Studie: Outnyttjad potential inom den inhemska turismen i de nordiska länderna
Den inhemska turismens betydelse ökade under coronapandemin i alla nordiska länder. Ett bättre beaktande av den inhemska marknaden stärker turismens kristålighet och flexibilitet. Detta framgår av rapporten om nuläget och framtidsutsikterna för den nordiska inhemska turismen, ”Exploring Domestic Tourism in the Nordics”, som publicerades den 12 juni 2023.
Den inhemska turismen utgör grunden för turismen i nästan alla nordiska länder. I Danmark, Finland, Norge och Sverige var andelen övernattningar i hemlandet före pandemin och är fortfarande över 60 procent av alla registrerade övernattningar i inkvarteringsrörelser. På Island och i de autonoma regionerna har den inhemska turismens andel av övernattningarna varit lägre. I synnerhet under coronapandemin betonades dock den inhemska turismens betydelse i alla regioner när andelen i de flesta regioner steg till över 80 procent.
”De företag som lyckades öka antalet inhemska kunder under pandemin klarade sig också ekonomiskt bättre än andra företag inom turistbranschen. Investeringarna i den inhemska turismen har inte bara hjälpt företagen att klara av coronakrisen utan också möjliggjort deras tillväxt trots förändringarna i omvärlden”, säger forskningschef Juho-Matti Paavola från Innolink Research som genomförde studien.
Främjande av hållbar turism och regional utveckling är viktigt
Aktörerna inom turistbranschen ser en ljus framtid för den inhemska turismen i Norden. Över en tredjedel av de företag som besvarade enkäten (34 procent) trodde att den inhemska turismens betydelse för deras affärsverksamhet kommer att öka under de kommande åren. Nästan hälften (46 procent) av respondenterna bedömde att den inhemska turismen håller sig på nuvarande nivå.
Främjandet av hållbar turism är en tydlig tillväxttrend i aktörernas ögon inom branschen. Närturismen kan förväntas öka bland de inhemska turister som värdesätter kvalitet och ansvarsfullhet och som är intresserade av naturturism. De inhemska turisttjänsterna anses också bättre motsvara lokalsamhällenas behov och stödja utvecklingen av turismen året om.
De åtgärder som vidtas för att främja den inhemska turismen bör vidtas särskilt på regional nivå, eftersom skillnaderna mellan regionerna ofta är av större betydelse för de inhemska kunderna än för utländska gäster. Som de viktigaste åtgärderna nämnde respondenterna i ordning marknadsföring, närmare samarbete, utveckling av infrastrukturen och tillgängligheten samt produktutveckling.
Den goda praxis som utvecklats inom den inhemska turismen under pandemin, bl.a. när det gäller marknadsföring och produktutveckling, skulle också kunna utnyttjas i arbetet för att främja den internationella turismen. Det nordiska samarbetet kan enligt resultaten ökas också i fortsättningen när det gäller utbyte av god praxis.
Studien baserar sig på en litteratur- och statistiköversikt, tiotals expertintervjuer samt en enkät som besvarades av 480 yrkesmänniskor inom turistbranschen i alla nordiska länder. Studien genomfördes av Innolink Research Oy i samarbete med Oxford Research AB och Icelands Tourism Research Center. Utredningsprojektet samordnas av arbets- och näringsministeriet och finansierades av Nordiska ministerrådet.
Ytterligare information:
Juho-Matti Paavola, forskningschef, Innolink Research, tfn 050 590 6716
Sini Markoff, sakkunnig, arbets- och näringsministeriet, tfn 029 504 7401
Inrikesturism på arbets- och näringsministeriets webbplats