Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Työ- ja elinkeinoministeriö
Navigation
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Yritykset
    • Yritysrahoitus
    • Työelämä
    • Energia
    • Kilpailu ja kuluttajat
    • Alueet
    • Työvoiman maahanmuutto ja kotoutuminen
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet
  • Uutiset
  • Kolumnit
  • Puheet
  • Tilaa aineistoja
  • Päätökset
  • Tapahtumat
  • Sosiaalinen media ja verkkolähetykset
  • Tarjous- ja lausuntopyynnöt
  • Venäjän hyökkäys Ukrainaan
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Arbetsministern: Sysselsättningspaketet påskyndar sysselsättningen och ökar delaktigheten

arbets- och näringsministeriet
Utgivningsdatum 17.9.2019 19.18 | Publicerad på svenska 18.9.2019 kl. 15.21
Typ:Pressmeddelande
Timo Harakka

— Vid regeringens budgetmangling har vi kommit överens om betydande satsningar på att främja sysselsättningen. Det övergripande sysselsättningspaketet påskyndar sysselsättningen och de arbetssökande erbjuds service som tillgodoser deras individuella behov, berättar arbetsminister Timo Harakka.

Med hjälp av sysselsättningspaketet kan allt fler partiellt arbetsföra och långtidsarbetslösa bli delaktiga i samhället genom arbete, utbildning eller service som skräddarsys enligt hans eller hennes behov.

Snabbverkande lösningar söks för att avhjälpa bristen på kompetent arbetskraft genom ett samarbete mellan arbets- och näringsministeriet och undervisnings- och kulturministeriet.

— Målet med sysselsättningspaketet är att få Finland in på samma spår som de andra nordiska länderna och på ett systematiskt sätt höja sysselsättningsgraden genom att satsa på sysselsättningstjänsterna i likhet med grannländerna. Detta är nödvändigt för att vi ska kunna säkerställa förutsättningarna för välfärdssamhället på 2030-talet, betonar arbetsminister Harakka.

— De viktigaste delarna av sysselsättningspaketet har beretts i underarbetsgrupperna till ministerarbetsgruppen för främjande av sysselsättningen.  Arbetet har i betydande grad stött beredningen av regeringens sysselsättningspaket och det fortsätter nu mot vårens ramförhandlingar. Arbetet har precis inletts, konstaterar arbetsminister Harakka.

Regeringen ökar anslagen för sysselsättning, lockande av internationella experter och integrering av invandrare med nästan 300 miljoner euro.

Tjänsterna för arbetssökande ska tillgodose individuella behov

— Arbetssökandenas situationer är mycket olika och därför förnyar vi tjänsterna för arbetssökande så att de blir mer personliga än tidigare. Samma lösning passar inte för alla, utan tjänsterna ska tillgodose kundernas individuella behov, betonar minister Harakka.

Den effektiva jobbsökningen bör inledas så snabbt som möjligt efter det att man har anmält sig som arbetssökande. De tjänster som är avsedda för den arbetssökande och den avtalade skyldigheten att söka jobb bygger på en personlig sysselsättningsplan.

— Avsikten är att sysselsättningsplanen i fortsättningen ska utgöra det centrala redskapet för den som söker arbete. Den hjälper att upptäcka kunskapsbehov och styr den arbetssökande t.ex. till rätt utbildning på ett bättre sätt än nuförtiden, berättar arbetsministern.

Den arbetssökande ska förbinda sig till den individuella sysselsättningsplanen och till sådan jobbsökning eller service som planen förutsätter. Beredningen av modellen fortsätter inför vårens ramförhandlingar.

— Principen med stödet för individuell jobbsökning är att skyldigheterna är mer omfattande men mänskligare än tidigare, konstaterar minister Harakka.

För att det ska vara möjligt att förbättra tjänsterna, ska arbets- och näringsbyråernas finansiering ökas under fyra år med ett tilläggsanslag på totalt 51 miljoner euro. Anslaget används i huvudsak till ökning av personalen. Ett tilläggsanslag på 10 miljoner euro för 2020 reserveras för digitala tjänster. Med anslaget stärks bl.a. stödet till digitala tjänster vid yrkesval och karriärvägledning som baserar sig på det rådande arbetsmarknadsläget. En omfattande digital serviceplattform Arbetsmarknadstorget håller på att färdigställas till stöd för de digitala tjänsterna.

Lönesubventionen förnyas för att underlätta företagens och organisationernas sysselsättningsmöjligheter 

Systemet med lönesubvention, som har upplevts vara byråkratiskt, ska förnyas och användningen av lönesubvention vid företag ökas i betydande grad. Med hjälp av den reformerade lönesubventionen främjas sysselsättningen på den öppna arbetsmarknaden och höjs sysselsättningsgraden på ett hållbart sätt.

— Målet med reformen är att stödperioden för den som sysselsätts genuint leder till ett mer långvarigt anställningsförhållande. Därför kopplas identifieringen av kunskapsbehov och utvecklandet av kompetensen till lönesubventionen, berättar arbetsministern.

Den nuvarande lönesubventionen inom tredje sektorn reformeras så att den utgör ett stöd för övergången till den öppna arbetsmarknaden och så att den arbetssökande utöver lönesubvention även får ett omfattande individuellt stöd, kartläggning av arbetsförmågan och annan service som han eller hon behöver. Reformen träder i kraft hösten 2020.

