Valtioneuvoston kirjelmä TEM/2023/144

« Valtioneuvoston yleisistunto 12.10.2023 13.15

Työ- ja elinkeinoministeriö

Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi kriisinhallintaan tarkoitetusta pakkolisensoinnista ja asetuksen (EY) N:O 816/2006 muuttamisesta (pakkolisenssiasetus)

U 54/2023

Käsittelytiedot eduskunnan verkkosivuilla

Ministeri

Mari Rantanen

Esittelijä

Erityisasiantuntija, esittelijä Stiina Löytömäki, p. +35 8505919646

Asia

Ehdotuksella perustetaan EU-tason pakkolisenssi yleis-eurooppalaisen kriisin kohdatessa, mikäli vapaaehtoiset ratkaisut osoittautuvat riittämättömiksi. Asetusehdotus pohjautuu tarpeeseen yhtenäistää EU-alueen pakkolisensointisääntöjä, joilla varmistetaan kriittisten tuotteiden ja teknologioiden nopea saatavuus EU:n sisämarkkinoilla myös kriisitilanteissa. Ehdotuksella ei harmonisoida kansallisia pakkolisenssijärjestelmiä. Komissio voi myöntää EU-pakkolisenssin, kun kyseessä on kriisi tai hätätila, joka on aktivoitu tai julistettu asetuksen liitteen toimien mukaisesti. Asetusta 816/2006 muutetaan siltä osin, että Unionin pakkolisenssiä voidaan käyttää myös vientiä varten kansanterveysongelmista kärsiviin maihin.

Esitys

Valtioneuvosto päättää lähettää eduskunnalle valtioneuvoston kirjelmän liitteineen

Vaikutukset

Nykyiset pakkolisensointiin sovellettavat kansalliset säännöt ja menettelyt ovat hajanaisia ja niiltä puuttuu sellainen alueellinen toimivalta, jolla voitaisiin varmistaa sisämarkkinoiden moitteeton toiminta myös kriisitilanteissa. Asetusehdotuksen toimenpiteillä varmistettaisiin pakkolisenssiehtojen yhdenmukaisuus kaikkialla EU:ssa ja vältettäisiin kansallisista lainsäädäntö- ja menettelyeroista aiheutuvat rajoitteet tehokkaan rajat ylittävän pakkolisensointijärjestelmän luomisessa. Sekä patentinomistajien että lisenssinsaajien neuvottelukustannukset vähenisivät, kun useiden eri jäsenvaltioissa noudatettavien pakkolisensointimenettelyjen sijaan sovellettaisiinkin vain yhtä EU-tasoista pakkolisensointimenettelyä. Toisaalta patentinhaltijat menettävät mahdollisen EU-pakkolisenssin myötä hallintaoikeutensa patenttiin, eikä pakkolisenssi rajoittuisi vain yhteen jäsenvaltioon. EU-jäsenvaltioille ennustetaan merkittäviä kustannus- sekä muita hyötyjä rajat ylittävän koordinaation, tietojenvaihdon, yhteistyön ja päätöksenteon tehostamisen myötä. EU-kansalaiset hyötyisivät aloitteesta kriisitilanteessa, sillä unionin tason pakkolisenssi takaa kriisin kannalta olennaisten tuotteiden saatavuuden koko EU:n alueella nopeammin ja tehokkaammin kuin kansalliset pakkolisenssijärjestelmät.

Päätös

Valtioneuvosto hyväksyi esityksen