ELY-keskusten asiakaspalvelun toimintamallin toimeenpano
TEM023:06/2013 Kehittäminen
Asiakaspalvelun toimintamallin toimeenpanoryhmän tehtävänä on 30.6.2014 mennessä
- Muokata toimeenpanosuunnitelma ASPAT -hankeryhmän
laatiman, 22.1.2014 päivätyn, alustavan toimeen-
panosuunnitelman pohjalta
- Tunnistetaan riskit ja laaditaan riskienhallinta-
suunnitelma
- Laatia työnaikainen vuorovaikutussuunnitelma
31.12.2014 mennessä
- Koota asiakaspalveluiden kehittämistoiminta
yhdeksi ohjelmaksi, niin että yhteinen kehittämis-
toiminta voi alkaa vuoden 2015 alusta
31.12.2015 mennessä
- Kuvata yhdistetyn asiakaspalvelukeskuksen yhteis-
työmallit erityisesti ELY-keskusten ja TE-toimis-
tojen sekä substanssiohjauksesta vastaavien taho-
jen kanssa
- Kuvata yhdistetyn asiakaspalvelukeskuksen organi-
sointi ja ohjausmalli
- Kuvata asiakaspalvelukeskuksen tehtävät per 2.1.
2016
- Osallistua säädösmuutosten valmisteluun
- Huolehtia tarvittavista muutoskeskusteluista ja
siirtosuunnitelmista sekä muista vuoden 2016 toi-
minnan käynnistämiseen liittyvistä tehtävistä niin
...
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero TEM023:06/2013
Asianumerot TEM/558/00.04.01/2013
Asettaja työ- ja elinkeinoministeriö
Toimikausi/aikataulu 1.4.2014 – 31.12.2015
Asettamispäivä 24.3.2014
Lähtökohdat
ELY-keskusten johtoryhmä päätti 26.2.2013 "Iskukykyinen ELY-keskus" -hankkeiden käynnistämisestä. Yhtenä hankkeena kokonaisuuteen kuului asiakaspalvelun toimintamalli -hanke, ASPAT. Hankkeen toimikausi oli 21.3. - 31.12.2013 ja sitä jatkettiin myöhemmin 31.3.2014 saakka.
ASPAT -hanke on toimeksiantonsa mukaisesti laatinut kuvauksen asiakaspalvelun toimintamallista sekä alustavan toimeenpanosuunnitelman. Toimintamallilla tavoitellaan tehokkuuden ja tuottavuuden lisäksi asiakkaiden yhdenvertaisuutta koko maassa, asiakaskokemusten ja palvelun laadun parantamista, sekä toimintatapojen ja kulttuurien yhtenaistämistä. Vastuualueiden ja yksiköiden välisen yhteistyön kehittyminen on myös tärkeää asiakkaan kokonaisvaltaiseksi palvelemiseksi.
Asiakaspalvelukeskuksen toimintamalli luo puitteita
ELY-keskusten ja TE-toimistojen palvelutuotannon monikanavaiselle kehittämiselle ja tuottavuuden lisäämiselle, kun uusien tehtävien siirtäminen asiakaspalvelukeskuksen hoidettavaksi on entistä suunnitelmallisempaa. Samalla asiakaspalvelun saatavuus ja laatu yhtenäistyvät.
Kokouksessaan 20.3.2014 ELY-keskusten johtoryhmä päätti asiakaspalvelukesten yhdistämisestä, niin että hallinnollisesti keskukset yhdistyvät vuoden 2016 alusta, mutta toiminnallisesti niiden lähentäminen aloitetaan välittömästi. Yhdistetty asiakaspalvelukeskus palvelee kaikkia ELY-keskuksia ja TE-toimistoja kaikilla substanssialoilla.
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä