En sammanfattning av uppdateringen av färdplanerna för koldioxidsnålhet inom 14 sektorer har blivit klar
Arbets- och näringsministeriet har publicerat en sammanfattning som går igenom genomförandet av det i regeringsprogrammet fastställda arbetet med att uppdatera färdplanerna för koldioxidsnålhet och resultaten av de uppdaterade färdplanerna för de 14 sektorer som ingick. De slutsatser, observationer och bedömningar som presenteras i sammanfattningen baserar sig direkt på sektorernas egna färdplaner och deras bakgrundsutredningar.
”Uppdateringarna visar att näringslivets färdplansarbete fungerar, och flera viktiga sektorer tror nu på en snabbare koldioxidsnålhet än för fyra år sedan. Vi ser att mängden ren el är avgörande. Jag tackar dem som gjort upp en färdplan för ett utmärkt arbete. Vi kommer att utnyttja detta också i Finlands energi- och klimatstrategi och i den industripolitiska strategin”, säger miljö- och klimatminister Kai Mykkänen.
Färdplanerna från 2020 uppdateras så att de motsvarar den förändrade verksamhetsmiljön och den tekniska utvecklingen inom sektorerna och företagen. Bland annat coronapandemin, Rysslands invasion av Ukraina, energikrisen och de instabila ekonomiska utsikterna har orsakat stora förändringar i omvärlden. Ändringarna påverkar verksamhetsmöjligheterna för olika sektorer och därigenom deras vägar mot koldioxidsnålhet.
Revolutionen inom ren energi och elektrifiering pågår
Utsläppsminskningsbanorna inom många sektorer har blivit brantare jämfört med uppskattningarna från 2020. Den röda tråd som går genom färdplanerna för alla sektorer är den snabba minskningen av utsläppen från energiproduktionen, som syns som en minskning av de indirekta utsläppen från andra sektorer till följd av energiindustrins egna utsläppsminskningar.
Färdplanerna visar att sektorerna har gjort framsteg i sina åtgärder för att minska utsläppen sedan 2020 och att i synnerhet utsläppen från energiproduktionen har minskat snabbare än väntat. För att utsläppsminskningarna ska kunna genomföras förutsätts dock investeringar. För att dessa ska kunna genomföras förutsätts dock en möjliggörande och förutsägbar omvärld, satsningar på forskning, utveckling och innovationer, smidig reglering och många olika slags kompetenser samt tillgång till el till ett rimligt pris och leveranssäkerhet.
Färdplanerna visade att beroendet och samarbetet mellan sektorerna kommer att öka, varvid allt fler sektorers insats är viktig. En lönsam affärsverksamhet och åtgärder för att minska utsläppen utesluter inte varandra, tvärtom skapar kolneutrala lösningar nya affärsmöjligheter och fungerar som en konkurrenskraftsfaktor.
Regeringen utnyttjar resultaten av det arbete som utförts vid beredningen av energi- och klimatstrategin och den industripolitiska strategin. Färdplanerna har synliggjort kontaktytorna mellan olika sektorer. Den flexibla processen har resulterat i färdplaner som återspeglar sektorernas särdrag som de är starkt engagerade i. Arbets- och näringsministeriet var den ”lätta samordnare” som styrde arbetet i processen.
Även under denna omgång gjorde 14 sektorer noggrant upp sin egen färdplan. I arbetet deltog Kemiindustrin, Skogsindustrin, Teknologiateollisuus, Finsk Energiindustri, Finsk Handel, Livsmedelsindustriförbundet, MTK & SLC, Byggnadsindustrin, Palta, RAKLI, Finlands sågindustri, Turism- och Restaurangförbundet rf, Suomen Tekstiili & Muoti och Bioenergi rf. Största delen av den finländska industrins CO2-utsläpp uppstår inom dessa sektorer.
Mer information:
Juhani Tirkkonen, industriråd, arbets- och näringsministeriet, tfn 050 365 3412
Katja Tuokko, specialsakkunnig, arbets- och näringsministeriet, tfn 029 504 7660
Branschernas uppdaterade färdplaner 2024