Frågor och svar om Jobbkanalen Ab
-
I enlighet med regeringsprogrammet har det bildats ett nytt, helt statsägt bolag med specialuppgifter i Finland. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om Jobbkanalen Ab och till lagar som har samband med den överlämnades den 21 oktober 2010. Riksdagen godkände lagen den 16 mars 2022, och den trädde i kraft den 1 juli 2022.
Jobbkanalens verksamhet har inletts stegvis under slutet av 2022. De första partiellt arbetsföra personerna börjar arbeta hos bolaget i början av 2023.
-
Regeringen har som mål att främja sysselsättningen av partiellt arbetsföra personer och utveckla övergångsarbetsmarknaden. Som en del av denna helhet beslutade regeringen att skapa en ny målinriktad och affärsverksamhetsbaserad aktör i Finland på övergångsarbetsmarknaden – Jobbkanalen Ab. Avsikten med den är att stärka möjligheterna för partiellt arbetsföra personer och andra i utsatt ställning att övergå till den öppna arbetsmarknaden genom att erbjuda ett subventionerat arbete samt den utbildning och annat sådant stöd som behövs för att de ska kunna övergå till den öppna arbetsmarknaden.
Hittills har de allra mest utsatta personerna saknat en väg från tjänster till arbete, eftersom de vid sidan av arbetet samtidigt behöver betydande stöd. Jobbkanalen bidrar med en ny verksamhetsmodell till denna helhet.
-
Bolagets verksamhet inleds stegvis med hjälp av offentligt stöd som anvisas bolaget.
Ur den andra tilläggsbudgeten för 2022 har man beviljats bolaget 10 miljoner euro i grundkapital ur Finlands program för hållbar tillväxt och ytterligare 10 miljoner euro i form av statsunderstöd. Finansieringen för de följande åren har reserverats i rambeslutet om statsfinanserna, och riksdagen beslutar årligen om anslagen i statsbudgeten. Avsikten är att försäljningen av tjänster ska senare utgöra åtminstone en tredjedel av bolagets inkomster.
-
Jobbkanalen Ab är ett bolag som sköter statliga specialuppgifter och som sysselsätter de mest svårsysselsatta arbetslösa och de som är partiellt arbetsföra genom att erbjuda dem ett anställningsförhållande i arbetskanalen och sälja deras arbetsinsats till kunderna.
Bolagets mål är att förbättra deras kompetens och arbetsmarknadsfärdigheter så att så många som möjligt av dem kan gå vidare från Jobbkanalen till ett anställningsförhållande på den öppna arbetsmarknaden.
-
Jobbkanalen Ab är ett bolag som helt ägs av staten. Bolaget är ett normalt aktiebolag och dess verksamhet regleras genom lagstiftning. Dess verksamhet har också samma risker som vilket aktiebolag som helst. Arbets- och näringsministeriet svarar för bolagets ägarstyrning.
-
Kunderna kan vara företag, civilsamhällesorganisationer, offentliga samfund eller privata konsumenter som behöver arbetskraft. Att köpa arbetsinsatser från Jobbkanalen är för dem ett sätt att visa att de tar socialt samhällsansvar.
-
Bolaget beslutar självt om sin affärsverksamhet. Jobbkanalen torde starta inom branscher med brist på arbetskraft. Detta återstår att se, och beror på inom vilka branscher kundföretagen i arbetskanalen är verksamma.
-
Enligt lagen om Jobbkanalen får bolagets verksamhet inte snedvrida konkurrensen. Prissättningen av de tjänster som bolaget producerar ska ske på marknadsvillkor. Jobbkanalen Ab är ett bolag som tillhandahåller sådana tjänster av allmänt ekonomiskt intresse som avses i Europeiska unionens regler om statligt stöd. På bolaget tillämpas också konkurrenslagen och lagen om offentlig upphandling och koncession.
I Finland finns det inte bolag som är verksamma enligt samma affärsidé eller koncept som Jobbkanalen. Bolaget samarbetar med samhälleliga företag som integrerar i arbetet och tjänsteproducenter inom tredje sektorn och utnyttjar eventuellt deras tjänster.
-
Bolagets verksamhet inleds med att man testar verksamheten med ett par sinsemellan olika kunder.
-
Bolaget informerar endast Österbottens arbets- och näringsbyrå om sina lediga jobb. Österbottens arbets- och näringsbyrå har fått en specialuppgift av arbets- och näringsministeriet att anvisa arbetstagare till arbete vid Jobbkanalen.
Österbottens arbets- och näringsbyrå söker lämpliga arbetstagare till Jobbkanalens lediga jobb i arbets- och näringsmyndigheternas kundinformationssystem. Kundinformationssystemet innehåller uppgifter om de arbetssökande som arbets- och näringsbyrån eller arbets- och näringsmyndigheten i kommunförsöket har bedömt som lämpliga arbetstagare för Jobbkanalen. Lämpligheten bedöms i hela landet utifrån samma kriterier som anges i lagen.
När Österbottens arbets- och näringsbyrå hittar en person som är lämplig för ett arbete som är ledigt i Jobbkanalen, anvisar byrån personen som arbetstagare i Jobbkanalen. Därefter ingår Jobbkanalen ett arbetsavtal med arbetstagaren. Som arbetsgivare ansvarar bolaget dessutom för att utbilda arbetstagaren och för att ge handledning i arbetet.
-
De är personer som har en skada eller sjukdom som i så stor utsträckning minskar deras möjligheter att få arbete att det är osannolikt att de får arbete på något annat sätt än via en arbetskanal. Dessutom är det osannolikt att denna sannolikhet kan förbättras genom tjänster som förbättrar sysselsättningen eller sysselsättningsförutsättningarna.
-
Den största effekten har det att arbetstagaren själv arbetar i en uppgift på den öppna arbetsmarknaden i Jobbkanalen. Jobbkanalen utvecklar förmågan och kompetensen hos de partiellt arbetsföra personer som den anställer så att deras förmåga att arbeta i bolaget stärks. Avsikten är att en mer omfattande kompetensutveckling ska genomföras genom att i första hand utnyttja befintliga arbetskraftstjänster, FPA:s eller socialvårdens tjänster. Exempel på dessa tjänster är det stöd som arbetstränaren eller samordnaren av arbetsförmågan ger.
-
I början av sin verksamhet sysselsätter Jobbkanalen uppskattningsvis några hundra partiellt arbetsföra personer per år. Målet är att det efter att verksamheten har stabiliserats ska finnas ca 1000 anställda i arbetsavtalsförhållande.
-
I praktiken kan de få nästan vilket arbete som helst. De partiellt arbetsföra har många slags yrkeskompetens och människornas utbildningsbakgrund är bred och mångsidig.
Arbetsuppgifterna beror emellertid på Jobbkanalens kunder, dvs. företag, sammanslutningar, aktörer inom den offentliga förvaltningen och andra som vill köpa arbetsinsatser av Jobbkanalen.
-
Liksom andra arbetsgivare kan Jobbkanalen Ab producera tjänster för kompetensutveckling själv eller vid behov köpa kompletterande tjänster för att utveckla sina anställdas kompetens. Jobbkanalen utnyttjar I första hand den offentliga arbetskraftsservicen.
Jobbkanalen kan också köpa tjänster för kompetensutveckling till exempel av andra aktörer på övergångsarbetsmarknaden, organisationer och andra tjänsteproducenter genom konkurrensutsättning i enlighet med upphandlingslagen. Jobbkanalen kan i vissa situationer också själv producera tjänster för kompetensutveckling.
-
Bolaget producerar inte offentliga tjänster. Jobbkanalens uppgift är att erbjuda arbete. Den fungerar således som arbetsgivare för partiellt arbetsföra personer i anställningsförhållande.
Jobbkanalen strävar efter att se till att de som är sysselsatta vid Jobbkanalen får de offentliga tjänster som de är berättigade till. Detta kompletteras i likhet med andra arbetsgivare med de tjänster som de själva ordnar, bl.a. genom ordnande av företagshälsovård.Jobbkanalens målet är att erbjuda ett tillräckligt långvarigt jobb och stödja personen i detta arbete. Det främjar också en persons karriärutveckling, dvs. anställning på den öppna arbetsmarknaden hos en annan arbetsgivare.
-
I Jobbkanalens verksamhet utgår man från att stödet för arbetsförmågan lönar sig och ökar människors jämlikhet, eftersom ett betydelsefullt arbete, utkomst och den egna arbetsgemenskapen håller fast en partiellt arbetsför person i samhället. Utöver individen är det viktigt för samhället att Jobbkanalen erbjuder arbete speciellt för de allra mest utsatta partiellt arbetsföra personerna.
Även om bolagets verksamhet ska vara resultatrikt, är dess syfte inte att vara vinstgivande. Ett eventuellt resultat används till att utveckla verksamheten.
Bolaget tillhandahåller tjänster av allmänt ekonomiskt intresse (SGEI) som avses i EU:s regler om statligt stöd.
Samhällsansvaret syns också så att inledandet av bolagets verksamhet verkställer skyldigheterna enligt FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
-
Antalet styrelseledamöter för bolaget motsvarar det normala antalet styrelseledamöter i ett aktiebolag. Styrelsen består av personer med så mångsidig kompetens som möjligt. Detta
säkrar bolagets framgångsrika affärsverksamhet.Ordförande för Jobbkanalens styrelse är understatssekreterare Elina Pylkkänen från arbets- och näringsministeriet och vice ordförande verkställande direktör Jukka Kinnunen (pensionerad). Övriga styrelsemedlemmar är Raimo Antila, social- och hälsovårdsministeriet;
Sirpa Huuskonen, direktör, Tokmanni; Essi Lindberg, kommunikationschef, Labore; Jukka Lindberg, utvecklingschef, Vates-stiftelsen sr och Leena Munter, förändringsledare, Business Finland. -
Den valda modellen baserar sig på utredaren Hannu Mäkinens förslag. Han beslutade att förkasta till exempel modellen för försöket med arbetsbanker och motiverade det på följande sätt: ”Försöket uppnådde inte den omfattning som eftersträvades. Resultaten var ojämnt fördelade mellan olika målgrupper. När det gäller partiellt arbetsföra var övergångarna och uthyrningen avsevärt små i jämförelse med deras andel av dem som anställts vid arbetsbanker. Arbetsbanksverksamheten löste inte utmaningarna för de specialgrupper som har det allra svårast att få jobb”.
Samhall har varit framgångsrikt i Sverige i omkring 40 år och är ett av Sveriges viktigaste företag.
-
Statens ägarpolitik och ägarstyrning grundar sig på ägarstyrningslagen (1368/2007) och lagen om ändring av lagen om statens bolagsinnehav och ägarstyrning (1315/2016). Med statens ägarstyrning avses utövande av statens rösträtt på bolagsstämmor samt andra åtgärder genom vilka staten som aktieägare medverkar i bolagens förvaltning och verksamhetsprinciper.
Med tanke på ägarstyrningen är det viktigt för arbets- och näringsministeriet att Jobbkanalen fullgör sin grundläggande uppgift. Ministeriet stöder bolaget i detta arbete och följer upp hur målet uppnås.
-
Framför allt ger bolaget de partiellt arbetsföra som är mest svårsysselsatta arbetserfarenhet och förbättrar på så sätt deras arbetsmarknadsfärdigheter. Utan den möjlighet som bolaget erbjuder har dessa personer inte några som helst möjligheter att få sysselsättning på den öppna arbetsmarknaden.
Bolaget hjälper dessutom företagen att ha brist på arbetskraft. På detta sätt kan företagets egna anställda koncentrera sig på kärnaffärsverksamheten.
Många företag och sammanslutningar kan stärka sitt samhällsansvar när de samarbetar med Jobbkanalen.
Arbetsinsatsen av partiellt arbetsföra och svårsysselsatta personer behövs också för att höja sysselsättningsgraden.
-
Bolagets operativa ledning svarar för riskhanteringen tillsammans med styrelsen.
-
Nej, man kan inte söka direkt. Jobbkanalen samarbetar med arbets- och näringsmyndigheterna, och partiellt arbetsföra personer får ett jobb i Jobbkanalen endast via arbets- och näringsbyrån. En partiellt arbetsför som är intresserad av att arbeta i Jobbkanalen ska således anmäla sig som arbetssökande antingen hos den lokala arbets- och näringsbyrån eller hos kommunens arbets- och näringstjänster, om kommunen deltar i kommunförsöket för sysselsättning. En arbetssökande som är intresserad av Jobbkanalen kan själv begära en bedömning av lämpligheten för Jobbkanalen som en del av uppdateringen av sysselsättningsplanen.
-
Överföringen av den offentliga arbetskraftsservicen till kommunerna 2024 ändrar på många sätt strukturen hos och innehållet i tillhandahållandet av service. I samband med beredningen av reformen behandlas också den service som Jobbkanalen Ab fått i den nya situationen.
-
Jobbkanalens egna webbsidor öppnas i början av 2023. Du kan kontakta VD Sari Nikkola, sari.nikkola(at)tyokanava.fi.
arbets- och näringsministeriet