Branschrapport: Turistbranschen på väg mot tillväxt medan utmaningarna och omvärlden förändras
År 2021 låg turistföretagens omsättning och personalantal fortfarande betydligt under nivån före pandemin. År 2022 var antalet övernattningsdygn för inhemska turister dock redan högre än år 2019. Det ryska anfallskriget mot Ukraina, som inleddes i början av 2022, har medfört ytterligare utmaningar för turistbranschen.
Uppgifterna framgår av arbets- och näringsministeriets branschrapport om turism, som publicerades den 25 april 2023 vid Visit Finlands What's up-seminarium. Rapporten beskriver utvecklingen inom branschen åren 2020–2022 och framtidsutsikterna.
År 2021 var turismens andel av bruttonationalprodukten 1,6 procent, medan den år 2019 var 2,7 procent. Inom de branscher som granskades i rapporten fanns det år 2021 i Finland över 38 000 företag med en sysselsättningseffekt på nästan 85 000 mätt i årsverken. Den sammanlagda omsättningen för företagen i branschen år 2021 nådde nästan 14 miljarder euro. Särskilt antalet företag ökade till följd av en förändring i statistikföringen: små företag som tidigare varit avgränsade utanför statistiken inkluderades. I statistiken skedde även en annan förnyelse som minskar antalet årsverken vad gäller uppgifterna för år 2021.
Coronapandemin orsakade en betydande minskning både av antalet anställda och omsättningens värde. Personal övergick till andra branscher till följd av permitteringar. Vissa företag kunde ganska snabbt anpassa sin verksamhet till de förändringar som pandemin medförde, men vissa företag hade det sämre ställt. Som en följd av coronapandemin försämrades företagens självförsörjning och skuldsättningen ökade. Någon förväntad konkursvåg till följd av pandemin uppenbarade sig dock inte, men antalet företag som lade ner sin verksamhet var fler åren 2020 och 2021 än före pandemin.
Det ryska anfallskriget mot Ukraina ledde till nya utmaningar under år 2022, såsom stigande priser på energi och andra insatsvaror. Bristen på ryska turister påverkar särskilt turismen i landskapen i östra Finland. Asien är en viktig marknad för turismen i Finland, och antalet asiatiska turister har minskat efter att Ryssland stängde sitt luftrum.
Antalet övernattningar av finländska turister överskred år 2022 nivån för år 2019 i nästan alla landskap. Antalet övernattningar av utländska turister ökade år 2022 jämfört med de föregående åren, men var omkring 30 procent lägre än under turisttoppåret 2019. Den starkt uppdämda efterfrågan har också påverkat efterfrågan på turismen våren 2023.
Finlands landsbild har varit stark i landbildsundersökningarna. År 2022 var Finlands synlighet i internationella medier på en historiskt god nivå till följd av anslutningsprocessen till Nato . Enligt landbildsundersökningarna är Finland-bildens styrkor förvaltningen, tjänsternas funktion och livskvaliteten. Som svagheter nämns att landet är dåligt känt internationellt och de blygsamma kulturrelaterade föreställningar som förknippas med Finland.
Utvecklingen och prioritering av koldioxidsnåla transportformer är avgörande för att stödja en hållbar tillväxt inom turistbranschen. Koldioxidsnåla transporter med hjälp av olika tjänster ska vara smidiga, vilket förutsätter att biljett- och betalningssystem är kompatibla och att turist- och transportbranschen har ett nära samarbete.
Turistföretag har med framgång utnyttjat digitala lösningar i sin affärsverksamhet till exempel för att sälja tjänster, men användningen av lösningarna i turistföretag måste fortsätta att utvidgas till exempel i företagens interna produktionsprocesser. Utnyttjande av digitala lösningar och dataekonomi möjliggör kunskapsbaserad ledning, vilket också gör det möjligt att förbättra effektiviteten och ändamålsenligheten i affärsverksamheten.
Arbets- och näringsministeriets branschtjänst
Branschtjänsten är ett sakkunnignätverk som leds av arbets- och näringsministeriet och som samlar, analyserar och förmedlar information om näringslivets verksamhetsmiljö som underlag för företagens och de olika aktörernas beslutsfattande. Branschtjänsten främjar och stödjer förnyelse, ökat mervärde och internationalisering vid företag.
Mer information:
Outi Kaihola, branschchef, NTM-centralen i Södra Savolax, tfn 0295 024 047
Katri Lehtonen, utvecklingschef, arbets- och näringsministeriet, tfn 0295 064 926
Sini Markoff, sakkunnig, arbets- och näringsministeriet, tfn 0295 047 401
Våra e-postadresser har formen fornamn.efternamn(@)ely-keskus.fi och fornamn.efternamn(@)gov.fi.