku
          • Energiainvestointitukien neljäs haku
          • Energiainvestointitukien viides haku
          • Kysymyksiä ja vastauksia RRF-energiainvestointituesta
          • Rahoitetut energiainvestointituki­hankkeet
        • Kestävän kasvun ohjelman muut rahoituskohteet
      • Luvat ja valvonta -hanke
        • Seminaarit ja tilaisuudet
        • Raportit ja selvitykset
        • Tutustu palvelukerrokseen
    • Päättyneitä hankkeita
      • TE-palvelut 2024 -uudistus
        • Usein kysyttyjä kysymyksiä TE-palvelut 2024 -uudistuksesta
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä kuntien järjestämisvastuusta
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä tietojärjestelmistä
          • Usein kysyttyä henkilöstöasioista
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä nuorten yhteispalvelusta
        • TE-palvelut 2024 -uudistuksen tilaisuuksia
        • Kuntien rahoituslaskelmat
        • Kuntien tietopaketit
        • Työvoimapalveluiden viitearkkitehtuuri
      • Kotoutumislain uudistus
      • Työllisyyden kuntakokeilut
        • Kuntakokeilualueet
        • Tilastoseuranta ja arviointi
      • Marinin hallituksen työllisyystoimet
        • Työkyvyn ylläpitäminen ja osatyökykyiset
        • Työttömyysjaksojen lyhentäminen ja TE-palvelut
        • Osaavan työvoiman tarjonta ja kohtaanto
        • Yli 55-vuotiaiden työllisyyden nostaminen
        • Työvoimatiekartat
        • Budjettiriihet
        • Työllisyyden edistämisen ministerityöryhmä
          • Yhteenveto alatyöryhmien esityksistä
      • Kaupan alan tulevaisuusselonteko
      • Työkykyohjelma
        • Lisää työkykykoordinaattoreita TE-toimistoihin
        • TE-palvelupilotit
        • Työkanava Oy
          • Kysymyksiä ja vastauksia Työkanavasta
        • Työllistymisen vauhdittaminen julkisilla hankinnoilla
        • Osaamiskeskus yhteiskunnallisille yrityksille 
        • Osatyökykyisten työllistymisen yhteiskunnallinen vaikuttavuus
      • Kestävän kehityksen rahoitusekosysteemi
      • Yrittäjyysstrategia
      • Kansallinen TKI-tiekartta
      • Tekoäly 4.0 -ohjelma
        • Ohjelman toimintamalli
        • Tekoäly 4.0 -kolumnit
        • Yritysten digitalisaatio -videot
      • Viennin ja kansainvälisen kasvun ohjelma
      • Liikennealan kestävän kasvun ohjelma 2021-2023
      • Terveysalan kasvustrategia
      • Meriteollisuuden kehittämisohjelma
        • Meriteollisuuden tilaisuudet
  • Julkaisut
    • Julkaisuja aihealueittain
      • Työelämä-julkaisut
      • Yritykset-julkaisut
      • Energia-julkaisut
      • Kilpailu ja kuluttajat -julkaisut
      • Alueet-julkaisut
      • TEM analyysit
      • Työpoliittinen aikakauskirja
      • Työvoimabarometri
      • Työllisyyskatsaukset
      • Tilastotiedote-vuosijulkaisut
    • TEM julkaisuja 2011–2014
      • Julkaisut vuosi 2014
      • Julkaisut vuosi 2013
      • Julkaisut vuosi 2012
      • Julkaisut vuosi 2011
    • TEM raportteja 2013–2014
      • Raportit vuosi 2014
      • Raportit vuosi 2013
    • Esitteet ja oppaat
      • Tervetuloa Suomeen
      • Työskentely Suomessa
      • Työlainsäädäntöesitteet
  • Ministeriö
    • Johto ja organisaatio
      • Ministerit
        • Työministeri
        • Elinkeinoministeri
        • Ympäristö- ja ilmastoministeri
        • Sisäministeri
        • Kunta- ja alueministeri
      • Virkamiesjohto
        • Johtoryhmät
      • Osastot ja yksiköt
      • Hallinnonalan virastot, yhtiöt ja rahastot
      • Energiamarkkinariita­lautakunta
        • Energiamarkkinariita­lautakunnan jäsenet
        • Ratkaisupyynnön tekeminen energiamarkkinariitalautakunnalle
        • Energiamarkkinariita­lautakunnan yhteystiedot
        • Energiamarkkinariita­lautakunnan ratkaisusuositukset
      • Työneuvosto
        • Työneuvoston tehtävät
        • Työneuvoston jäsenet
        • Lausunnot
        • Lausuntojen tilaaminen
        • Työneuvoston päätökset oikaisuvaatimusasioissa
      • Valtakunnansovittelijan toimisto
      • Yhteistoiminta-asiamies
        • Yhteystiedot
    • Strategiat ja toiminnan suunnittelu
      • Strategia
      • Arvot
      • Vastuullisuus
      • Budjetti
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
        • Tulostavoitteet
        • Eduskunnan päättämät talousarviot
        • Eduskunnan päättämät lisätalousarviot
        • Seurantatiedot
        • Suunnitelmat
        • Arvioinnit ja selvitykset
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • Pohjoismainen yhteistyö
      • EU-valmistelujaostot
    • Elintärkeiden toimintojen turvaaminen
      • Yhteiskunnan turvallisuusstrategia
      • Päivittäistavarahuolto vakavissa häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa
        • Keskeiset toimijat ja niiden vastuut
    • Valtionavustukset
    • Avoimet työpaikat
      • TEM:n virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Visuaalinen ilme ja kuvapankki
    • Historiaa
    • Ilmoittajansuojelu
    • Tietoa sivustosta
      • Tietosuoja
      • Saavutettavuusseloste
      • Evästeet
    • Yhteystiedot ja asiointi
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • Viestintä
    • Kunniamerkkiehdotukset
    • Palaute