Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Arbets- och näringsministeriet
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Företag
    • Företagsfinansiering
    • Arbetsliv
    • Energi
    • Konkurrens och konsumenter
    • Regionerna
    • Arbetskraftsinvandring och integration
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Työ- ja elinkeinoministeriö
  • sv
  • Projekt och lagberedning
  • Projekt

Lagstiftningsprojekt för genomförande av unionens regler om återkrav av stöd som strider mot reglerna om statligt stöd

TEM065:00/2023 Lagstiftningsprojekt

I regeringspropositionen föreslås bestämmelser om återkrav av statligt stöd enligt Europeiska unionens regler om statligt stöd.

Projektets basuppgifter Pågår

Projektets nummer TEM065:00/2023

Ärendenummer VN/18042/2023

Projektets arrangör arbets- och näringsministeriet

Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds

Mandattid 9.8.2023 –

Datum för tillsättande

  • statsstöd

Lagberedning

RP med förslag till lag om ändring av lagen om tillämpning av vissa av Europeiska unionens bestämmelser om statligt stöd

  • 1

    Under beredning

    Godkänd i planen för sessionsperioden 11.2.2025
  • 2

    Nuvarande nivå: Uppskattad föredragningsvecka

    Original uppskatting av föredragningsvecka 10/2024
    Uppskattning av ny föredragningsvecka 37/2025
  • 3

    Överlämnad till riksdagen

  • 4

    Författningen har antagits

Innehållet i lagen om tillämpning av vissa av Europeiska unionens bestämmelser om statligt stöd (300/2001) ändras så att myndighetens återkrav på eget initiativ blir möjligt.

Ansvarig ministerArbetsminister Satonen

Lagstiftningsplan för höstsessionen 2025

  • arbets- och näringsministerietLänk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
  • alla ministerierLänk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik

Kontaktperson
Olli Hyvärinen, Kaupallinen neuvos
tel. +358 29 504 7026
fornamn.efternamn@gov.fi

Kontaktperson
Sanna Nyyssölä, Erityisasiantuntija
tel. +358 295 047 074
fornamn.efternamn@gov.fi

Projektets framskridande

12.3.2024 – 23.4.2024 Lausuntokierros

Remissbehandling

Dokument
  1. Lausuntopyyntö - HE unionin valtiontukisääntöjen vastaisten tukien takaisinperintä Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    12.3.2024 Arbets- och näringsministeriet

  2. Hallituksen esitys - luonnos Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    12.3.2024 Arbets- och näringsministeriet

  3. Lagförslag Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    12.3.2024 Arbets- och näringsministeriet

Mål och resultat

Syftet med lagstiftningsprojektet är att bedöma de ändringsbehov i den nationella lagstiftningen som följer av unionsrätten och att lägga fram förslag till ändringsbehov.

Utgångspunkter

Bakgrunden till ärendet är den princip som härleds ur artikel 108.3 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (FEUF) enligt vilken stöd som strider mot EU:s regler om statligt stöd ska återkrävas. Enligt Europeiska unionens domstols dom i målet Eesti Pagar (C-349/17) ska den nationella myndigheten på eget initiativ återkräva det olagliga stödet också när det inte finns något beslut om återkrav av kommissionen. Även om artikel 108.3 i EUF-fördraget och rättspraxis enligt den artikeln är direkt tillämplig rätt, förutsätter tillämpningen av artikeln åtgärder i den nationella lagstiftningen. Syftet med lagförslaget är att precisera den gällande lagen och ge myndigheten befogenhet att vidta återkrav i det fall att det är fråga om stöd som strider mot EU:s regler om statligt stöd, men kommissionen inte har fattat något beslut om återkrav av stödet.

På basis av domen i målet Eesti Pagar bör det anses att principen om att stöd som strider mot EU:s regler om statligt stöd ska drivas in på eget initiativ i situationer där det inte finns något beslut om återkrav av kommissionen lyfts fram i EU-rätten. En utmaning när det gäller tillämpningen av EU-rätten är dock att det i Finland för närvarande inte finns någon allmän lag om återkrav enligt Eesti Pagar-fallet. Den i Finland gällande lagen om tillämpning av vissa av Europeiska unionens bestämmelser om statligt stöd (300/2001) lämpar sig endast för återkravssituationer där det finns ett beslut om återkrav av kommissionen. Statsunderstödslagen (688/2001) innehåller för sin del bestämmelser om återkrav, men statsunderstödslagen är inte en allmän lag som reglerar all verksamhet enligt EU:s regler om statligt stöd och man har identifierat situationer där återkrav inte kan göras med stöd av statsunderstödslagen.

Enligt 124 § i grundlagen (731/1999) kan offentliga förvaltningsuppgifter anförtros andra än myndigheter endast genom lag eller med stöd av lag och endast om det behövs för en ändamålsenlig skötsel av uppgifterna och det inte äventyrar de grundläggande fri- och rättigheterna, rättssäkerheten eller andra krav på god förvaltning. Uppgifter som innebär betydande utövning av offentlig makt får dock anförtros endast myndigheter. Enligt grundlagsutskottets etablerade riktlinjer innebär återkrav av statligt stöd betydande utövning av offentlig makt och ska alltid grunda sig på lag.

Vaikutukset valtion viranomaisille

Yleisesti voidaan todeta, että tiedot takaisinperintätapausten määristä ovat Suomessa melko vajavaisia, eikä kattavaa tilastotietoa ole olemassa, sillä takaisinperintöjä ei koske yhtäläisesti tukien myöntämistä ja maksatusta koskeva rekisteröintivelvoite. Saatujen tietojen perusteella tukia peritään takaisin valtion viranomaisten toimesta EU:n valtiontukisääntöjen vastaisuuden perusteella vuosittain hyvin vähän (alle 10 tapausta vuodessa). Tämän perusteella voidaan arvioida, että ehdotuksen vaikutukset jäisivät valtion viranomaisten osalta määrältään vähäisiksi ja tulevan lain mukaista takaisinperintävelvollisuutta käytettäisiin todennäköisesti enintään muutamissa tapauksissa vuosittain.

