Matkailun toimialaraportti
-
JulkaisijaTyö- ja elinkeinoministeriö
-
JulkaisukategoriaTyö- ja elinkeinoministeriön julkaisuja
-
Julkaisu tiedostonaAvaa tiedosto PDF (2,4 Mt )
-
Julkaisu saatavilla17.1.2019
-
KirjoittajatJänkälä, Susanna
- Pysyvä osoite Valtioneuvoston julkaisuarkistossa https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-390-0
Matkailun osuus Suomen BKT:sta on 2,5 prosenttia. Matkailun ydinklusterin liikevaihto vuonna 2017 oli 9,7 miljardia euroa, ja liikevaihto onkin ollut kasvusuuntainen useita vuosia. Matkailun ydinklusteri työllistää henkilötyövuosina suoraan yli 72 000 työntekijää sekä noin 6 000 henkilövuokrausyritysten kautta. Matkailuyritykset ovat lukumääräisesti keskittyneet Uudellemaalle, Pirkanmaalle ja Varsinais-Suomeen. Näissä maakunnissa sekä Lapissa ja Pohjois-Pohjanmaalla matkailun työllistämän henkilöstön ja liikevaihdon määrä on muuta maata suurempi. Matkailu kasvualana on kuitenkin uudenlaisten kehittämishaasteiden edessä. Osaavan työvoiman saatavuus estää jo paikoitellen matkailuyritysten kasvamisen ja kehittymisen. Suomen saavutettavuus on selvästi parantunut aiemmista vuosista, mutta edelleen tarvitaan uusia avauksia, jotta koko maa olisi kohtuullisesti saavutettavissa. Myös maan sisäinen saavutettavuus on edelleen paikoitellen haastavaa. Koko matkaketjun toimivuus lähtöpisteestä kohteeseen ja takaisin onkin ollut kehittämisen kohteena. Kestävyyden kannalta matkailu on toimiala, jossa on välttämätöntä huomioida kestävyyden kaikki näkökulmat. Kestävien arvojen vaikutus matkailijoiden ostopäätöksiin kasvaa koko ajan, ja kestävän kehityksen periaatteiden noudattaminen tuleekin jatkossa tuomaan matkailuyrityksille selvää kilpailuetua. Myös erilaisten tehokkaiden energiaratkaisujen avulla on mahdollista säästää kustannuksia ja sitä kautta lisätä toiminnan kannattavuutta. Digitalisaatio tuo matkailuun paljon mahdollisuuksia. Yritysten on entistä helpompi saada palvelunsa kansainvälisesti näkyväksi kohtuullisen helpoilla teknisillä ratkaisuilla. Toisaalta kilpailu kansainvälisistä asiakkaista kasvaa koko ajan, jolloin näkyvyyteen on panostettava merkittävästi nykyistä enemmän. Myös yritysten sisäiseen tuotantoprosessiin ja tuotannonohjaukseen eri toimintojen välillä digitalisaatio voi tuoda merkittäviä parannuksia. OECD nostaa vuodelle 2040 neljä matkailun megatrendiä, jotka ovat matkailijamäärien kasvu ja uudet matkailija-ryhmät, kestävän matkailun kasvu, uudet mahdollistavat teknologiat sekä liikkumisessa tapahtuvat merkittävät muutokset. Ennakoitavia lyhyemmän aikavälin muutoksia tulevat olemaan ympäristötietoisuuden lisääntyminen, luonnon ja hyvinvoinnin pohjalle rakentuvien palvelukokonaisuuksien lisääntyminen, uudet nousevat matkailijakohderyhmät, pienempien matkailukohteiden nouseminen, esteettömän matkailun korostuminen, paikallisen ruuan nostaminen sekä markkinointiviestinnän keinojen muutokset.