TE-palvelut 2024 -uudistukseen liittyvät asetukset
TEM113:00/2023 Säädösvalmistelu
Hankkeessa valmistellaan kuusi asetusta, jotka liittyvät työvoimapalveluiden järjestämisvastuun siirtoon 1.1.2025 valtion TE-toimistoilta kuntapohjaisille työvoimaviranomaisille.
Hankkeessa ajankohtaista
Säädös
20.6.2024
Valtioneuvoston yleisistunto 20.6.2024 VN 57/2024
Lausuntokierros
27.2. – 12.4.2024
Lausuntokierros
Valtioneuvoston yleisistunto 20.6.2024 VN 57/2024
20.6.2024 Säädös
Lisätietoa
Lausuntokierros
27.2.2024 – 12.4.2024 Lausuntokierros
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero TEM113:00/2023
Asianumerot VN/31820/2023
Asettaja työ- ja elinkeinoministeriö
Tehtäväluokka Asetuksen antaminen
Toimikausi/aikataulu 8.11.2023 –
Asettamispäivä
Lainvalmistelu
Hallituksen esitys-
Hyväksytty säädös 510/2024
Hyväksytty säädös 511/2024
Hyväksytty säädös 512/2024
Hyväksytty säädös 388/2024
Hyväksytty säädös 387/2024
Hyväksytty säädös 386/2024
Hyväksytty säädös 385/2024
Yhteyshenkilö
Meri Pensamo, Hallitussihteeri
puh. +358 295 047 226
[email protected]
Tavoitteet ja tuotokset
Hankkeen tavoitteena on valmistella työvoimapalveluiden järjestämisvastuun siirtoa koskevaan lainsäädäntökokonaisuuteen kuuluvat kuusi asetusta. Asetukset tulisivat voimaan 1.1.2025.
Lähtökohdat
Eduskunta hyväksyi keväällä 2023 julkisten työvoima- ja yrityspalvelujen uudelleen järjestämistä koskevan lainsäädäntökokonaisuuden.
Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä (380/2023, järjestämislaki) tulee voimaan 1.1.2025. Kyseisellä lailla julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirretään valtion työ- ja elinkeinotoimistoilta kunnille ja kuntien muodostamille yhteistoiminta-alueille, työllisyysalueille.
Järjestämisvastuun siirtoa koskevaan lainsäädäntöpakettiin sisältyy lisäksi lukuisia muita lakimuutoksia, kuten 1.1.2025 voimaan tulevat työllistymisen monialaisesta edistämisestä annettu laki (381/2023, TYM-laki) ja muutokset elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista annettuun lakiin (897/2009, muutoslaki 382/2023, ELY-KEHA-laki). Näihin lakeihin sisältyy useita asetuksenantovaltuuksia, joiden nojalla on tarpeen antaa tarkempaa sääntelyä.
Asetus 1: Valtioneuvoston asetus julkisista työvoimapalveluista
Asetuksessa säädettäisiin tarkemmin työllistymissuunnitelman rakenteesta, hyväksymisestä ja arkistoinnista, työllistymissuunnitelman toteuttamisesta ilmoitettavista tiedoista, työnvälityksestä Suomesta ulkomaille ja ulkomailta Suomeen ja työvoimakoulutuksen opiskelijavalintamenettelystä sekä eri tukien ja korvausten hakemisesta, hyväksymisestä ja maksamisesta. Ehdotettu sääntely vastaisi soveltuvin osin voimassa olevan JTYP-asetuksen sääntelyä. Lisäksi asetuksessa säädettäisiin työvoimakoulutuksen yhteishankinnan maksuosuuksista. Maksuosuuksia määrättäessä otettaisiin huomioon valtiontukien yleinen ryhmäpoikkeusasetus, joka asettaa enimmäisrajat yrityksille myönnettävälle valtiontuelle. Maksuosuudet määriteltäisiin asetuksella siten, että työvoimaviranomaisen osuus koulutuksen hinnasta ei ylittäisi sallitun tuen määrää.
Asetus 2: Valtioneuvoston asetus työvoimapalveluiden ohjauksesta
Asetuksella annettaisiin järjestämislain nojalla tarkempaa sääntelyä työllistymisen edistämisen valtakunnallisten tavoitteiden valmistelusta ja tarkistamisesta sekä työllisyyden edistämisen valtakunnallisen neuvottelukunnan kokoonpanosta ja jaostoista.
Työllisyyden edistämisen neuvottelukunnassa olisi laaja sidosryhmien edustus ja sen puheenjohtaja olisi työ- ja elinkeinoministeriöstä. Neuvottelukunta voisi asettaa asioiden valmistelua tai tietyn asiakokonaisuuden tarkempaa käsittelyä varten jaostoja. Neuvottelukunnalla olisi lisäksi kolme pysyvää jaostoa: kuntajaosto, tietojaosto ja yhdyspintajaosto.
Asetus 3: Valtioneuvoston asetus elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta
Asetuksesta poistettaisiin säännökset, jotka koskevat järjestämisvastuun siirron yhteydessä lakkautettavia TE-toimistoja, niiden ohjausta ja valvontaa sekä työ- ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskusta. Asetuksesta kumottaisiin tehtävien keskittämistä Uudenmaan ELY-keskukseen tai TE-toimistoon koskevia säännöksiä siltä osin kuin tehtävät on laissa säädetty kehittämis- ja hallintokeskukselle.
Asetuksessa tarkennettaisiin kehittämis- ja hallintokeskuksen uutta, työvoimapalveluiden tuloksellisuuden ja toimivuuden seuranta-, arviointi- ja tiedontuottamistehtävää. Asetuksen nimikettä muutettaisiin siten, että siinä mainittaisiin myös kehittämis- ja hallintokeskus, vastaavasti kuin lain nimikkeessä.
Asetus 4: Valtioneuvoston asetus työllistymisen monialaisesta edistämisestä
Työllistymisen monialaisesta edistämisestä annettuun lakiin sisältyy asetuksenantovaltuus, jonka nojalla ehdotetussa asetuksessa annettaisiin tarkempia säännöksiä monilaisen tuen yhteistoimintamallin organisoinnista. Sääntely koskisi johtoryhmän asettamista, kokoonpanoa ja tehtäviä, yhteistyösopimuksen sisältöä sekä yhteistoimintamallin organisointia johtavan henkilön ja tämän varahenkilön nimeämistä ja tehtäviä.
Asetus 5: Valtioneuvoston asetus työttömyysturvalain täytäntöönpanosta
Työttömyysturvalain täytäntöönpanosta annetun valtioneuvoston asetuksen (1330/2002) 3 a §:ssä säädetyt viittaukset työ- ja elinkeinotoimistosta ja työ- ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskuksesta muutettaisiin koskemaan työvoimaviranomaista. Mainittu 3 a § koskee ajankohtaa, jona työnhakijan katsotaan kieltäytyneen työstä. Säännökseen ei tehtäisi sisällöllisiä muutoksia.
Asetus 6: Työ- ja elinkeinoministeriön asetus työvoimapoliittisen lausunnon antamisesta ja lausuntoon merkittävistä tiedoista
Työvoimapoliittisen lausunnon antamisesta ja lausuntoon merkittävistä tiedoista annettuun työ- ja elinkeinoministeriön asetukseen (1556/2016) tehtäisiin työvoima- ja yrityspalveluiden järjestämisvastuun muuttamisesta johtuvat välttämättömät muutokset. Asetuksessa säädetään muun muassa määräajoista, joiden kuluessa työvoimapoliittinen lausunto on annettava. Määräajat säilytettäisiin samoina kuin nykyisin.
Lausuntokierros
27.2.2024 – 12.4.2024 Lausuntokierros
Lausuntokierros
27.2.2024 – 12.4.2024 Lausuntokierros
Lausuntomenettely
Lausuntoyhteenveto - TE-palvelut 2024 -asetuskokonaisuus PDF
25.6.2024 Työ- ja elinkeinoministeriö
Vammaisfoorumi ry; lausunto PDF
12.4.2024 Vammaisfoorumi ry
Keski-Suomen hyvinvointialue; lausunto PDF
12.4.2024 Keski-Suomen hyvinvointialue
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto; lausunto PDF
12.4.2024 Pohjois-Karjalan maakuntaliitto
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry; lausunto PDF
12.4.2024 SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry
Kansaneläkelaitos (Kela); lausunto PDF
12.4.2024 Kansaneläkelaitos (Kela)
-
12.4.2024 Isojoen kunta (2)
Uudenmaan ELY-keskus; lausunto PDF
12.4.2024 Uudenmaan ELY-keskus (1)
-
12.4.2024 Oulun kaupunki
Suomen Yrittäjät ry; lausunto PDF
12.4.2024 Suomen Yrittäjät ry (1)
Kansallisarkisto; lausunto PDF
12.4.2024 Kansallisarkisto
Lapin hyvinvointialue; lausunto PDF
12.4.2024 Lapin hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue; lausunto PDF
12.4.2024 Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
-
12.4.2024 Rauman kaupunki (1)
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy; lausunto PDF
12.4.2024 Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy
Uudenmaan ELY-keskus; lausunto PDF
12.4.2024 Uudenmaan ELY-keskus (1)
Etelä-Savon maakuntaliitto; lausunto PDF
12.4.2024 Etelä-Savon maakuntaliitto
-
12.4.2024 Lapin liitto
-
12.4.2024 Turun kaupunki
Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry; lausunto PDF
12.4.2024 Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry
Gynekologinen potilasjärjestö Korento ry; lausunto PDF
12.4.2024 Gynekologinen potilasjärjestö Korento ry
Helsingin kaupunki; lausunto PDF
12.4.2024 Helsingin kaupunki
Elinkeinoelämän keskusliitto EK; lausunto PDF
12.4.2024 Elinkeinoelämän keskusliitto EK (1)
Lapin ELY-keskus; lausunto PDF
12.4.2024 Lapin ELY-keskus
Varsinais-Suomen hyvinvointialue; lausunto PDF