I arbets- och näringsministeriets budget för 2020 reserveras drygt 77 miljoner euro för lönesubvention, vilket innebär en ökning med 24 miljoner euro jämfört med år 2019.

I syfte att stödja ensamföretagare och mikroföretag startar regeringen ett rekryteringsförsök som syftar till att sänka tröskeln för anställning av den första arbetstagaren.  Avsikten är att försöket inleds den 1 augusti 2020.

När det gäller skötseln av sysselsättningen används exempelvis i Sverige cirka hälften av alla satsningar till lönesubvention, medan den motsvarande andelen i Finland är för närvarande cirka fem procent.

Precisionsutbildningen ger lösningar på sysselsättningen och bristen på kompetent arbetskraft

— I fjol rapporterade 40 procent av arbetsgivarna att de hade rekryteringssvårigheter som berodde på bristen på kompetent arbetskraft. Kompletterande utbildning, examensinriktad fortbildning och rekryteringsutbildning har visat sig vara effektiva sätt att ge företagen kompetent arbetskraft.  Därför ökar vi finansieringen för nämnda utbildningsformer och underlättar ordnandet av utbildningen vid företag, konstaterar minister Harakka.

Vid gemensamt anskaffad utbildning planerar arbetsgivaren utbildningen så att den tillgodoser företagets behov och kostnaderna fördelas mellan arbetsgivaren och staten. Fyra miljoner euro anvisas år 2020 för stärkande av kompletterande utbildningar, examensinriktade fortbildningar och rekryteringsutbildningar.

För att bristen på kompetent arbetskraft ska kunna avhjälpas ska undervisnings- och kulturministeriet och arbets- och näringsministeriet enligt en snabb tidtabell bereda förslag på kompakta utbildningshelheter till stöd för dem som har arbete och dem som hotas av arbetslöshet.

Vuxenutbildningsstödet ska ses över för att möjliggöra flexibla deltidsstudier.  Dessutom tillsätter UKM och ANM en arbetsgrupp för att utveckla systemet med läroavtal så att det bättre än nuförtiden möter de ungas och arbetslivets behov.

Målet med kommunförsöken är att framför allt sysselsätta långtidsarbetslösa

Regeringen inleder regionala kommunförsök i fråga om arbetskraftsservicen, vilket innebär att serviceprocessen för arbetssökande som hör till referensgruppen överförs till försökskommunerna. Målet med försöken är att förbättra möjligheterna särskilt för personer som varit arbetslösa en längre tid eller med en svag ställning på arbetsmarknaden att komma in på arbetsmarknaden Det viktigaste är att sammanföra resurserna inom olika områden, såsom sysselsättningen, hälso- och sjukvården och utbildningen, så att de betjänar arbetssökandena på bästa möjliga sätt.

– Kommunerna är redan nu centrala aktörer när det gäller att främja sysselsättningen. Inom ramen för exempelvis det försök som genomförts i Tammerfors har man nått betydande resultat när det gäller att förkorta den genomsnittliga arbetslöshetsperioden. Framöver är målet att sprida dessa effekter regionalt, summerar minister Harakka.

Resultaten av försöken följs upp med hjälp av forskning.

Ökad delaktighet innebär främjad sysselsättning

Som ett led i främjandet av sysselsättningen genomförs det för partiellt arbetsföra ett program för arbetsförmåga, som ska hjälpa dem att sysselsättas.

– I nuläget får partiellt arbetsföra inte i tillräcklig utsträckning de tjänster och det stöd som de behöver. Därför genomför vi ett program för arbetsförmåga som omfattar bland annat åtgärder för att identifiera arbetsförmåga och styra arbetssökande till sådana tjänster för stöd för arbetsförmågan som de behöver. Inom arbets- och näringstjänster och social- och hälsovårdstjänster inleds försöksprojekt med målet att utveckla tjänsterna för arbetsförmåga, sammanfattar arbetsminister Harakka.

Antalet samordnare för arbetsförmågan vid arbets- och näringsbyråerna ökas med 20 årsverken.

Som ett led i programmet sysselsätter man partiellt arbetsföra och andra personer i svag ställning på arbetsmarknaden genom ett villkor som ställs på offentlig upphandling. Dessutom bereder arbets- och näringsministeriet en strategi för att förbättra verksamhetsförutsättningarna för sociala företag.

– Sysselsättningsmålet anknyter också till företagens samhällsansvar. Till min glädje har jag lagt märke till att många företag i uppsving vill anställa t.ex. unga och partiellt arbetsföra, säger minister Harakka.

– Sysselsättningsfrågorna bidrar också till att öka delaktigheten. Vägen till arbetslivet är inte alltid rak eller lätt. Vi behöver särskilda åtgärder för att alla i samhället ska ha tillgång till relevanta tjänster för att finna ett arbete, utbildning eller t.ex. rehabilitering, betonar ministern.

För genomförande av programmet för arbetsförmåga reserveras sammanlagt 33 miljoner euro för tre år.

Ökad internationell rekrytering och stärkande av kompetenscentret för integration av invandrare

Regeringen inleder en total översyn av den arbets- och utbildningsbaserade invandringen med målet att nå en betydande ökning av sysselsättningen. Målet är att under regeringsperioden snabba upp handläggningen av uppehållstillstånd på grund av arbete, så att handläggningstiden blir en månad.

