Vuorotteluvapaajärjestelmän jatkamista ja vapaan ajalta maksettavien korvaustasojen riittävyyttä selvittävä työryhmä
TM014:00/2005 Säädösvalmistelu
Työryhmän keskeisenä tehtävänä on selvittää
-vuorotteluvapaajärjestelmän vakinaistamista,
-vapaan käyttömahdollisuuksien parantamista ja
-vapaan ajalta maksettavan korvauksen riittävyyttä ja sen rahoitusta.
Työryhmän tulee selvitystensä perusteella tehdä ehdotukset mahdollisesti tarvittaviksi lainsäädäntötoimenpiteiksi mukaan lukien järjestelmän rahoitus 31.1.2007 mennessä.
Valmistelutyössä työryhmän tulee selvittää myös palkansaajan mahdollisuudet pitää vuorotteluvapaa osa-aikaisena.
Työryhmän alaisuudessa toimii erillinen sosiaali- ja terveysministeriön johtama alaryhmä, jonka tehtävänä on selvittää järjestelmän rahoitustapoja ja valmistella yhteistyössä työministeriön ja työmarkkinajärjestöjen kanssa sen rahoitustapa. Alatyöryhmän puheenjohtaja on myös varsinaisen työryhmän jäsen. Muiksi alatyöryhmän jäseniksi sosiaali- ja terveysministeriö voi nimetä työryhmässä edustettuina olevista tahoista myös työryhmän ulkopuolisia henkilöitä.
Valmistelun riittävän laajapohjaisuuden ...
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero TM014:00/2005
Asianumerot
Asettaja työministeriö
Toimikausi/aikataulu 22.9.2005 – 31.1.2007
Asettamispäivä 22.9.2005
Lainvalmistelu
Hallituksen esitys-
Hyväksytty säädös-
Tavoitteet ja tuotokset
Vuorotteluvapaalain seurantatutkimuksen mukaan vuorotteluvapaa on melko hyvin täyttänyt sille asetetut tavoitteet ja sen perusteella voidaan tehdä johtopäätöksiä vuorotteluvapaan vaikutuksista vuorottelijoiden jaksamiseen yleensä ja erityisesti siihen, onko vapaan käytöllä vaikutuksia kokonaistyöuran kestoon ja työ-organisaatioiden toimintaan. Lisäksi sen pohjalta on tietoa vuorotteluvapaan vaikutuksista työllisyyteen ja sijaisten työllistettävyyteen sekä heidän valikoitumiseensa. Myös työnantajien kokemukset vapaan hyvistä ja huonoista puolista on selvitetty.
Uusien selvitysten pohjalta lain vakinaistamisesta, sen kehittämisestä ja rahoituspohjasta on tehtävissä ratkaisut.
Valmistelun lähtökohtana korostetaan työlainsäädännön valmistelussa noudatettua hyvää kolmikantaista valmistelutapaa ja uudistusten toteuttamista yhteisymmärryksen pohjalta.
Lähtökohdat
Pääministeri Vanhasen hallituksen hallitusohjelman mukaan vuorotteluvapaa-järjestelmän vakinaistamista sekä sen käyttötapojen parantamista ja korvaustasojen riittävyyttä selvitetään kolmikantaisesti. Myös eduskunta on edellyttänyt vastauksessaan valtioneuvoston selontekoon työelämästä (EK 10/2005 vp), että hallitus kiirehtii vuorotteluvapaajärjestelmän vakinaistamista.
Hallitusohjelman mukaisen kolmikantaisen selvitystyön työn tueksi työministeriö käynnisti työpoliittisen tutkimusohjelman puitteissa vuonna 2004 vuorotteluvapaata koskevan tutkimuksen, jonka tulokset ovat nyt käytettävissä (Työpoliittinen tutkimus nro 279, Vuorotellen vireäksi, Vuorotteluvapaan seurantatutkimus, Työministeriö). Tutkimus käsitteli vuoden 2003 alusta voimaan tulleen uudistetun vuorotteluvapaalain vaikutuksia. Sen tarkoituksena oli selvittää vuorotteluvapaan vaikutuksia vuorottelijoiden jaksamiseen, vuorotteluvapaan käytön vaikutuksia kokonaistyöuran kestoon ja työorganisaation toimintaan. Lisäksi siinä tarkasteltiin vuorotteluvapaan vaikutuksia työllisyyteen ja sijaisten työllistettävyyteen ja heidän valikoitumiseensa. Tutkimuksen kohteena olivat myös vuorotteluvapaan yleisyys ja sen ominaispiirteet.
Vuorotteluvapaasta aiheutuvat kustannukset rahoitetaan siten, että valtio vastaa Kansaneläkelaitoksen maksamien vuorottelukorvausten rahoituksesta kokonaan ja ansioon suhteutettujen työttömyyspäivärahojen osalta peruspäivärahaa vastaavasta suhteellisesta osuudesta. Työttömyyskassan osuus on 5,5 % ja loppuosa rahoitetaan työnantajan ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksulla.
Työvoimaviranomaisten näkökulmasta vuorotteluvapaa on varsin vaivaton hallinnoida eikä se aiheuta lisätyövoiman tarvetta.
Vuorotteluvapaalain määräaikaisuutta puolsi vielä vuonna 2003 se, että työvoiman saatavuutta oli vaikea ennustaa. Lisäksi katsottiin, että riittävän pitkän määräajan kuluessa oli mahdollisuus selvittää yhdessä työmarkkinajärjestöjen kanssa vuorotteluvapaan vaikutuksia työssä jaksamisen näkökulmasta sekä myös tätä tavoitetta tukevaa, mahdollisesti sopivampaa rahoitustapaa. Myös mahdollisuutta pitää vuorotteluvapaa osa-aikaisena ei ehditty riittävästi selvittää voimassa olevaa lakia valmisteltaessa.
Muut asiakirjat ja muistiot
Vuorotteluvapaa 2008-työryhmän muistio.
9.2.2007 Työministeriö
Jäsenten nimeäminen.
16.9.2005 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenten nimeäminen.
15.9.2005 Akava ry
Jäenen nimeäminen.
13.9.2005 Kunnallinen työmarkkinalaitos
Jäsenten nimeäminen.
13.9.2005 Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
Jäsenten nimeäminen.
8.9.2005 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
Jäsenten nimeäminen.
5.9.2005 Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry
Jäsenten nimeäminen.
1.9.2005 Valtiovarainministeriö
-
31.8.2005 Työministeriö
Kirje jakelussa mainituille; Kutsu keskustelemaan perustettavan työryhmän toimeksiannosta, kokoonpanosta, määräajasta jne.
19.8.2005 Työministeriö
Asettaminen ja organisointi
-
9.6.2006 Työministeriö
Esitys, että työryhmään Jaana Meklinin tilalle nimetään Paula Ilveskivi.
6.6.2006 Akava ry, 010/63/2006
-
21.3.2006 Työministeriö
Esitys, että työryhmään Leena Salmisen tilalle nimetään Esko Salo.
17.3.2006 Sosiaali- ja terveysministeriö
Esitys, että työryhmän varajäseneksi nimetään Juri Aaltonen Jesper Eiskosen tilalle.
27.1.2006 Toimihenkilökeskusjärjestö STTK
Työministeriö on tänään tekemällään päätöksellä nimennyt työryhmään Kimmo Kurjen, Jyrki Hollménin tilalle.
20.12.2005 Työministeriö
Esitys jäsenen vaihtamisesta työryhmään; Jyrki Hollménin tilalle Kimmo Kurki.
15.12.2005 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
Asettamispäätös. Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä RTF
22.9.2005 Työministeriö
Kokousaineistot ja liitteet
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä