Hyppää sisältöön

Uusi työnantajille suunnattu neuvontapalvelu helpottaa kansainvälisiä rekrytointeja

työ- ja elinkeinoministeriö
Julkaisuajankohta 31.8.2022 12.40
Uutinen
Kansainvälinen tiimi keskustelee.

Työnantajille suunnattu Work in Finland -neuvontapalvelu auttaa työnantajia kansainvälisissä rekrytoinneissa. Elokuussa käynnistynyt maksuton palvelu tarjoaa yhden luukun -periaatteella neuvoja kansainvälisten osaajien rekrytointiin, palkkaus- ja lupaprosesseihin sekä Suomeen asettautumiseen liittyviin kysymyksiin. 

Suomi pyrkii merkittävästi lisäämään työvoiman maahanmuuttoa, jotta työvoiman saatavuus voidaan varmistaa ja talouden kasvupotentiaalia vahvistaa. Uusi valtakunnallinen Work in Finland -palvelu vastaa työnantajien toiveisiin tarjoamalla käytännönläheistä tukea ja neuvontaa, joka helpottaa kansainvälisiä rekrytointeja.  

Neuvontapalvelu on yksi monista toimista, joilla Suomi sujuvoittaa kansainvälisiä rekrytointeja. Se on myös osa kansallista Talent Boost -toimenpideohjelmaa sekä uutta organisaatiorajat ylittävää Work in Finland -kokonaisuutta. 

”Kansainvälisiin rekrytointeihin liittyy usein paljon selvitettävää. Uusi neuvontapalvelu helpottaa vastausten löytymistä. Sujuva maahanmuuttokokemus on tärkeää myös tulijoille, ja lisää näin Suomen houkuttelevuutta”, sanoo Talent Boost -ohjelmapäällikkö Petra Lehto työ- ja elinkeinoministeriöstä.  

Palvelu tarjoaa apua rekrytoinnin kaikkiin vaiheisiin

Work in Finland -palvelu tarjoaa työnantajille tietoa, tukea ja ohjausta kansainvälisten osaajien rekrytointiin, palkkaus- ja lupaprosesseihin sekä Suomeen asettautumiseen liittyviin kysymyksiin. Neuvontapalveluun voivat ottaa yhteyttä niin yksityisen, julkisen kuin kolmannen sektorin työnantajat, toimialasta tai yrityksen koosta riippumatta. 

Työnantajaneuvonnasta voi kysyä esimerkiksi:

  • Mitä minun tulisi ottaa huomioon, kun olen palkkaamassa ulkomaalaista työntekijää?
  • Missä kansainvälisen rekrytoinnin prosessin vaiheessa tulee huomioida mahdollinen ammattipätevyyden tunnistaminen? Miten vastuut ja toimenpiteet jakautuvat työnantajan ja työntekijän välillä?
  • Milloin kansainvälinen osaaja tarvitsee viisumin, oleskeluluvan tai EU-kansalaisen oleskeluoikeuden rekisteröinnin?
  • Mistä saan apua osaajien löytämiseen ja rekrytointiin?
  • Miten voin sujuvoittaa Suomeen muuttavan työntekijän maahantulon alkuvaiheita?

Työnantajaneuvonta palvelee arkisin maanantaista perjantaihin klo 9–12 numerossa 0295 016 770. Maksuton palvelu on tarjolla puhelimitse ja sähköpostitse. Palvelua pilotoidaan 16.8.–30.9.2022, jolloin palvelukieliä ovat suomi ja englanti. Lokakuun alussa palvelukieliin lisätään ruotsi ja palvelun aukioloaikoja laajennetaan.

Lisätiedot:
Talent Boost ohjelmapäällikkö Petra Lehto, p. 029 504 7188

 
Sivun alkuun