Ehdotetut muutokset edellyttävät, että tuen myöntävä viranomainen tunnistaa EU:n valtiontukisääntöjenvastaiset tilanteet ja ryhtyy niiden perusteella takaisinperintätoimiin. Laissa ei kuitenkaan säädettäisi tarkemmin siitä, kuinka tarkasti tukea myöntävien viranomaisten tulee seurata myöntämiensä tukien EU:n valtiontukisääntöjen mukaisuutta. Jo nykyisellään kuitenkin esimerkiksi valtionavustuslain 15 § edellyttää valtionapuviranomaiselta valtionavustuksen asianmukaista ja riittävää valvontaa. Toisaalta taas perustuslain 21 §:n 2 momentin mukaan käsittelyn julkisuus sekä oikeus tulla kuulluksi, saada perusteltu päätös ja hakea muutosta samoin kuin muut oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja hyvän hallinnon takeet turvataan lailla. Lisäksi esimerkiksi hallintolain 44 §:n mukaan kirjallisesta päätöksestä on selvästi käytävä ilmi päätöksen perustelut. Viranomaisten pitää näin ollen jo nykytilanteessa takaisinperintäpäätöksessä yksilöidä, mihin tosiseikastoon takaisinperintäpäätös perustuu: kansallisiin takaisinperintäperusteisiin vai EU:n valtiontukisääntöjen vastaisuuteen. Näistä syistä ehdotettujen muutosten ei arvioida aiheuttavan merkittävää lisätyötä EU:n valtiontukisääntöjen mukaisia tukia myöntäville viranomaisille.

Hallituksen esityksessä määritettävän tukien takaisinperintäkoron tapauskohtaisen määrittämisen voidaan arvioida lisäävän hieman tukia myöntävien viranomaisten hallinnollista työtä. Tapauskohtainen määrittäminen voi muodostua hallinnollisesti raskaammaksi vaihtoehdoksi kaavamaiselle esimerkiksi korkolakiin perustuvalle koron määritykselle. EU-oikeus ja kansallinen lainsäädäntö eivät kuitenkaan edellytä takaisinperintäkoron määrittämistä etukäteen ennen tuen myöntämistä. Tästä johtuen kokonaisuutena tarkasteltuna ehdotuksen vaikutus viranomaisten työmäärään voidaan arvioida vähäiseksi, sillä koron tapauskohtainen määrittäminen rajautuu vain niihin todennäköisesti hyvin harvoihin tilanteisiin, joissa on toimittu EU:n valtiontukisääntöjen vastaisesti. Hallinnollista taakkaa vähentäisi myös se seikka, että takaisinperintäkorko olisi mahdollista määrittää helpotetusti noudattamalla esimerkiksi etukäteen määriteltyä vähimmäiskorkotasoa. Takaisinperintäkorkoa koskevat muutokset saattavat aiheuttaa tarpeen myös mukauttaa tietojärjestelmiä joiltain osin.

Vaikutukset kunnille ja hyvinvointialueille

Kuntien myöntämien EU:n valtiontuen edellytykset täyttävien tukien kokonaismäärästä ei ole saatavissa tarkkaa tilastotietoja, sillä kuntia ei koske kansallinen raportointi- tai tilastointivelvoite. Esityksen ei voida katsoa varsinaisesti lisäävän kuntien tehtäviä nykyiseen verrattuna, sillä kunnat ovat velvollisia noudattamaan EU:n valtiontukisääntöjä myöntäessään valtiontuen kriteerit täyttäviä tukia, ja tähän kuuluu lähtökohtaisesti myös velvollisuus EU:n valtiontukisääntöjen vastaisten tukien takaisinperintään. Kuitenkin koska kuntalakiin ei sisälly erillistä EU:n valtiontukisääntöjen vastaisen tuen takaisinperintään velvoittavaa säännöstä, ehdotettu laki parantaisi kuntien tietoisuutta EU:n valtiontukisääntöjen vastaisten tukien takaisinperintävelvollisuudesta ja siten myös lisäisi kunnissa tehtävien takaisinperintäpäätösten määrää. Tietoisuutta asiasta lisäisi myös se, että kuntalakiin lisättäisiin nimenomainen viittaussäännös ehdotettuun uuteen lakiin ja siihen, että valtiontukisääntöjen vastaisten tukien takaisinperinnästä säädettäisiin ehdotetussa laissa. Lisäksi edellä kuvatulla tavalla takaisinperintäkoron tapauskohtainen määrittäminen voi hieman lisätä kuntien hallinnollista työtä nykytilaan verrattuna, mutta tämäkin velvollisuus johtuu viime kädessä EU-oikeudesta.

Esitys selkeyttäisi kuntien toimintaa siltä osin, että ehdotettu uusi laki sisältäisi nimenomaiset säännökset EU:n valtiontukisääntöjen vastaisen valtiontuen takaisinperinnästä. Tällöin tuen takaisinperintä tapahtuisi ehdotetun lain nojalla, jolloin muutoksenhaku takaisinperintää koskevaan kunnan päätökseen tapahtuisi kunnallisvalituksen sijaan hallintovalituksena. Tällöin valituksen voisivat tehdä vain asianosaiset. Jos kyse olisi tilanteesta, jossa hallintotuomioistuin kumoaa kunnan tekemän päätöksen sen vuoksi, että kunta ei ole ennen päätöksentekoa riittävällä tavalla selvittänyt toimenpiteeseen mahdollisesti sisältyvän valtiontuen olemassaoloa, kumoamisen syynä on lähtökohtaisesti menettelyvirhe eikä sääntöjenvastaisen valtiontuen myöntäminen. Tällöin mahdollisen sääntöjenvastaisen valtiontuen olemassaolo jäisi kunnan selvitettäväksi. Ehdotettu laki voisi tulla sovellettavaksi esimerkiksi silloin, jos kunnan on tosiasiallisesti todettu myöntäneen sääntöjenvastaista valtiontukea ja kunta on jo ryhtynyt tukitoimenpiteen täytäntöönpanoon. Kuntalain nojalla tehtäviin päätöksiin haettaisiin jatkossakin muutosta kuntalaissa säädetyin muutoksenhakumenettelyin.

Edellä kuntien osalta todettu koskee myös hyvinvointialueita, jotka voivat kuntien tavoin myöntää valtiontuen kriteerit täyttäviä valtiontukia ja joiden on tällöin noudattava EU:n valtiontukisääntöjä ja myös perittävä EU:n valtiontukisääntöjen vastaiset tuet takaisin niiden saajilta. Hyvinvointialueiden kunnista poikkeavasta tehtäväalasta johtuen voidaan kuitenkin arvioida, että hyvinvointialueet tulevat myöntämään EU:n valtiontuen kriteerit täyttäviä tukia kuntia harvemmin. Siksi ehdotettu laki tulisi todennäköisesti sovellettavaksi niiden toiminnassa kuntia harvemmissa tapauksissa.

Vaikutukset yrityksille

Yritysvaikutuksien osalta voidaan katsoa, että hallituksen esityksen mukainen EU:n valtiontukisääntöjen vastaisten tukien takaisinperintä edistää markkinoiden toimivuutta niin Suomessa kuin laajemmin sisämarkkinoilla. EU:n valtiontukisääntöjen vastaisilla tuilla voi olla huomattavia kielteisiä vaikutuksia markkinoilla: ne voivat esimerkiksi lisätä alalle tulon esteitä sekä vaikuttaa investointien ja kilpailun kannustimiin. Esimerkiksi tuen myöntäminen vaikeuksissa olevalle yritykselle on EU:n valtiontukisäännöissä lähtökohtaisesti kielletty, sillä tuki kannattamattomille yrityksille on erittäin kilpailua vääristävää ja heikentävää myös talouden tuottavuuskasvua. Takaisinperintää ei, kuten edellä on mainittu, EU-oikeudessa pidetä sanktiona sääntöjenvastaista tukea saanutta yritystä kohtaan, vaan tuen takaisinperinnällä korkoineen pyritään palauttamaan ennen tuen myöntämistä markkinoilla vallinnut markkinatilanne. Tämän voidaan katsoa olevan välttämätöntä, jotta sisämarkkinoiden tasapuoliset toimintaedellytykset säilyvät. Sääntöjenvastaisten tukien takaisinperintä edistää vastaavista syistä myös kotimarkkinoiden kilpailullisuutta ja markkinoiden toimivuutta.

Yksittäisen yrityksen kannalta vaikutukset voivat sen sijaan olla hyvinkin merkittäviä. Mikäli jälkikäteen havahdutaan myönnetyn tuen EU:n valtiontukisääntöjen vastaisuudesta ja tuki peritään takaisin korkojen kanssa EU-oikeuden mukaisesti, voi yrityksen taloudellinen tilanne muuttua hyvinkin merkittävästi. Suomessa myönnetyt suurimmat yksittäiset yritystuet ovat kooltaan kymmeniä miljoonia ja poikkeuksellisissa tapauksissa jopa satoja miljoonia euroja. Tämän vuoksi tuen takaisinperintä voi olla erittäin merkityksellinen asia yrityksen toimintaedellytysten kannalta.

Ehdotus mahdollistaisi myös luottolaitosten myöntämien EU:n valtiontukisääntöjen vastaisten tukien takaisinperinnän. Lähtökohtaisesti luottolaitosten myöntämien tukien takaisinperintätilanteita arvioidaan olevan hyvin vähän. Arvio on, että niitä ei tapahtuisi vuosittaisin, vaan enintään muutaman vuoden välein yksittäisinä tapauksina. Vaikutukset jäisivät näin vähäisiksi ja arvion mukaan mahdolliset vaikutukset kohdistuisivat tuen takaisinperintäviranomaisen työmäärän lisääntymiseen. Arvion mukaan luottolaitoksien työmäärään mahdollisella takaisinperinnällä ei tulisi olla merkittävää vaikutusta.

Arbets- och näringsministeriet tillsatte den 28 augusti 2023 (VN/18042/2023-TEM-14) en arbetsgrupp för tiden 31.8–3.11.2023 för att bereda ett lagstiftningsprojekt om ändring av lagen om tillämpning av vissa av Europeiska unionens bestämmelser om statligt stöd (300/2001). Arbetsgruppen hade till uppgift att bedöma de ändringsbehov i den nationella lagstiftningen som följer av unionsrätten i fråga om återkrav av stöd som strider mot reglerna om statligt stöd och att lägga fram förslag till ändringsbehov. Utöver genomförandet av återkrav kunde arbetsgruppen bedöma behovet av och metoderna för att allmänt förbättra processen för återkrav enligt lag 300/2001 och de EU-rättsliga frågor som gäller återkrav. Arbetsgruppen bedömer också ändringar av teknisk natur och andra ändringar som anses ändamålsenliga i lag 300/2001.

Arbetsgruppens mandatperiod förlängdes den 9 november 2023 på grund av ett större ändringsbehov än väntat. I arbetsgruppens arbete framgick det att myndigheternas skyldighet att återkräva stöd som strider mot reglerna om statligt stöd förutsätter en omfattande omprövning och ändring av lagen. Inom ramen för arbetsgruppsarbetet är det dessutom ändamålsenligt att granska förhållandet mellan planerade ändringar som gäller återkrav av stöd och annan lagstiftning om företagsstöd i Finland. Inom ramen för arbetsgruppens arbete kommer eventuellt också ändringar i lagstiftningen om företagsstöd att bedömas till denna del. Arbetsgruppens mandatperiod förlängdes till den 31 januari 2024.

    Lausuntokierros

    12.3.2024 – 23.4.2024 Remissbehandling

    Dokument

    1. Lausuntopyyntö - HE unionin valtiontukisääntöjen vastaisten tukien takaisinperintä Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

      12.3.2024 Arbets- och näringsministeriet

    2. Hallituksen esitys - luonnos Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

      12.3.2024 Arbets- och näringsministeriet

    3. Lagförslag Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

      12.3.2024 Arbets- och näringsministeriet

Lausuntokierros

12.3.2024 – 23.4.2024 Remissbehandling

Dokument

  1. Lausuntopyyntö - HE unionin valtiontukisääntöjen vastaisten tukien takaisinperintä Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    12.3.2024 Arbets- och näringsministeriet

  2. Hallituksen esitys - luonnos Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    12.3.2024 Arbets- och näringsministeriet

  3. Lagförslag Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    12.3.2024 Arbets- och näringsministeriet

Lausuntomenettely

  1. Elinkeinoelämän keskusliitto EK; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    26.4.2024 Elinkeinoelämän keskusliitto EK (1)

  2. VN_18042_2023-YM-48 Ympäristöministeriön lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    26.4.2024 Miljöministeriet

  3. Innovaatiorahoituskeskus Business Finland; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    23.4.2024 Innovaatiorahoituskeskus Business Finland

  4. Suomen Kuntaliitto ry; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    23.4.2024 Suomen Kuntaliitto ry

  5. Korkein hallinto-oikeus; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    23.4.2024 Korkein hallinto-oikeus

  6. Helsingin hallinto-oikeus; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    23.4.2024 Helsingin hallinto-oikeus

  7. Suomen Asianajajaliitto; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    23.4.2024 Suomen Asianajajaliitto

  8. Tampereen kaupunki; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    23.4.2024 Tampereen kaupunki (1)

  9. Verohallinto; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    23.4.2024 Verohallinto

  10. Finanssialan Keskusliitto; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    23.4.2024 Finanssialan Keskusliitto (1)

  11. Helsingin kaupunki; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    23.4.2024 Helsingin kaupunki

  12. Ålands landskapsregering; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    23.4.2024 Ålands landskapsregering

  13. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    23.4.2024 Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue

  14. Keski-Pohjanmaan liitto; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    23.4.2024 Keski-Pohjanmaan liitto

  15. Helsingin kaupunki; Lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    23.4.2024 Helsingin kaupunki

  16. Waselius Asianajotoimisto Oy; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    23.4.2024 Waselius Asianajotoimisto Oy

  17. PLM lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    23.4.2024 Försvarsministeriet

  18. Pohjois-Suomen hallinto-oikeus; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    22.4.2024 Pohjois-Suomen hallinto-oikeus

  19. Suomen Yrittäjät ry; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    22.4.2024 Suomen Yrittäjät ry (1)

  20. Pohjois-Pohjanmaan liitto; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    22.4.2024 Pohjois-Pohjanmaan liitto

  21. Maa-ja metsätalousministeriön lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    22.4.2024 Jord- och skogsbruksministeriet

  22. Valtiovarainministeriön rahoitusmarkkinaosaston lausunto; lausuntopyyntö työryhmämietintöön koskien Euroopan unionin val Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    22.4.2024 Finansministeriet

  23. Kuntien takauskeskus; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    18.4.2024 Kuntien takauskeskus

  24. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    18.4.2024 Liikenne- ja viestintävirasto Traficom

  25. Valtioneuvoston kanslian ilmoitus, ettei sillä ole lausuttavaa

    18.4.2024 Statsrådets kansli

  26. Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    17.4.2024 Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES

  27. Ruokavirasto; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    17.4.2024 Ruokavirasto

  28. TEM 20240417 ast (EUn valtiontukisääntöjen vastaisten tukien takaisinperintä) Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    17.4.2024 Justitieministeriet

  29. Sosiaali- ja terveysministeriön lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    17.4.2024 Social- och hälsovårdsministeriet

  30. Liikenne- ja viestintäministeriön lausunto työryhmämietinnöstä Euroopan unionin valtiontukisääntöjen vastaisten tukien takaisinperintää koskevien sääntöjen täytäntöönpano Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    11.4.2024 Kommunikationsministeriet

  31. Finnvera Oyj; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    9.4.2024 Finnvera Oyj

  32. Sisäministeriön ilmoitus; ei lausuttavaa

    8.4.2024 Inrikesministeriet

  33. KEHA ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    8.4.2024 KEHA ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus

  34. Lausuntopyyntö - HE unionin valtiontukisääntöjen vastaisten tukien takaisinperintä Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    12.3.2024 Arbets- och näringsministeriet

  35. Hallituksen esitys - luonnos Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    12.3.2024 Arbets- och näringsministeriet

  36. Lagförslag Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF

    12.3.2024 Arbets- och näringsministeriet

Övriga dokument och promemorior

  1. Työryhmän toimikauden jatkaminen

    9.11.2023

    Työryhmän toimikauden jatkaminen 31.1.2024 saakka.

  2. Työryhmän asettamispäätös

    28.8.2023

Ogrupperade

Person

Roll, Mandattid

Hyvärinen, Olli
Kaupallinen neuvos
arbets- och näringsministeriet

Roll: Föredragande
9.8.2023 –

Hyvärinen, Olli
Kaupallinen neuvos
arbets- och näringsministeriet

Roll: Ansvarig person
9.8.2023 –

Hyvärinen, Olli
Kaupallinen neuvos
arbets- och näringsministeriet

Roll: Kontaktperson för projektet
9.8.2023 –

Nyyssölä, Sanna
Erityisasiantuntija
arbets- och näringsministeriet

Roll: Kontaktperson för projektet
9.8.2023 –

Fagerström, Elisa
Erityisasiantuntija
arbets- och näringsministeriet

Roll: Ansvarig person
9.8.2023 – 7.5.2024

Fagerström, Elisa
Erityisasiantuntija
arbets- och näringsministeriet

Roll: Kontaktperson för projektet
9.8.2023 – 7.5.2024

Mer om ämnet

Begäran om utlåtande: utkast till regeringens proposition om återkrav av stöd som strider mot EU:s regler om statligt stöd

ANM Pressmeddelande 12.3.2024 10.29

Lagberedning och utveckling i statsrådet

Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.

Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik

Tillbaka till toppen

Genvägar

  • Kontaktinformation
  • Avdelningar och enheter
  • Organisation
  • Kommunikationsenhet
  • Beställ pressmeddelanden och kolumner

Om webbplatsen

Information om webbplatsen

Ändra inställningarna för kakor

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Respons

Kontakt

PB 32, 00023
STATSRÅDET

Tfn 0295 16001

registratorskontoret.anm(at)gov.fi

            Arbets- och näringsministeriet
Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Företag
      • Näringspolitik
        • Företagsamhetspolitik
        • Delegationen för företagande
        • EU:s industripolitik
      • Innovationspolitik
        • Ekosystempolitik
          • Business Finlands finansiering för ekosystem
          • Innovativa städer och sammanslutningar
        • Utvärdering av innovationspolitiken
          • Utnyttjande av forskningen och kompetensen
        • Innovativ offentlig upphandling
          • Ett nätverksbaserat kompetenscentrum för hållbar och innovativ offentlig upphandling (KEINO)
        • Innovationsvänlig reglering
          • Vad är innovationsvänlig reglering?
          • Främjande av innovationsvänlig reglering inom Europeiska unionen och internationellt
        • Industriella rättigheter
          • Patent
          • Varumärket
          • Mönsterrätt
          • Nämnden för arbetstagares uppfinningar
        • Internationellt forsknings- och innovationssamarbete
        • EU:s forsknings- och innovationspolitik
          • De europeiska digitala innovationshubbarna
          • Hur uppstod Finlands EDIH
      • Prioriteringar
        • Turism
          • Turismens inverkan på ekonomin
          • Sysselsättningen inom turismen
          • Regeringens turisminiativ
            • Turisminitiativ från tidigare regeringar
          • Finlands turismstrategi
          • Aktörer inom turism
          • Offentligt stöd för utveckling av turismen
          • Inrikesturism
        • Rymdpolitik
          • Delegationen för rymdärenden
            • Sekretariat för delegationen för rymdärenden
          • Den nationella strategin för Finlands rymdverksamhet
            • Uppdatering av rymdstrategin
          • Det internationella rymdsamarbetet
          • Nationell rymdlagstiftning
          • Tillstånd till rymdverksamhet
          • Registret över rymdföremål
          • Övervakning av rymdverksamheten
        • Digitalisering av företagens affärsverksamhet
          • Tillväxtprogrammet för dataekonomin
            • Pilotprojekt inom tillväxtprogrammet för dataekonomin
          • Förordning om artificiell intelligens
          • Europeiska rådet för AI och dess underarbetsgrupper
        • Mineralpolitik
          • Mineralstrategi
          • Mineralsektorn
            • Partnerskap för mineralsäkerhet
            • EU:s förordning om kritiska råvaror CRMA
          • Mineralsektorns länkar och publikationer
          • Reformen av gruvlagen
        • Bioekonomi
        • Politiken för Arktis
          • Isbrytarinitiativet ICE Pact
          • Finlands arktiska strategi
          • Ekonomisk dialog om Arktis
          • Arktisk gruvdrift: Grönland
          • Arktisk fiskerihushållning: Island
      • Reglering av företagets verksamhet
        • Rätten att bedriva verksamhet i Finland
        • Bokföring
          • Bokföringsnämnden
        • Handelregistret
        • Revision
        • Industriella rättigheter
        • Teknisk säkerhet
          • Marknadskontroll
          • Marknadskontrollprogram
          • Bedömning av marknadskontrollens effektivitet
          • Leksakers säkerhet
          • En ny EU-förordning om marknadskontroll och överenskommelse för produkter
        • Indrivningsverksamhet
        • Fastighetsförmedling och förmedling av hyreslägenheter och hyreslokaler
        • Inkvarterings- och förplägnadsverksamhet
        • Kombinerade resetjänster
      • Företagens internationalisering
        • Utländska företagsköp
          • Frågor och svar kring lagen om tillsyn över utlänningars företagsköp
        • Utländska investeringar
      • EU's inre marknad
        • Kontaktpunkt för produkter
          • Fri rörlighet för varor på den inre marknaden
          • Allmänna krav på produkter i Finland
          • Andra nationella produktbestämmelser
          • Reglering av produkter på EU-nivå
          • Ömsesidigt erkännande av produkter i EU
        • Myndigheternas administrativa samarbete på den inre marknaden
        • Myndigheternas anmälningsskyldigheter
        • Handelshinder
          • SOLVIT
          • SMET
        • EU Reglering av onlineplattformar
          • Förhållandet mellan onlineplattformar och företag
          • Rättsakten om digitala marknader
        • Förordningen om krissituationer på den inre marknaden
      • Företagstjänster
        • Företagsfinlands tjänster
        • Europeiska utmärkelsen för främjande av företagande -tävlingen
      • Samhällsansvar
        • Företag och mänskliga rättigheter
        • Riktlinjer och principer för samhällsansvar
        • Behandlingen av enskilda fall vid tillämpningen av OECD:s riktlinjer för multinationellla företag
          • Frågor och svar om OECD:s nationella kontaktpunkt
        • Delegationen för samhälls- och företagsansvar
        • Socialt ansvarsfull offentlig upphandling
        • Ansvarsredovisning
        • Korruptionsbekämpning
        • Bekämpning av tvångsarbete
        • Tillbörlig aktsamhet för företag
      • ANM Branschtjänst
    • Företagsfinansiering
      • Lån, borgen och garantier
        • Finnveras finansiering i Finland
        • Finnveras exportfinansiering
        • Statsgarantifonden
      • Kapitalinvestering
        • Statens kapitalplaceringsbolag
        • Finland Industriinvestering Ab
        • Business Finland Venture Capital Ab
      • Europeiska fonden för strategiska investeringar (Efsi)
      • Utvecklingsstöd för företag
        • Understöd för utvecklande av företagens verksamhetsmiljö
        • Understöd för utvecklande av företag
      • Stöd för internationalisering
      • Finansiering för forskning, utveckling och innovationer
        • Plan för FoU-finansiering
      • Regionstöd
        • Transportstöd
      • Nationella allmänna förutsättningar för företagsstöd
        • Företagsstödsdelegationen
        • Forskningssektionen för företagsstöd
        • Informationstjänst för företagsstöd
    • Arbetsliv
      • Arbetslagstiftning
        • Arbetsavtal och anställningsförhållande
          • Ingående av arbetsavtal
            • Permittering och avslutande av anställningsförhållande
            • Anställningsskydd för tjänstgöringspliktiga
          • Frågor och svar om konkurrensförbudsavtal
          • Familjeledighet
            • Graviditetsledighet, föräldraledighet och vårdledighet
          • Unga arbetstagare
            • Lätta arbeten lämpliga för unga
            • Arbeten som är förbjudna och farliga för unga
          • Utstationerade arbetstagare
            • Anmälningsskyldighet
          • Arbete till sjöss
        • Arbetstid och semester
          • Arbetstid
          • Semester
        • Utveckling och upprätthållande av arbetstagarnas kompetens
          • Studieledighet
          • Ekonomiskt understödd utveckling av yrkeskompetens
        • Likabehandling och jämställdhet i arbetslivet
          • Främjande av likabehandling i arbetslivet
        • Integritetsskydd i arbetslivet och arbete med barn
          • Integritetsskydd i arbetslivet
        • Samarbetsförfarandet och övriga system för personalens medbestämmande
        • Kollektivavtal och medling i arbetstvister
        • Beställarsansvar
        • Arbetstagarens skydd vid arbetsgivarens insolvens
        • Internationella arbetsorganisationen ILO
          • ILO:s konventioner och rekommendationer
      • Utveckling av arbetslivet
        • Arbetslivsbarometer
        • Strategin för utveckling av arbetslivet
      • Sysselsättning
        • Arbetskraftsservicen
          • Tjänster för enskilda kunder
          • Arbetskraftsservice för företag och sammanslutningar
        • Sysselsättningsområdena
          • Frågor och svar om sysselsättningsområdena
        • Nationella mål för främjande av sysselsättningen
        • Riksomfattande delegationen för främjande av sysselsättningen
        • Stöd och ersättningar
          • Lönesubvention
          • Sysselsättningspolitiskt understöd
          • Startpeng
          • Stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen
          • Utkomstskydd för arbetslösa
          • Europeiska fonden för justering för globaliseringseffekter för uppsagda arbetstagare
        • Sysselsättning genom upphandling
        • Socialt företagande
        • Internationellt samarbete i arbetslivsfrågor
        • Civiltjänst
          • Information för den som ansöker om civiltjänst
          • En sammanslutning som civiltjänstgöringsplats
      • Sysselsättningsöversikt och Arbetsförmedlingsstatistik
        • Sysselsättningsöversikt
        • Årsmedeltal regionvis
        • Publiceringsdagar för statistiska uppgifter, bekrivning och kvalitetsbeskrivning
      • Kompetent arbetskraft
        • Kontinuerligt lärande
        • Identifiering av kunnande hos personer i arbetsför ålder
          • Utredningar och försök som gäller identifiering av kunnande
        • Livslång handledning
          • Riksomfattande utvecklingsprojekt för livslång handledning
    • Energi
      • Energi- och klimatstrategi
        • Utarbetandet av energi- och klimatpolitiska scenarier
          • Beräkningar och mallar
          • Utarbetande av scenarier
        • Planerna och rapporterna som skall lämnas till EU
      • Utsläppshandeln
        • Utsläppshandelsdirektivet
        • Auktionering av utsläppsrätter
        • Övervakning och verifiering
        • Handeln med utsläppsrätter för luftfart
        • Elektrifieringsstöd
        • Mekanism för koldioxidjustering vid gränserna
      • Elmarknaden
        • Inlösningsärenden
        • Energisammanslutningar
        • Information om elbrist
      • Värmemarknaden
        • Spillvärme
        • Utredningar, värmemarknaden
      • Förnybar energi
        • Biodrivmedel
        • Inmatningspris för förnybar energi
        • Påskyndande av tillståndsförfaranden
        • Anvisningar och uppföljning
      • Energieffektivitet
        • Energieffektivitetsdirektivet och energieffektivitetslagen
        • Energieffektivitetsavtal och energibesiktningar
        • Energieffektivitet vid offentlig upphandling
        • Produkters energieffektivitet
          • Produkternas ekodesign
          • Energimärkning av produkter
          • Utarbetandet av krav för olika produktgrupper
      • Energi- och investeringsstödet
        • Energistöd
          • Ansökan och utbetalning
          • Projekt som kan få stöd
        • Investeringsstödet för stora demonstrationsprojekt
        • Finansieringsmekanism för solkraft
      • Kärnenergi
        • Förvaltning inom kärnenergisektorn
          • Kärnenergilagstiftning
          • Kärnavfallshanterinsfonden
          • Kärnansvar
          • Tillståndsförfarande
          • Internationella konventioner och exporttillsyn
        • Kärnsäkerhet, skyddsarrangemang och kärnmaterialövervakning
          • Kärnsäkerhet
          • Skyddsarrangemang och kärnmaterialövervakning
        • Kärnanläggningar och kärnanläggningsprojekt
          • Lovisa kärnkraftverk
            • Drifttillstånd 2007-2030
            • MKB-program
            • MKB-beskrivning
          • Olkiluoto kärnkraftverk
            • Olkiluoto 1 och 2 drifttillstånd
            • Olkiluoto OL1 och OL2 MKB-programmet
            • MKB-beskrivning för Olkiluoto 1 och 2
            • Olkiluoto 3
              • Drifttillståndsansökan
            • MKB av mycket lågaktivt kärnavfall
          • Fennovoima
            • Miljökonsekvensbedömningar
            • Principbeslutsprocess
            • Byggnadstillståndansökan
          • Avveckling av forskningsreaktorn
          • Tillvaratagande av Terrafames uran
        • Kärnavfallshantering
          • Nationella programmet
          • Slutförvaring av använt kärnbränsle
            • Ansökan om drifttillstånd
            • Byggnadstillstånd
            • Principbeslut
            • Miljökonsekvensbedömning
          • Använt kärnbränsle
        • Utvecklingsprojekt för kärnenergi
      • Energiförsörjningstryggheten
      • EU-samarbetet och det internationella samarbetet på energiområdet
        • EU-samarbetet energipolitik
        • Nordiskt energisamarbete
        • Internationella energiorganet IEA
        • Förnybar och ren energi samarbete
        • Kärnenergi samarbete
        • Andra forum för samarbete på energiområdet
      • Energiteknik
      • Färdplaner för koldioxidsnålhet
        • Uppdatering av färdplanerna för koldioxidsnålhet 2024
        • Färdplaner för koldioxidsnålhet 2020
    • Konkurrens och konsumenter
      • Konkurrens
        • Konkurrenspolitik
        • Konkurrenslagstiftningen
          • De viktigaste bestämmelserna
          • Tillsyn över företagsförvärv samt konkurrensneutralitet
          • Påföljder
      • Offentlig upphandling
        • Annonsering om upphandling och tröskelvärden
          • EU-tröskelvärden och nationella tröskelvärden
        • Viktiga aktörer
        • Rådgivning och anvisningar om offentlig upphandling
        • Lagstiftning om offentlig upphandling
          • Rättspraxis
          • Upphandlingsdirektiven
        • Totalreform av upphandlingslagstiftningen
      • EU:s regler om statligt stöd
        • Aktuellt om EU:s statsstödsregler
        • Förfaranden och samordning
        • Reglerna om statligt stöd
          • Begreppet statligt stöd
          • Stöd av mindre betydelse (de minimis–stöd)
          • Den allmänna gruppundantagsförordningen
          • Kumulationsregler för statsstöd
          • Nationell lagstiftning
        • Nationella stödordningar och beviljade statsstöd
        • Åläggande av skyldighet att tillhandahålla tjänster –SGEI
          • Användningen av SGEI-reglerna i Finland
      • Konsumenter
        • Konsumentsäkerhet
          • Konsumentsäkerhetslagen
            • Konsumentsäkerhetstillsyn
          • Konsumensäkerhetsdelegationen
        • Hem- och distansförsäljning
    • Regionerna
      • Målen för och planeringen av regionutvecklingen
        • Prioriteringar i regionutvecklingen
        • Regionutvecklingsdiskussioner
        • Regionutvecklingen och landskapsförbunden
        • Landsbygds- och skärgårdspolitik
        • Stödområden
        • Lagstiftning om regionutvecklingen
          • Redogörelse om regionutvecklingen
        • Delegationen för förnyelse i regionerna
        • Uppföljning och prognostisering av regionutvecklingen
          • Regionala utvecklingsutsikter
          • Scenarier för den regionala utvecklingen 2040
        • Programmet för östra Finland
      • Stadsutveckling
        • Stadspolitiska samarbetsgruppen
        • Tematiska partnerskap
        • Ekosystemavtal
        • Stadsutveckling i EU
          • EU:s finansierings- och utvecklingsinstrument för städer
      • Strukturomvandling
        • Plötslig strukturomvandling
        • Främjande av den positiva strukturvandlingen
      • EU:s regional- och strukturpolitik
        • EU:s sammanhållningspolitik
        • Partneskapsavtalet
        • EU:s strukturfonder
          • Ett förnybart och kompetent Finland 2021–2027
          • Hållbar tillväxt och jobb 2014–2020
        • Fonden för EU-bistånd till de sämst ställda FEAD 2014-2020
        • Målet Europeiskt territoriellt samarbete (ETS) 2014–2020
        • EU:s program för samarbete över de yttre gränserna (ENI CBC)
      • Närings-, trafik- och miljöcentralerna
        • Resultatstyrning av NTM-centralerna
        • Regionförvaltningsverkens och NTM-centralernas strategi
    • Arbetskraftsinvandring och integration
      • Integration av invandrare
        • Integrationspolitiken
        • Lagstiftning och anvisningar
        • Integrationsfrämjande tjänster
        • Förvaltning och aktörer inom integration
        • Uppföljning av integrationsfrämjandet
        • SIB-projektet för integration
      • Internationell kompetens och arbetskraft
        • Förvaltning av arbetskraftsinvandringen
        • Lagstiftningen om arbetskraftsinvandring
        • Tjänster för arbetskraftsinvandring
        • Utveckling av arbetskraftsinvandringen av experter
        • Talent Boost
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden
    • Nyheter
    • Kolumner
    • Beställ material
    • Sociala medier och webbsändningar
    • Anbudsförfrågningar och begärda utlåtanden
      • Anbudsförfrågningar
      • Begärda utlåtanden
    • Rysslands invasion av Ukraina
  • Projekt och lagberedning
    • Lagberedning
      • Lagstiftningsprojekt
      • Smidigare lagstiftning
        • Smidigare lagstiftning vid arbets- och näringsministeriet
          • Principen en in, en ut
        • Hur kan regelbördan minskas
        • Europeiska kommissionens REFIT-program
        • Analys av lagstiftningens konsekvenser för företag
          • Anvisningar och metoder för analys av företagskonsekvenser
      • Lagstiftningens konsekvenser för arbetslivet och sysselsättningen
        • Företagspanelen
    • Aktuella utvecklingsprojekt
      • Regeringens arbetsmarknads­reformer
        • Bättre arbetsfred på arbetsmarknaden
        • Ökning av användningen av lokala avtal
        • Utveckling av medlingssystemet
        • Ändring av samarbetslagen
        • Tryggande av skyddsarbete
        • Sänkning av uppsägningströskeln
      • Regeringens åtgärder för arbetsrelaterad invandring
        • Regeln om tre månaders arbetslöshet
        • Inkomstgräns för uppehållstillstånd för arbetstagare
      • Ändring av påföljderna inom utkomstskyddet för arbetslösa
      • Projektet för genomförande av livskraftscentralerna
      • Reformen av arbets- och näringstjänsterna 2024
        • Frågor och svar om reformen av arbets- och näringstjänsterna 2024
          • Frågor och svar om personalärenden
          • Frågor och svar om samservice för unga
        • Kommunernas finansiering
      • Reform av integrationslagen
      • Försöket med rekryteringsstöd för ensamföretagare
        • Frågor och svar om försöket med rekryteringsstöd för ensamföretagare
      • Programmet för hållbar tillväxt i ANM
        • Ansökningar om företagsfinansiering som gäller programmet för hållbar tillväxt
          • Den första ansökningsomgången för stöd för energiinvesteringar
          • Den andra utlysningen av stöd för energiinvesteringar
          • Den tredje utlysningen av stöd för energiinvesteringar
          • Den fjärde utlysningen av stöd för energiinvesteringar
          • Den femte utlysningen av stöd för energiinvesteringar
          • Frågor och svar om den första ansökningsomgången för stöd för energiinvesteringar
          • Projekt som fått RRF-stöd för energi­investeringar
        • Övriga finansieringsobjekt inom ramen för programmet för hållbar tillväxt
      • Projektet Tillstånd och tillsyn
    • Avslutade projekt
      • Kommunförsök med sysselsättning
        • Områden för kommunförsök med sysselsättning
        • Statistisk uppföljning och utvärdering
      • Marins regerings sysselsättningsåtgärder
        • Upprätthållande av arbetsförmågan och partiellt arbetsföra
        • Förkortade arbetslöshetsperioder och arbets- och näringstjänsterna
        • Utbud och matchning av kompetent arbetskraft
        • Höjning av sysselsättningsgraden bland personer över 55 år
        • Färdplaner för tillgång på arbetskraft
        • Budgetförhandlingar
        • Ministerarbetsgruppen för främjande av sysselsättningen
          • Ett sammandrag av åtgärdsförslagen från underarbetsgrupperna för främjande av sysselsättningen
      • Framtidsredogörelse för handeln
      • Programmet för arbetsförmåga
        • Fler samordnare för arbetsförmågan
        • Pilotförsök med arbets- och näringstjänster
        • Jobbkanalen Ab
          • Frågor och svar om Jobbkanalen
        • Sysselsättningen genom offentlig upphandling
        • Kompetenscentrum för sociala företag
        • Samhälleliga effekter av sysselsättningen av partiellt arbetsföra
      • Finansieringsekosystem för hållbar utveckling
      • Regeringens strategi för företagande
      • Artificiell intelligens 4.0
      • Den nationella färdplanen för forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet
      • Programmet för hållbar tillväxt inom transportsektorn 2021–2023
      • Tillväxtstrategi för hälsobranschen
      • Utvecklingsprogram för marinindustrin
  • Publikationer
    • Arbetskraftsbarometer
    • Sysselsättningsöversikter
    • Statistiska rapporter
    • ANM:s publikationer och rapporter 2013–2014
    • Broschyrer
      • Välkommen till Finland
  • Ministeriet
    • Ledning och organisation
      • Ministrarna
        • Arbetsminister
        • Näringsminister
        • Miljö- och klimatminister
        • Inrikesminister
        • Kommun- och regionminister
      • Tjänstemannaledning
        • Ledningsgrupper
      • Avdelningar och enheter
      • Ämbetsverk, bolag och fonder inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde
      • Tvistenämnden för energimarknaden
        • Medlemmar i tvistenämnden för energimarknaden
        • Att göra en begäran om lösning till tvistenämnden för energimarknaden
        • Kontaktuppgifter till tvistenämnden för energimarknaden
        • Rekommendationer till avgörande från tvistenämnden för energimarknaden
      • Arbetsrådet
        • Arbetsrådets uppgifter
      • Riksmedlarens byrå
      • Samarbetsombudsmannen
        • Kontaktinformation
    • Strategier och verksamhetsplanering
      • Strategi
      • Värderingar
      • Budget
      • Planerings- och uppföljningshandlingar
        • Budgetar godkända av riksdagen
        • Resultatmål
        • Tilläggsbudgetar godkända av riksdagen
        • Ansvarsrapport
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • Nordiskt samarbete
      • EU-beredningssektioner
    • Tryggande av livsviktiga funktioner
      • Principbeslut om tryggande av samhällets vitala funktioner
    • Statsunderstöd
    • Lediga jobb
    • Visuell profil
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
    • Information om webbplatsen
      • Dataskydd
      • Tillgänglighetsutlåtande
      • Kakor
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
  • Kontaktinformation
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Förslag till utmärkelsetecken
    • Respons