Valtioneuvoston kirjelmä TEM/2022/46

« Valtioneuvoston yleisistunto 7.4.2022 13.00

Työ- ja elinkeinoministeriö

Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi koheesiopolitiikan toimiksi Euroopan pakolaisille (CARE)

U 30/2022

Käsittelytiedot eduskunnan verkkosivuilla

Ministeri

Mika Lintilä

Esittelijä

Neuvotteleva virkamies Petri Haapalainen, p. +35 8295064922

Asia

Komission 8.3.2022 antamassa ehdotuksessa muutettaisiin ohjelmakauden 2014–2020 koheesiopolitiikan rahastoihin ja vähävaraisimmille suunnattuun eurooppalaisen avun rahastoon (FEAD) sovellettavaa sääntelyä, jotta Eurooppa voisi auttaa Ukrainan sotaa pakenevia ihmisiä. Menot Venäjän sotilaallisen hyökkäyksen aiheuttamiin muuttoliikehaasteisiin vastaamisesta olisivat tukikelpoisia 24.2.2022 alkaen. Ehdotuksilla ei muutettaisi 2014–2020 rahoituskehyskauden ohjelmien tavoitteita, vaan ainoastaan joustavoitettaisiin jäsenvaltioiden ohjelmiin jo myönnettyjen, mutta tuensaajien hankkeisiin vielä käyttämättömien varojen käyttöä Euroopan pakolaisten auttamiseksi. Tilivuonna 1.7.2021–30.6.2022 EAKR-, ESR- ja koheesiorahaston Investoinnit kestävään kasvuun ja työpaikkoihin -tavoitteen ohjelmien yhdessä tai useammassa toimintalinjassa rahoitettuihin hankkeisiin ja FEAD-toimiin ei myöskään vaadittaisi kansallista osarahoitusta (100 % EU-tuki).

Esitys

Valtioneuvosto päättää lähettää eduskunnalle valtioneuvoston kirjelmän liitteineen

Vaikutukset

Asetukset ovat suoraan sovellettavaa oikeutta Suomessa (mukaan lukien Ahvenanmaa). Ehdotuksilla ei ole vaikutuksia EU:n talousarvion sitoumusmäärärahoihin, koska rahastoista toimenpideohjelmille ohjelmakaudeksi 2014–2020 myönnettävän rahoituksen enimmäismääriin ei ehdoteta muutoksia. Ehdotuksilla ei ole vaikutusta maksumäärärahoihin kokonaistasolla. Komission ehdotuksen mukaan 100 %:n EU-rahoitusosuus kuitenkin aikaistaisi maksumäärärahojen tarvetta, joka olisi vuonna 2022 9 mrd. euroa ja vuonna 2023 1 mrd. euroa. Tämä kuittaantuisi komission ehdotuksen mukaan vuonna 2024, jolloin maksumäärärahojen tarve vähenisi 10 mrd. euroa. Lisäksi komissio ehdottaa leikkuria, jolla estetään se, että lisämaksut EU-budjetista ylittäisivät 5 mrd. euroa vuonna 2022 ja 1 mrd. vuonna 2023. Vuosina 2022 ja 2023 leikkurin takia maksamatta jääneet menot maksetaan vuonna 2024 tai myöhemmin. Siten kyseessä olisi yhteensä enintään 6 miljardin euron suuruisesta maksumäärärahojen aikaistamisesta, jonka kokonaisvaikutus on Suomen maksujen kannalta neutraali. Komissio ei ole tehnyt säädösehdotusten rinnalla ehdotusta tarkistaa EU:n talousarviota vuodelle 2022. Mahdollisiin tuleviin ehdotuksiin otetaan erikseen kantaa. Ehdotuksilla ei ole vaikutusta ohjelmavarojen kansallisen osuuden budjetointiin eikä ehdotus muuta ohjelman kokonaiskehystä. Komission ehdotus ei edellytä muutoksia ohjelmakauden 2014–2020 Kestävää kasvua ja työtä rakennerahasto-ohjelman toimeenpanoon.

Päätös

Valtioneuvosto hyväksyi esityksen