Elintarvikeala hakee kasvua ajan trendeistä ja kansainvälistymisestä
Kotimainen kysyntä on edelleen leipomo- ja elintarviketeollisuuden kivijalka, mutta kotimaisen kilpailutilanteen kiristyessä alan kasvuhakuiset yritykset hakevat kasvua ulkomailta. Uusi ruokafaktasivusto auttaa markkinoimaan maailman puhtainta ruokaa.
Leipomoteollisuuden liikevaihto on kokonaisuutena kääntynyt kasvuun ja koko elintarvikealan suhdannenäkymät ovat selvästi positiiviset. Leipomoteollisuuden liikevaihto vuonna 2016 oli 1 084 miljoonaa euroa, jossa kasvua edelliseen vuoteen oli 3 prosenttia. Lisäksi yli puolet leipomoyrityksistä arvioi suhdanteiden paranevan tulevan vuoden aikana ja 39 % niiden säilyvän ennallaan.
Tiedot selviävät 13.12.2017 elintarvikealan vuosiseminaarissa julkaistavista leipomoalan toimialaraportista ja elintarvikealan pk-toimialabarometrista. Samassa tilaisuudessa julkaistaan myös Luonnonvarakeskuksen ja Eviran yhteistyönä toteutettu ruokafaktasivusto sekä lähiruoka-alan kilpailutoiminnasta kertova raportti. Elintarvikealan elinvoimaisuus, erilaiset myyntikanavat, kansainvälistyminen, kiertotalous ja kilpailutoiminta ovat keskiössä tämän vuoden seminaarissa.
– Leipomotuotteissa näkyvät hyvin ajan ilmiöt, ja yritykset hakevat aktiivisesti kasvua tuotelanseerauksista. Niillä pyritään vastaamaan kuluttajien muuttuviin mieltymyksiin ja ajan trendeihin. Tällä hetkellä vahvoja trendejä ovat terveellisyys ja hyvinvointi sekä kotimaisuuden ja välipalojen suosiminen, kertoo toimialaraportin koonnut toimialapäällikkö Leena Hyrylä Kaakkois-Suomen ELY-keskuksesta.
Tukea maailman puhtaimman ruuan markkinointiin
Suomessa tuotetaan monilla mittareilla maailman puhtainta ruokaa. Kansainvälisille markkinoille tähtäävät yritykset tarvitsevat tuekseen tieteellistä tilastotietoa suomalaisten elintarvikkeiden vahvuuksista. Uusi ruokafaktasivusto tarjoilee tietoa kotimaiselle ja kansainväliselle kohderyhmälle suomalaisista raaka-aineista ja tuotantotavoista ja näyttää, kuinka suomalainen ruoka näyttäytyy kansainvälisessä vertailussa esimerkiksi antibiootti- ja torjunta-ainejäämien tai salmonellan esiintymisen suhteen.
– Tuotamme huippulaatua ja uusi ruokafaktasivusto osoittaa sen todeksi. Kannustan kaikkia alan toimijoita ottamaan tutkitun tiedon tehokkaaseen käyttöön omassa markkinoinnissaan, kehottaa maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä. Keskittyessämme korkean lisäarvon tuotteiden vientiin ja markkinoidessamme oikein argumentein voimme avata uusia, kannattavia elintarvikkeiden vientimarkkinoita, hän jatkaa.
Lähivuosina erilaiset ruokaan liittyvät kilpailut ovat lisääntyneet keskittyen tavoitteiltaan joko tuotekehitykseen ja koulutuksellisuuteen tai markkinoinnin kehittämiseen. Erityisen tärkeää on yrittäjän tavoitteellinen kilpailuosallistumisen hyödyntäminen osana yrityksen ja sen tuotteiden markkinointia kannattavan liiketoiminnan vahvistamiseksi, toteaa Lähiruoka-alan kilpailutoiminta -raportin koonnut markkinatutkija Johanna Tanhuanpää Invenire Market Intelligence Oy:stä.
– Kilpailujen kautta saamme lisää laatutuotteita ja yrityksiä myös kansainväliselle kasvu-uralle, kehuu ministeri Leppä.
Leipomoalan toimialaraportti ja elintarvikealan pk-toimialabarometri
Lähiruoka-alan kilpailutoiminta -raportti
Ruokafaktasivusto: www.luke.fi/ruokafakta
Seminaarin suora webcasting
Lähiruokafoorumin ja elintarviketeollisuuden vuosiseminaarin esitykset tallennetaan ja ne löytyvät jälkikäteen em. linkin kautta ja www.aitojamakuja.fi -sivuilta.
Lisätiedot:
maa- ja metsätalousministerin erityisavustaja Risto Lahti, puh. 050 565 0424
erityisasiantuntija Kirsi Viljanen, MMM, puh. 029 516 2142
toimialapäällikkö Leena Hyrylä, Kaakkois-Suomen ELY-keskus, puh. 029 502 9047
kehittämispäällikkö Esa Tikkanen, TEM, puh. 029 506 3681