Rekryteringen från utlandet stärks genom att man aktivt lockar utländska experter och deras familjer till Finland. Till stöd för projektet skapas det en modell för internationell rekrytering. Det ska bli lättare för personer med utländsk kompetens som redan är i Finland, t.ex. studerande och forskare, att stanna i landet. Mottagligheten och mångfalden i arbetslivet ökas och utländska experter utnyttjas för att stödja tillväxten i företagens forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet och för att främja deras internationella investeringar.

– Finland behöver skickligt yrkesfolk. Det är av största vikt att yrkeskunniga personer som har en arbetsplats i Finland så snabbt som möjligt beviljas arbets- och uppehållstillstånd för sig och sin familj. Vår ambition ligger dock på en högre nivå än så: vi vill bygga ett Finland som är känt ute i världen för att vara ett genuint lockande alternativ för utländska experter, betonar arbetsminister Harakka.

Målet är att stärka tillgången till kunnig arbetskraft, matchningen på arbetsmarknaden, tillväxten och internationaliseringen såväl i fråga om företag som inom forskning, utveckling och innovationer, lockandet av investeringar, utländska studerandes och forskares förankring i Finland samt arbetsgivarnas kunskaper om rekrytering och mångfald.

Regeringen ökar resurserna inom uppehållstillståndsförfarandet med 20 årsverken och anvisar tilläggsresurser om 1 miljon euro för handläggningen av uppehållstillstånd. För utvecklingen av den internationella rekryteringen reserveras det tilläggssatsningar motsvarande 5,5 miljoner euro.

Främjandet av den internationella rekryteringen stöds av att de uppgifter som hänför sig till arbetskraftsinvandring överförs från inrikesministeriet till arbets- och näringsministeriet.

För att främja integrationen och sysselsättningen av invandrare föreslås en anslagsökning på 11 miljoner euro 2020 jämfört med i år. Med dessa medel utvidgas verksamheten vid kommunernas multiprofessionella integrations- och kompetenscenter samt handlednings- och rådgivningstjänsterna för invandrare. Dessutom utarbetas det ett program för mångfalden i arbetslivet till stöd för rekryteringen av invandrare.

Målet är en sysselsättningsgrad på 75 procent

Målet för regeringens ekonomiska politik och sysselsättningspolitik är att sysselsättningsgraden i en situation där världsekonomin utvecklas normalt och den inhemska ekonomin återspeglar den globala utvecklingen ska nå upp till en nivå på 75 procent i åldersgruppen 15–64 år 2023.

Om detta mål uppfylls i en normalsituation för den globala ekonomin är de offentliga finanserna i balans 2023.

Hösten 2020 ska regeringen kunna presentera åtgärder som motsvarar 30 000 nya jobb. Analysen av konsekvenserna av det sysselsättningspaket som nu har beslutats kommer att bearbetas under hösten genom ett samarbete mellan arbets- och näringsministeriet och finansministeriet.

— Sysselsättningspaketet har konstruerats så att det utgör startskottet för regeringens ansträngningar för att nå sysselsättningsmålet. Vi utgår från att målet kommer att nås, säger minister Harakka.

Vid budgetmanglingen beslutade regeringen dessutom att tillsätta en arbetsgrupp under ledning av arbetsministern vars uppgift är att utreda metoder att främja sysselsättningen och höjningen av sysselsättningsgraden.

Ytterligare upplysningar:

Ville Kopra, arbetsministerns specialmedarbetare, ANM, tfn 040 8261 358
Tiina Korhonen, regeringsråd, arbets- och näringsministeriet, tfn 0295 047 076 (lönesubvention, arbets- och näringstjänster, rekryteringsstöd)
Kimmo Ruth, arbetsmarknadsråd, ANM, tfn 0295 048 073 (partiellt arbetsföra)
Sonja Hämäläinen, migrationsdirektör, ANM, tfn 0295 047 112 (internationell rekrytering och integration)
Jarkko Tonttila, industriråd, arbets- och näringsministeriet, tfn 0295 060 069 (kommunförsök)
Teija Felt, arbetsmarknadsråd, arbets- och näringsministeriet, tfn 0295 049 080 (kompletterande utbildning, examensinriktad fortbildning och rekryteringsutbildning)

Pöytäkirjamerkinnät hallituksen talousarvio- ja kehysneuvotteluista 17.9.2019 (sis. työllisyyden edistäminen, 25 kohtaa)Linkki toiselle sivustolle
Timo Harakka
TE-tjänster arbete arbetsliv ekonomi kunnande partiellt arbetsföra service sysselsättning
Sivun alkuun

Oikopolut

  • Yhteystiedot ja asiointi
  • Henkilöhaku
  • Organisaatio
  • Viestintä
  • Tilaa tiedotteita ja kolumneja

Sivusto

Tietoa sivustosta

Muuta evästeasetuksia

Tietosuoja

Saavutettavuusseloste

Sivukartta

Palaute

Yhteystiedot

PL 32, 00023
VALTIONEUVOSTO

Vaihde 0295 16001

kirjaamo.tem(at)gov.fi

            Työ- ja elinkeinoministeriö
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Yritykset
      • Elinkeinopolitiikka
        • Yrittäjyyspolitiikka
        • Yrittäjyyden neuvottelukunta
        • EU:n teollisuuspolitiikka
      • Innovaatiopolitiikka
        • Ekosysteemit
          • Business Finlandin ekosysteemirahoitus
          • Innovatiiviset kaupungit ja yhteisöt
        • Innovaatiopolitiikan vaikuttavuus
          • Tutkimuksen ja osaamisen hyödyntäminen
        • Innovatiiviset julkiset hankinnat
          • Kestävien ja innovatiivisten julkisten hankintojen osaamiskeskus KEINO
        • Innovaatiomyönteinen sääntely
          • Mitä innovaatiomyönteinen sääntely on?
          • Innovaatiomyönteinen sääntely EU:ssa ja kansainvälisesti
        • Kasvuportfolio
        • Teollisoikeudet
          • Patentti
          • Tavaramerkki
          • Työsuhdekeksintö­lautakunta
          • Mallioikeus
        • EU:n tutkimus- ja innovaatiopolitiikka
          • Eurooppalaiset digitaaliset innovaatiohubit
          • Miten Suomen EDIH:it syntyivät
        • Kansainvälinen innovaatioyhteistyö
      • Painopistealueet
        • Matkailu
          • Matkailun talousvaikutukset
          • Matkailun työllisyys
          • Hallituksen matkailualoitteet
            • Aiempien hallitusten matkailualoitteet
          • Suomen matkailustrategia
          • Matkailun toimijat
          • Julkista tukea matkailun kehittämiseen
          • Kotimaanmatkailu
          • Matkailufoorumi
        • Avaruuspolitiikka
          • Avaruusasiain neuvottelukunta
            • Avaruusasiain neuvottelukunnan sihteeristö
          • Kansallinen avaruusstrategia
            • Avaruusstrategian uudistaminen
          • Kansainvälinen avaruusyhteistyö
          • Kansallinen avaruuslainsäädäntö
          • Lupa avaruustoimintaan
          • Avaruusesineiden rekisteri
          • Avaruustoiminnan valvonta
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä ESAsta ja Suomen avaruuspolitiikasta
        • Yritysten liiketoiminnan digitalisaatio
          • Datatalouden kasvuohjelma
            • Datatalouden kasvuohjelman pilotit
          • Tekoälyasetus
          • Euroopan tekoälyneuvosto ja sen alatyöryhmät
        • Luova talous
          • Luovan talouden tiekartta
          • Muotoilu
        • Mineraalipolitiikka
          • Mineraalistrategia
          • Mineraaliala
            • Mineraalien turvallisuuskumppanuus MPS
            • EU:n kriittisten raaka-aineiden asetus CRMA
          • Mineraalialan linkkejä ja julkaisuja
          • Kysymyksiä ja vastauksia kaivostoiminnasta
          • Kaivoslain uudistaminen
            • Kaivoslakityöryhmän kokousaineistot
            • Keskustelutilaisuudet
        • Biotalous
        • Arktinen politiikka
          • Jäänmurtaja-aloite ICE Pact
          • Suomen arktinen strategia
          • Arktinen talousdialogi
          • Arktinen kaivostoiminta: Grönlanti
          • Arktinen kalatalous: Islanti
      • Yrityksen toiminnan sääntely
        • Elinkeinon harjoittamisen oikeus Suomessa
        • Kirjanpito
          • Kirjanpitolautakunta
        • Tilintarkastus
        • Kaupparekisteri
        • Teollisoikeudet
        • Tekninen turvallisuus
          • Markkinavalvonta
          • Markkinavalvontaohjelmat
          • Markkinavalvontatoimien tehokkuuden arviointi
          • Lelujen turvallisuus
          • Vaatimustenmukaisuuden arviointilaitosten pätevyyden toteamisesta ja ilmoitetuista laitoksista
          • Markkinavalvonta- ja vaatimustenmukaisuusasetus
        • Perintätoiminta
        • Kiinteistönvälitys ja vuokrahuoneiston välitys
        • Majoitus- ja ravitsemistoiminta
        • Matkapalveluyhdistelmät
      • Yritysten kansainvälis­tyminen
        • Ulkomaalaiset yritysostot
          • Kysymyksiä ja vastauksia ulkomaalaisten yritysostojen seurannasta annetusta laista
          • Ulkomaalaisten yritysostojen päätökset
        • Ulkomaiset investoinnit
      • EU:n sisämarkkinat
        • Tuoteyhteyspiste
          • Tavaroiden vapaa liikkuvuus sisämarkkinoilla
          • Yleiset vaatimukset tuotteille Suomessa
          • Muut kansalliset tuotemääräykset
          • Tuotteita koskeva sääntely EU-tasolla
          • Tuotteiden vastavuoroinen tunnustaminen EU:ssa
        • Palveluyritysten keskitetty asiointipiste
        • Viranomaisten hallinnollinen yhteistyö sisämarkkinoilla
        • Viranomaisten ilmoitusvelvoitteet
        • Kaupanesteet
          • SOLVIT
          • Sisämarkkinoiden täytäntöönpanon valvonnan työryhmä SMET
        • Verkkoalustoja koskeva EU-sääntely
          • Verkkoalustojen ja yritysten välinen suhde
          • Digimarkkinasäädös
        • Sisämarkkinoiden hätätila-asetus
      • Yrityspalvelut
        • Yritys-Suomi
        • Eurooppalainen yrittäjyyden edistämispalkinto
      • Yhteiskuntavastuu
        • Yritykset ja ihmisoikeudet
        • Yhteiskuntavastuun ohjeet ja periaatteet
        • OECD:n monikansallisten yritysten toimintaohjeiden yksittäistapausten käsittely
          • Kysymyksiä ja vastauksia OECD:n kansallisesta yhteyselimestä
          • Suomen kansallisen yhteyselimen käsittelemät valitukset
        • Yhteiskunta- ja yritysvastuun neuvottelukunta
        • Sosiaalisesti vastuulliset julkiset hankinnat
        • Vastuullisuusraportointi
        • Julkaisuja yhteiskuntavastuusta
        • Korruption torjunta
        • Pakkotyön torjunta
        • Yritysten huolellisuusvelvoite
      • Toimialapalvelu
    • Yritysrahoitus
      • Lainat, takaukset ja takuut
        • Finnveran kotimaan rahoitus
        • Finnveran viennin rahoitus
        • Valtiontakuurahasto
      • Suomen Teollisuussijoitus
      • Euroopan strategisten investointien rahasto
      • Yritysten kehittämistuet
        • Toimintaympäristön kehittämisavustus
        • Yrityksen kehittämisavustus
      • Kansainvälistymisen tukeminen
      • Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiorahoitus
        • Tutkimus- ja kehittämisrahoituksen suunnitelma
      • Aluetuet
        • Kuljetustuki
      • Kansalliset yritystuen yleiset edellytykset
        • Yritystukineuvottelukunta
          • Lausunnot (YTN)
        • Yritystukiseminaarit
        • Yritystukien tutkimusjaosto
        • Yritystukien tietopalvelu
    • Työelämä
      • Työlainsäädäntö
        • Työsopimus ja työsuhde
          • Työsopimuksen tekeminen
            • Lomauttaminen ja työsuhteen päättäminen
            • Maanpuolustusvelvollisen työsuhdeturva
          • Kysymyksiä ja vastauksia työsopimuslain muutoksista
          • Kysymyksiä ja vastauksia kilpailukieltosopimuksista
          • Perhevapaat
            • Raskausvapaa, vanhempainvapaa ja hoitovapaa
          • Nuoret työntekijät
            • Nuorille sopivat kevyet työt
            • Nuorilta kielletyt ja nuorille vaaralliset työt
          • Lähetetyt työntekijät
            • Ilmoitusvelvollisuus
          • Merityö
        • Työaika ja vuosiloma
          • Työaika
          • Vuosiloma
        • Työntekijöiden osaamisen kehittäminen ja ylläpitäminen
          • Opintovapaa
          • Taloudellisesti tuettu ammatillisen osaamisen kehittäminen
        • Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo työelämässä
          • Yhdenvertaisuuden edistäminen työelämässä
        • Yksityisyyden suoja työelämässä ja työ lasten kanssa
          • Yksityisyyden suoja työelämässä
        • Yhteistoimintamenettely ja muut henkilöstön osallistumisjärjestelmät
        • Työehtosopimukset ja työriitojen sovittelu
        • Tilaajavastuu
        • Työntekijän suoja työnantajan maksukyvyttömyystilanteessa
        • Kansainvälinen työjärjestö ILO
          • ILO julkaisut ja raportit
          • ILOlle raportit ja lausunnot
          • ILOn sopimuksia ja suosituksia
          • ILOn sopimuksia aiheittain, I
          • ILOn sopimuksia aiheittain, II
          • ILOn suosituksia
      • Työelämän kehittäminen
        • Työolobarometri
        • Työelämän kehittämisstrategia
      • Työllisyys
        • Julkiset työvoimapalvelut
          • Henkilöasiakaspalvelut
          • Palvelut yrityksille ja yhteisöille
        • Työllisyysalueet
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä työllisyysalueista
        • Työllisyyden edistämisen valtakunnalliset tavoitteet
        • Työllisyyden edistämisen valtakunnallinen neuvottelukunta
        • Tuet ja korvaukset
          • Palkkatuki
          • Starttiraha
          • Työolosuhteiden järjestelytuki
          • Työttömyysturva
          • Euroopan globalisaatiorahasto työttömiksi jääneille työntekijöille
        • Työllistymisen monialainen edistäminen
        • Hankinnoilla työllistäminen
        • Yhteiskunnallinen yrittäjyys
        • Kansainvälinen yhteistyö työllisyys­asioissa
        • Siviilipalvelus
          • Tietoa siviilipalvelukseen hakeutuvalle
          • Yhteisö voi hakeutua siviilipalveluspaikaksi
      • Työllisyyskatsaus ja Työnvälitystilasto
        • Työllisyyskatsaus
        • Kuntapohjaiset vuosikeskiarvot
        • Tilaston julkistamispäivät, kuvaus ja laatuseloste
      • Osaava työvoima
        • Jatkuva oppiminen
        • Työikäisten osaamisen tunnistaminen
          • Osaamisen tunnistamisen selvitykset ja kokeilut
        • Elinikäinen ohjaus
          • Elinikäisen ohjauksen valtakunnalliset kehittämishankkeet
    • Energia
      • Energia- ja ilmastostrategia
        • Aiemmat strategiat
          • Vuoden 2022 IE strategian selvitykset
          • Vuoden 2022 IE strategian tilaisuudet
        • EU:lle toimitettavat suunnitelmat ja raportit
        • Energia- ja ilmastopolitiikan skenaarioiden valmistelu
          • Laskelmat ja mallit
          • Skenaarioiden valmistelu
      • Päästökauppa
        • Päästökauppadirektiivi
        • Päästöoikeuksien huutokauppa
        • Tarkkailu ja todentaminen
        • Lentoliikenteen päästökauppa
        • Sähköistämistuki
        • Hiilirajamekanismi
      • Sähkömarkkinat
        • HE sähkön siirtohinnat
        • Lunastusasiat
        • Älyverkot
          • Perustietoja
        • Energiayhteisöt
        • Tietoa sähköpulasta
      • Lämpömarkkinat
        • Hukkalämpö
        • Selvitykset, lämpömarkkinat
      • Uusiutuva energia
        • EU lainsäädäntö
        • Biopolttoaineet
        • Uusiutuvan energian tuet
        • Lupamenettelyiden nopeuttaminen
        • Ohjeet ja seuranta
      • Energiatehokkuus
        • Energiatehokkuusdirektiivi ja energiatehokkuuslaki
        • Energiatehokkuussopimukset ja -katselmukset
        • Energiatehokkuus julkisissa hankinnoissa
        • Tuotteiden energiatehokkuus
          • Tuotteiden ekologinen suunnittelu eli ecodesign
          • Tuotteiden energiamerkintä
          • Tuoteryhmäkohtaisten vaatimusten valmistelu
      • Energia- ja investointituet
        • Energiatuki
          • Hakeminen ja maksatus
          • Tuettavat hankkeet ja tuen enimmäismäärä
        • Uuden energiateknologian ja suurten demonstraatiohankkeiden investointitukien haku
        • Aurinkosähkön hankehaku
        • EU:n nettonollateknologia-asetus
      • Ydinenergia
        • Ydinenergia-alan hallinto
          • Ydinenergialainsäädäntö
          • Ydinjätehuoltorahasto
          • Ydinvastuu
          • Lupamenettely
          • Kansainväliset sopimukset ja vientivalvonta
        • Ydinturvallisuus, turvajärjestelyt ja valvonta
          • Ydinturvallisuus
          • Turvajärjestelyt ja ydinmateriaalivalvonta
        • Ydinlaitokset ja ydinenergiahankkeet
          • Loviisan voimalaitos
            • Käyttölupa 2007-2030
            • YVA-ohjelma
            • YVA-selostus
          • Olkiluodon voimalaitos
            • Olkiluoto 1 ja 2
              • Olkiluoto 1 ja 2 käyttölupa
              • Olkiluoto 1 ja 2 YVA-ohjelma
              • Olkiluoto 1 ja 2 YVA-selostus
            • Olkiluoto 3
              • Olkiluoto 3 käyttölupahakemus
            • Hyvin matala-aktiivisen jätteen YVA-menettely
          • Fennovoima
            • Ympäristövaikutusten arvioinnit (YVA)
            • Periaatepäätösprosessi
            • Rakentamislupahakemus
          • Tutkimusreaktorin käytöstäpoisto
          • Terrafamen uraanin talteenotto
        • Ydinjätehuolto
          • Kansallinen ohjelma
          • Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitushanke
            • Posivan käyttölupahakemus
            • Posiva rakentamislupa
            • Posiva periaatepäätös
            • Ympäristövaikutusten arviointi
          • Käytetty ydinpolttoaine
        • Ydinenergian kehityshankkeet
      • Energiahuollon varmuus
        • Turvetyöryhmä
      • Energiakolumnit
      • Energia-alan EU- ja kansainvälinen yhteistyö
        • EU-energiayhteistyö
        • Pohjoismainen energiayhteistyö
        • Kansainvälinen energiajärjestö IEA
        • Uusiutuvan ja puhtaan energian yhteistyö
        • Ydinenergian yhteistyö
        • Muita energia-alan yhteistyöfoorumeita
      • Energiateknologiat
        • Innovaatiorahasto
      • Vähähiilisyystiekartat
        • Vähähiilisyystiekarttojen päivittäminen 2024
        • Vähähiilisyystiekartat 2020
    • Kilpailu ja kuluttajat
      • Kilpailu
        • Kilpailupolitiikka
        • Kilpailulainsäädäntö
          • Keskeinen lainsäädäntö
          • Yrityskauppavalvonta ja kilpailuneutraliteetti
          • Seuraamukset
      • Julkiset hankinnat
        • Hankintojen ilmoittaminen ja kynnysarvot
          • EU- ja kansalliset kynnysarvot
        • Keskeiset toimijat
        • Neuvontaa ja ohjeita
        • Lainsäädäntö
          • Oikeuskäytäntö
          • Hankintadirektiivit
        • Hankintalain kokonaisuudistus
      • EU:n valtiontukisääntely
        • Ajankohtaista EU:n valtiontukisääntelystä
        • Menettelytavat ja koordinaatio
        • Valtiontukisäännöt
          • Valtiontuen käsite
          • Vähämerkityksinen tuki eli de minimis -tuki
          • Yleinen ryhmäpoikkeusasetus
          • Valtiontukien kasautumissääntö
          • Kansallinen lainsäädäntö
        • Kansalliset tukiohjelmat ja myönnetyt valtiontuet
        • Palveluvelvoitemenettely - SGEI
          • SGEI-sääntelyn käyttö Suomessa
      • Kuluttajat
        • Kuluttajaturvallisuus
          • Kuluttajaturvallisuuslaki
            • Kuluttajaturvallisuusvalvonta
          • Kuluttajaturvallisuusasiain neuvottelukunta
        • Koti- ja etämyynti
        • Matkapalveluyhdistelmäasiain neuvottelukunta
    • Alueet
      • Aluekehittämisen tavoitteet ja suunnittelu
        • Alueiden kehittämisen painopisteet
        • Aluekehittämiskeskustelut
        • Alueiden kehittäminen ja maakuntien liitot
        • Maaseutu- ja saaristopolitiikka
        • Tukialueet
        • Alueiden kehittämisen lainsäädäntö
          • Aluekehittämisen selonteko
        • Alueiden uudistumisen neuvottelukunta (AUNE)
        • Aluekehityksen seuranta ja ennakointi
          • Alueelliset kehitysnäkymät
          • Aluekehittämisen suuntaviivat 2040
          • Työvoima- ja osaamistarpeiden ennakoinnin uutiskirje
        • Itäisen Suomen ohjelma
      • Kaupunkikehittäminen
        • Kaupunkipolitiikan yhteistyöryhmä
          • Kaupunkipolitiikan keskustelut ja tietopohja
        • Temaattiset kumppanuudet
        • Ekosysteemisopimukset
        • Kaupunkikehittäminen EU:ssa
          • EU:n rahoitus- ja kehittämisvälineet kaupungeille
      • Rakennemuutos
        • Äkillinen rakennemuutos (ÄRM)
        • Positiivisen rakennemuutoksen edistäminen
      • EU:n alue- ja rakennepolitiikka
        • EU:n koheesiopolitiikka
        • Kumppanuussopimus
        • EU:n alue- ja rakennepolitiikan rahastot
          • Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027
          • Kestävää kasvua ja työtä 2014–2020
        • Vähävaraisten avun rahasto FEAD 2014–2020
        • Euroopan alueellinen yhteistyö (EAY) -tavoite 2021–2027
        • EU:n ulkorajayhteistyöohjelmat (ENI CBC)
      • ELY-keskukset
        • ELY-keskusten ohjaus
        • Aluehallintovirastojen ja ELY-keskusten strategia-asiakirja
        • ELY-keskusten tulossopimukset
    • Työvoiman maahanmuutto ja kotoutuminen
      • Maahanmuuttajien kotoutuminen
        • Kotoutumispolitiikka
        • Lainsäädäntö ja ohjeistus
        • Kotoutumispalvelut
        • Kotoutumishallinto ja toimijat
        • Kotoutumisen seuranta
        • Kotoutumisen SIB-hanke
      • Kansainvälinen osaaminen ja työvoima
        • Työvoiman maahanmuuton hallinto
        • Työvoiman maahanmuuton lainsäädäntö
        • Työvoiman maahanmuuton palvelut
        • Osaajien maahanmuuton kehittäminen
        • Talent Boost
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Kolumnit
    • Puheet
    • Tilaa aineistoja
    • Päätökset
    • Tapahtumat
    • Sosiaalinen media ja verkkolähetykset
    • Tarjous- ja lausuntopyynnöt
      • Lausuntopyynnöt
      • Tarjouspyynnöt
    • Venäjän hyökkäys Ukrainaan
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Säädösvalmistelu
      • Lainsäädäntöhankkeet
      • Istuntokauden lainsäädäntösuunnitelma
      • Sääntelyn sujuvoittaminen
        • Sääntelyn sujuvoittaminen työ- ja elinkeinoministeriössä
          • Yksi yhdestä -periaate
        • Miten sääntelytaakkaa kevennetään
          • Vanhan hallinnollisen taakan selvitykset
        • Euroopan komission REFIT-ohjelma
      • Lainsäädännön yritysvaikutusten arviointi
        • Yrityspaneeli
      • Lainsäädännön työelämä- ja työllisyysvaikutukset
        • Työelämävaikutusten arviointi
        • Työllisyysvaikutusten arviointi
    • Ajankohtaisia hankkeita
      • Hallituksen työmarkkina­uudistukset
        • Työrauhan parantaminen työmarkkinoilla
        • Paikallisen sopimisen lisääminen
        • Sovittelujärjestelmän kehittäminen
        • Yhteistoimintalain muuttaminen
        • Suojelutyön turvaaminen
        • Irtisanomiskynnyksen madaltaminen
        • Määräaikaisten työsopimusten joustavoittaminen
      • Hallituksen työperäisen maahanmuuton toimet
        • Kolmen kuukauden työttömyyssääntö
        • Työntekijän oleskeluluvan tuloraja
      • Työttömyysturva­seuraamusten muuttaminen
      • Elinvoimakeskusten toimeenpanohanke
      • Yksinyrittäjien rekrytointitukikokeilu
        • Kysymyksiä ja vastauksia yksinyrittäjien rekrytointitukikokeilusta
      • Kestävän kasvun ohjelma TEM:ssä
        • Kestävän kasvun ohjelman yritysrahoitushaut
          • Energiainvestointitukien ensimmäinen haku
          • Energiainvestointitukien toinen haku
          • Energiainvestointitukien kolmas haku
          • Energiainvestointitukien neljäs haku
          • Energiainvestointitukien viides haku
          • Kysymyksiä ja vastauksia RRF-energiainvestointituesta
          • Rahoitetut energiainvestointituki­hankkeet
        • Kestävän kasvun ohjelman muut rahoituskohteet
      • Luvat ja valvonta -hanke
        • Seminaarit ja tilaisuudet
        • Raportit ja selvitykset
        • Tutustu palvelukerrokseen
    • Päättyneitä hankkeita
      • TE-palvelut 2024 -uudistus
        • Usein kysyttyjä kysymyksiä TE-palvelut 2024 -uudistuksesta
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä kuntien järjestämisvastuusta
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä tietojärjestelmistä
          • Usein kysyttyä henkilöstöasioista
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä nuorten yhteispalvelusta
        • TE-palvelut 2024 -uudistuksen tilaisuuksia
        • Kuntien rahoituslaskelmat
        • Kuntien tietopaketit
        • Työvoimapalveluiden viitearkkitehtuuri
      • Kotoutumislain uudistus
      • Työllisyyden kuntakokeilut
        • Kuntakokeilualueet
        • Tilastoseuranta ja arviointi
      • Marinin hallituksen työllisyystoimet
        • Työkyvyn ylläpitäminen ja osatyökykyiset
        • Työttömyysjaksojen lyhentäminen ja TE-palvelut
        • Osaavan työvoiman tarjonta ja kohtaanto
        • Yli 55-vuotiaiden työllisyyden nostaminen
        • Työvoimatiekartat
        • Budjettiriihet
        • Työllisyyden edistämisen ministerityöryhmä
          • Yhteenveto alatyöryhmien esityksistä
      • Kaupan alan tulevaisuusselonteko
      • Työkykyohjelma
        • Lisää työkykykoordinaattoreita TE-toimistoihin
        • TE-palvelupilotit
        • Työkanava Oy
          • Kysymyksiä ja vastauksia Työkanavasta
        • Työllistymisen vauhdittaminen julkisilla hankinnoilla
        • Osaamiskeskus yhteiskunnallisille yrityksille 
        • Osatyökykyisten työllistymisen yhteiskunnallinen vaikuttavuus
      • Kestävän kehityksen rahoitusekosysteemi
      • Yrittäjyysstrategia
      • Kansallinen TKI-tiekartta
      • Tekoäly 4.0 -ohjelma
        • Ohjelman toimintamalli
        • Tekoäly 4.0 -kolumnit
        • Yritysten digitalisaatio -videot
      • Viennin ja kansainvälisen kasvun ohjelma
      • Liikennealan kestävän kasvun ohjelma 2021-2023
      • Terveysalan kasvustrategia
      • Meriteollisuuden kehittämisohjelma
        • Meriteollisuuden tilaisuudet
  • Julkaisut
    • Julkaisuja aihealueittain
      • Työelämä-julkaisut
      • Yritykset-julkaisut
      • Energia-julkaisut
      • Kilpailu ja kuluttajat -julkaisut
      • Alueet-julkaisut
      • TEM analyysit
      • Työpoliittinen aikakauskirja
      • Työvoimabarometri
      • Työllisyyskatsaukset
      • Tilastotiedote-vuosijulkaisut
    • TEM julkaisuja 2011–2014
      • Julkaisut vuosi 2014
      • Julkaisut vuosi 2013
      • Julkaisut vuosi 2012
      • Julkaisut vuosi 2011
    • TEM raportteja 2013–2014
      • Raportit vuosi 2014
      • Raportit vuosi 2013
    • Esitteet ja oppaat
      • Tervetuloa Suomeen
      • Työskentely Suomessa
      • Työlainsäädäntöesitteet
  • Ministeriö
    • Johto ja organisaatio
      • Ministerit
        • Työministeri
        • Elinkeinoministeri
        • Ympäristö- ja ilmastoministeri
        • Sisäministeri
        • Kunta- ja alueministeri
      • Virkamiesjohto
        • Johtoryhmät
      • Osastot ja yksiköt
      • Hallinnonalan virastot, yhtiöt ja rahastot
      • Energiamarkkinariita­lautakunta
        • Energiamarkkinariita­lautakunnan jäsenet
        • Ratkaisupyynnön tekeminen energiamarkkinariitalautakunnalle
        • Energiamarkkinariita­lautakunnan yhteystiedot
        • Energiamarkkinariita­lautakunnan ratkaisusuositukset
      • Työneuvosto
        • Työneuvoston tehtävät
        • Työneuvoston jäsenet
        • Lausunnot
        • Lausuntojen tilaaminen
        • Työneuvoston päätökset oikaisuvaatimusasioissa
      • Valtakunnansovittelijan toimisto
      • Yhteistoiminta-asiamies
        • Yhteystiedot
    • Strategiat ja toiminnan suunnittelu
      • Strategia
      • Arvot
      • Vastuullisuus
      • Budjetti
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
        • Tulostavoitteet
        • Eduskunnan päättämät talousarviot
        • Eduskunnan päättämät lisätalousarviot
        • Seurantatiedot
        • Suunnitelmat
        • Arvioinnit ja selvitykset
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • Pohjoismainen yhteistyö
      • EU-valmistelujaostot
    • Elintärkeiden toimintojen turvaaminen
      • Yhteiskunnan turvallisuusstrategia
      • Päivittäistavarahuolto vakavissa häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa
        • Keskeiset toimijat ja niiden vastuut
    • Valtionavustukset
    • Avoimet työpaikat
      • TEM:n virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Visuaalinen ilme ja kuvapankki
    • Historiaa
    • Ilmoittajansuojelu
    • Tietoa sivustosta
      • Tietosuoja
      • Saavutettavuusseloste
      • Evästeet
    • Yhteystiedot ja asiointi
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • Viestintä
    • Kunniamerkkiehdotukset
    • Palaute