12.4.2024 Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue; lausunto PDF
12.4.2024 Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue; lausunto PDF
12.4.2024 Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Varsinais-Suomen ELY-keskus; lausunto PDF
12.4.2024 Varsinais-Suomen ELY-keskus (2)
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto; lausunto PDF
12.4.2024 Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto
Kangasniemen kunta; lausunto PDF
11.4.2024 Kangasniemen kunta (1)
Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimisto; lausunto PDF
11.4.2024 Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimisto
Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö ry; lausunto PDF
11.4.2024 Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö ry (TYJ)
Suomen Kuntaliitto ry; lausunto PDF
11.4.2024 Suomen Kuntaliitto ry
Pirkanmaan hyvinvointialue; lausunto PDF
11.4.2024 Pirkanmaan hyvinvointialue
rautalammin kunta; lausunto PDF
11.4.2024 Rautalammin kunta (1)
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto; lausunto PDF
11.4.2024 Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto
Kainuun työ- ja elinkeinotoimisto; lausunto PDF
11.4.2024 Kainuun työ- ja elinkeinotoimisto
Uudenmaan liitto; lausunto PDF
11.4.2024 Uudenmaan liitto - Nylands förbund
-
11.4.2024 STTK ry
Työttömien Keskusjärjestö ry; lausunto PDF
11.4.2024 Työttömien Keskusjärjestö ry
Päijät-Hämeen hyvinvointialue; lausunto PDF
11.4.2024 Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Äänekosken kaupunki; lausunto PDF
11.4.2024 Äänekosken kaupunki
Sateenkaariperheet ry; lausunto PDF
11.4.2024 Sateenkaariperheet ry
Kaarinan kaupunki; lausunto PDF
11.4.2024 Kaarinan kaupunki
Keski-Pohjanmaan liitto; lausunto PDF
11.4.2024 Keski-Pohjanmaan liitto
-
11.4.2024 Espoon kaupunki (1)
Vantaan kaupunki; lausunto PDF
10.4.2024 Vantaan kaupunki (1)
ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus; lausunto PDF
10.4.2024 KEHA ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus
Varkauden kaupunki; lausunto PDF
10.4.2024 Varkauden kaupunki
Ålands landskapsregering; lausunto PDF
10.4.2024 Ålands landskapsregering
Haapaveden kaupunki; lausunto PDF
10.4.2024 Haapaveden kaupunki
Tietosuojavaltuutetun toimisto; lausunto PDF
10.4.2024 Tietosuojavaltuutetun toimisto
Maa- ja metsätalousministeriön lausunto PDF
10.4.2024 Maa- ja metsätalousministeriö
Etelä-Savon ELY-keskus; lausunto PDF
10.4.2024 Etelä-Savon ELY-keskus
Hausjärven kunta; lausunto PDF
9.4.2024 Hausjärven kunta
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry; lausunto PDF
9.4.2024 Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
Lappeenrannan kaupunki; lausunto PDF
9.4.2024 Lappeenrannan kaupunki (1)
Pohjois-Savon ELY-keskus; lausunto PDF
9.4.2024 Pohjois-Savon ELY-keskus
Imatran kaupunki; lausunto PDF
9.4.2024 Imatran kaupunki
Pirkanmaan työ- ja elinkeinotoimisto; lausunto PDF
9.4.2024 Pirkanmaan työ- ja elinkeinotoimisto
Tampereen kaupunki; lausunto PDF
9.4.2024 Tampereen kaupunki (1)
Jyväskylän kaupunki; lausunto PDF
9.4.2024 Jyväskylän kaupunki
Henkilöstöala HELA ry; lausunto PDF
8.4.2024 Henkilöstöala HELA ry
Sisäministeriön ilmoitus; ei lausuttavaa
5.4.2024 Sisäministeriö
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto; lausunto PDF
5.4.2024 Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto (1)
Taipalsaaren kunta; lausunto PDF
5.4.2024 Taipalsaaren kunta (1)
Nivalan kaupunki; lausunto PDF
4.4.2024 Nivalan kaupunki (1)
Pyhäjärven kaupunki; lausunto PDF
3.4.2024 Pyhäjärven kaupunki
Keski-Pohjanmaan liitto; lausunto PDF
2.4.2024 Keski-Pohjanmaan liitto
Alavuden kaupunki; lausunto PDF
2.4.2024 Alavuden kaupunki (1)
Kainuun hyvinvointialue; lausunto PDF
2.4.2024 Kainuun hyvinvointialue
Loimaan kaupunki; Lausunto PDF
2.4.2024 Loimaan kaupunki (1)
Palvelualojen työnantajat Palta ry; lausunto PDF
2.4.2024 Palvelualojen työnantajat PALTA ry
Janakkalan kunta; lausunto PDF
28.3.2024 Janakkalan kunta (1)
-
28.3.2024 Hollolan kunta (1)
-
28.3.2024 Porin kaupunki
TYP-johtajien verkosto; lausunto PDF
27.3.2024 TYP-johtajien verkosto
-
14.3.2024 Vakuutusoikeus
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Pensamo, Meri
Hallitussihteeri
työ- ja elinkeinoministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
8.11.2023 –
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet