Making Equality a Reality with Adequate Data (MERA)
TM024:00/2005 Kehittäminen
Projektilla tuetaan sekä strategista linjausta 4. Luodaan edellytyksiä aktiiviselle työperusteiselle maahanmuutolle että linjausta 3. Parannetaan työn tuottavuutta laadullisesti kestävällä tavalla. Projektissa toteutetaan linjauksen 4. toimenpide syrjinnän seurantajärjestelmän kehittäminen. Linjauksen 3. toimenpidekokonaisuudessa 3.6. Edistetään yhdenvertaisuutta ja monimuotoisuutta työelämässä on yhdeksi toimenpiteeksi määritelty syrjinnän 0-toleranssin tavoitteleminen työelämässä. Projekti tukee myös tämän toimenpiteen toteutumisen seurantaa.
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero TM024:00/2005
Asianumerot
Asettaja työministeriö
Toimikausi/aikataulu 1.11.2005 – 31.10.2006
Asettamispäivä 1.11.2005
Tavoitteet ja tuotokset
Projektin tavoitteena on lisätä tietoisuutta sekä Suomessa että Euroopassa siitä kuinka ja kenen toimesta syrjintää voidaan seurata sekä kattavan seurannan tarpeellisuudesta politiikan kehittämiseksi. Tietoisuutta lisätään tuottamalla tarkoitukseen käytännön välineet.Lopputulokset ovat (1) eurooppalainen syrjinnän seurannan käsikirja sekä (2) Suomen kansallinen syrjinnän seurantajärjestelmä. Käsikirjassa tarkastellaan kaikkia syrjintädirektiivien mukaisia syrjintäperusteita, kansallisessa seurantajärjestelmässä kaikkia Suomen yhdenvertaisuuslain mukaisia syrjintäperusteita.
Lähtökohdat
EU-maissa on viime vuosina toimeenpantu kaksi syrjintädirektiiviä (työsyrjintädirektiivi 2000/78/EY sekä rasismidirektiivi 2000/43/EY), sekä toteutettu muutoinkin syrjinnän vastaista politiikkaa. Tästä positiivisesta kehityksestä huolimatta asiantuntijoiden keskuudessa vallitsee laaja yksimielisyys siitä, ettei syrjinnän ilmenemisestä, luonteesta eikä politiikan vaikuttavuudesta ole riittävästi analysoitua tietoa. Kattava käsitys syrjinnästä voidaan saada vain käyttämällä monia indikaattoreita sekä monia arviointimenetelmiä, jolloin myös tietoa tuotetaan monilla tahoilla, kuten oikeuslaitoksissa, viranomaisissa, tilastokeskuksia, yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa ja järjestöissä. Käytettävissä olevat menetelmät ja indikaattorit vaihtelevat myös syrjintädirektiivin mukaisten syrjintäperusteiden (etninen tausta, ikä, sukupuolinen suuntautuneisuus, vammaisuus) välillä.
Suomen työministeriön puheenjohtajuudella vuosina 2003-2004 toiminut eurooppalainen asiantuntijatyöryhmä (European Working Group on Data Collection to Measure the Extent and Impact of Dicrimination Discrimination Data Working Group) selvitti hyviä käytäntöjä syrjinnän seuraamiseksi ja arvioimiseksi sekä arvioi seurantatietojen ja -käytäntöjen vertailtavuutta eri Euroopan maissa, Australiassa, Kanadassa ja USA:ssa. Työryhmän työ liittyi kaikkiin syrjintädirektiivien syrjintäperusteisiin. Työryhmän ja sen ohjauksessa toimineiden asiaa selvittäneiden tutkimusten tuloksia arvioitiin Helsingissä joulukuussa 2005 järjestetyssä kansainvälisessä konferenssissa. Johtopäätöksenä todettiin, että seurantajärjestelmiä, ml. syrjintään liittyviä indikaattoreita on syytä viranomaisten, tilastokeskusten ja muiden tutkijoiden sekä syrjinnän kohderyhmiä edustavien järjestöjen sekä muiden kansainvälisten järjestöjen (EN, YK) yhteistyönä kehittää edelleen. Konferenssin konkreettinen johtopäätös oli, että tarvitaan eurooppalainen käsikirja hyvistä käytännöistä syrjinnän seurannasta, käytettävistä indikaattoreista ja muusta aineistosta ja arviointimenettelyistä sekä niiden kehittämistyöstä sekä eurooppalaisella tasolla että EU-jäsenmaissa. Euroopan yhteisön komissio on myöntänyt Suomen työministeriölle syrjinnän vastaisesta toimintaohjelmasta rahoitusta käsikirjan laatimiseksi siitä, millä menetelmillä ja välineillä syrjintää liittyvää tietoa kerätään Euroopassa. Rahoitus sisältää käsikirjan lisäksi rahoituksen kansalliselle pilotti-projektille, jossa kehitetään seurantajärjestelmä Suomessa sekä kuvataan kehittämisprosessi. Työministeriön asettamassa MERA -projektissa hallinnoidaan koko komission rahoittamaa hanketta.
Muut asiakirjat ja muistiot
European Commission; Payment Request; rev 1 Marking Equality a Reality with Adequate Data (MERA)
20.6.2007 Työministeriö
Uuden jäsenen nimeäminen., SM-2005-03109/Pe-0
1.3.2006 Sisäasiainministeriö
Jäsenen nimeäminen
12.12.2005 Ulkomaalaisvirasto
Jäsenen nimeäminen
8.12.2005 Vammaisfoorumi ry
Jäsenen nimeäminen
2.12.2005 Vanhustyön keskusliitto ry
Jäsenen nimeäminen
2.12.2005 Seta ry
Jäsenen nimeäminen, 2182/09/2005
30.11.2005 Tietosuojavaltuutetun toimisto
Jäsenen nimeäminen.
30.11.2005 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenen nimeäminen
29.11.2005 Tilastokeskus
Jäsenen nimeäminen
29.11.2005 Opetusministeriö
Jäsenen nimeäminen
29.11.2005 Tilastokeskus
Jäsenen nimeäminen
29.11.2005 Opetusministeriö
Jäsenen nimeäminen
29.11.2005 Työministeriö
Jäsenen nimeäminen
28.11.2005 Työministeriö
Jäsenen nimeäminen
22.11.2005 Oikeusministeriö
Jäsenen nimeäminen, SM-2005-03109/Pe-0
21.11.2005 Sisäasiainministeriö
Projektitiedote Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOC
15.11.2005 Työministeriö
Jakelussa mainitut; jäsenten nimeäminen MERA-projektiin.
14.11.2005 Työministeriö
Julkaisut ja raportit
Syrjinnän seuranta Suomessa
Työministeriö
Julkaisunumero: 374; Julkaisuvuosi: 2007; WWW-osoite: www.mol.fi;
Asettaminen ja organisointi
Asettamispäätös. Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä RTF
15.11.2005 Työministeriö
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä