Frågor och svar om sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen
Uppgifterna om ändringarna i lagen om sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen på denna sida baserar sig på regeringens propositioner. Propositionen med förslag till ändringar som träder i kraft 2023 lämnades till riksdagen i maj 2022. Propositionen om ändringar i samband med reformen av arbets- och näringstjänsterna 2024 ska enligt planerna överlämnas till riksdagen i september 2022. Innehållet i lagförslagen kan ändras medan beredningen framskrider och senare under riksdagsbehandlingen.
- Läs mer om social- och hälsovårdsreformen
- Läs mer om reformen av arbets- och näringstjänsterna 2024
- Frågor och svar om den nordiska modellen för arbetskraftsservice
- Arbets- och näringsministeriets anvisning om arbets- och näringsbyråns uppgifter i genomförandet av systemet med utkomstskydd för arbetslösa
-
Sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen är en lagstadgad modell för samverkan som regleras i lagen om sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen (1369/2014). Lagen trädde i kraft den 1 januari 2015.
Lagen föreskriver om modellen för samverkan, om uppgifterna för de aktörer som deltar i handlingsmodellen, om de tjänster som erbjuds kunderna samt om kundkriterierna. Ett centralt kundkriterium är behovet av sektorsövergripande samservice, med vilket man i ovan nämnda lag avser samordning av arbets- och näringstjänster, social- och hälsovårdstjänster samt rehabiliteringstjänster för att främja sysselsättningen.
Utöver de uppgifter som föreskrivs i lagen om sektorsövergripande samservice kan man inom ramen för lagens modell för samverkan även erbjuda kunden andra tjänster, såsom tjänster som kommunerna ordnar frivilligt och som stöder sysselsättningen eller tjänster för kompetensutveckling.
-
Ansvaret för att ordna social- och hälsovårdstjänster överförs från kommunerna till välfärdsområdena 2023. Den gällande lagen om sektorsövergripande samservice måste ändras så att de kunder som behöver samordnade tjänster får social- och hälsovårdstjänster inom ramen för den sektorsövergripande samservicen även i fortsättningen.
-
Lagen ändras till den del som det är nödvändigt i och med att ansvaret för att ordna social- och hälsovårdstjänster överförs till välfärdsområdena. Från och med den 1 januari 2023 ska arbets- och näringsbyrån, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten bedöma de arbetslösas servicebehov, planera de tjänster för arbetslösa som behöver sektorsövergripande samservice som helheter och tillsammans ansvara för att sysselsättningsprocessen framskrider och följs upp.
Kommunen ansvarar även i fortsättningen för den lokala ledningen och organiseringen av handlingsmodellen. Kommunen kan även i fortsättningen erbjuda arbetslösa service som stöder sysselsättningen. Det är frivilligt för kommunen att ordna den här servicen.
-
De ändringar som föreslås i lagen om sektorsövergripande samservice handlar om nödvändiga ändringar till följd av omställningen till välfärdsområden, till exempel arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte. Ändringarna påverkar både försökskommunerna och kommunerna utanför försöket, eftersom ordnandet av social- och hälsovårdstjänster i alla kommuner överförs till välfärdsområdena.
De olika roller som försökskommunerna har jämfört med andra kommuner när det gäller skötseln av uppgifter enligt lagen om sektorsövergripande samservice grundar sig på lagen om ett kommunförsök som gäller främjande av sysselsättningen (1269/2020, kommunförsökslagen). I enlighet med kommunförsökslagen har en del av de statliga arbets- och näringsbyråernas service för kundgrupper som närmare definieras i lagen och som delvis är svårsysselsatta överförts till kommuner för den tid som försöket pågår. Försöksområdena valdes under hösten 2019 då alla kommuner hade en möjlighet att lämna in en öppen ansökan om att bli försökskommun. Det är fråga om en försökslag som gäller fram till den 31 december 2024. Försöken gäller i första hand en begränsad grupp och är därför viktiga med tanke på den jämlikhet som tryggas genom grundlagen. Regeringens proposition RP 87/2020 rd redogör närmare för försökens förhållande till grundlagen.
Även de kommuner som ingår i kommunförsöken från och med den 1 januari 2023 sköter i enlighet med kommunförsökslagen de uppgifter som avses i lagen om sektorsövergripande samservice i stället för arbets- och näringsbyrån. Försökskommunen ansvarar alltså för ordnandet av arbets- och näringstjänster inom den sektorsövergripande samservicen i enlighet med vad som föreskrivs om behörighet i kommunförsökslagen. Välfärdsområdet ansvarar för ordnandet av social- och hälsovårdstjänster även i försökskommunerna.
-
I 7 § i lagen om sektorsövergripande samservice föreskrivs om ordnande av sektorsövergripande samservice och om den nationella styrningen. Enligt paragrafen ska det inom verksamhetsområdet för varje arbets- och näringsbyrå finnas ett behövligt antal ledningsgrupper för sektorsövergripande samservice som behövs för att ordna sektorsövergripande samservice. Till ledningsgrupperna hör åtminstone arbets- och näringsbyrån, kommunen eller kommunerna och FPA. I fortsättningen ska också välfärdsområdet delta i ledningsgruppens arbete.
Antalet ledningsgrupper avtalas lokalt. I lagen om sektorsövergripande samservice ska föreskrivas att arbets- och näringsbyrån ska förhandla med de välfärdsområden och kommuner som hör till dess område samt med Folkpensionsanstalten innan ledningsgruppen tillsätts. Ledningsgruppen ingår ett samarbetsavtal om ordnande av sektorsövergripande samservice inom sitt verksamhetsområde. Kommunerna som hör till ledningsgruppen utser de personer (direktörer för sektorsövergripande samservice) som leder ordnandet av samservicen inom de ramar som ledningsgruppen fastställt. Arbets- och näringsministeriet tillsätter en styrgrupp som ska styra den sektorsövergripande samservicen i hela landet.
Sektorsövergripande samservice ska även i fortsättningen organiseras så att den bygger på ledningsgruppsbaserat nätverkssamarbete. Kommunerna i ledningsgruppen för sektorsövergripande samservice utser även i fortsättningen de personer som leder ordnandet av sektorsövergripande samservice inom de ramar som ledningsgruppen fastställt och kommunerna utser även ledningsgruppens ordförande. Kommunernas möjligheter att erbjuda frivilliga sysselsättningsfrämjande tjänster tillsammans med andra aktörer inom sektorövergripande samservice kommer inte att begränsas genom detta förslag.
Närmare bestämmelser om organiseringen av nätverkets verksamhet utfärdas genom förordning av statsrådet. Förordningen (1377/2014) ändras så att den motsvarar ändringen av aktörer.
-
Riksdagen har den 3 maj 2022 godkänt de lagändringar som ingår i regeringens proposition med förslag till lagstiftning om behandling av kunduppgifter inom arbets- och näringsförvaltningen och om en serviceplattform (RP 225/2021 rd). Med anledning av de ändringar (339/2022) som gjorts i lagen om sektorsövergripande samservice ska det i fortsättningen föreskrivas separat om behandlingen av kunduppgifter inom sektorsövergripande samservice och inte genom lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice. Dessutom har det i lagen om sektorsövergripande samservice gjorts en teknisk ändring så att det i bestämmelserna om kunduppgifter föreskrivs om uppgifternas innehåll och användningsändamål i stället för om det system de lagras i.
Enligt den gällande lagen om sektorsövergripande samservice kan arbets- och näringsbyrån, kommunen och Folkpensionsanstalten behandla uppgifter om arbetslösa personer för att utföra uppgifter enligt lagen. Behandlingen av kunduppgifter förutsätter personlig användarrättighet. Bestämmelser om beviljande av användarrättigheter finns i 9 a § i lagen.
De förslag som ska träda i kraft vid ingången av 2023 ändrar inte syftet med behandlingen av uppgifter, utan bestämmelserna om behandling av personuppgifter uppdateras så att de motsvarar omställningen till modellen med sektorsövergripande samservice. Bestämmelser om försökskommunernas rätt att behandla personuppgifter ska i fortsättningen finnas i lagen om kommunförsök.
-
Efter att välfärdsområdena har inlett sin verksamhet ändras tillgången till information med stöd av lagen om sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen så att kommunerna inte längre får information om arbetslösa med stöd av samservicelagen. Kommunerna får dock fortfarande information om arbetslösa med stöd av lagen om utkomstskydd för arbetslösa. Kommunernas rätt att få information med stöd av lagen om utkomstskydd för arbetslösa innefattar bland annat uppgifter om personer som har fått arbetsmarknadsstöd i minst 200 dagar på grundval av arbetslöshet och uppgifter om arbetslösa vars arbetslöshetsdagpenningsperiod har upphört.
Med stöd av lagen om sektorsövergripande samservice får uppgifter lämnas ut för bedömning av behovet av sektorsövergripande samservice för de arbetslösa som har fått arbetsmarknadsstöd i minst 300 dagar på grundval av arbetslöshet. Uppgifterna får lämnas ut till anställda inom socialvården, och denna rätt att få uppgifter överförs till välfärdsområdet i början av 2023.
-
Ur kundernas perspektiv har de föreslagna ändringarna inga konsekvenser för servicen enligt lagen om sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen. Det föreslås inga ändringar i kriterierna för att få service, serviceprocessen eller de tjänster som tillhandahålls. Framöver ordnar välfärdsområdet social- och hälsovårdstjänsterna för kunderna inom den sektorsövergripande samservicen. Välfärdsområdet deltar också i bedömningen av arbetslösas sektorsövergripande servicebehov samt i utarbetandet och uppföljningen av den sektorsövergripande sysselsättningsplanen. Den arbetstagare som ansvarar för socialservicen eller hälso- och sjukvårdstjänsterna kan dock vara samma person som tidigare och klienten märker således inte nödvändigtvis av att verksamheten har överförts till välfärdsområdet.
Om det har förekommit utmaningar i utbudet av social- och hälsovårdstjänster, kan inledandet av välfärdsområdenas verksamhet och deras deltagande i ledningsgruppen för sektorsövergripande samservice förbättra tillgången till behovsenliga social- och hälsovårdstjänster för kunderna inom den sektorsövergripande samservicen. Om kunderna inom den sektorsövergripande samservicen har erbjudits för kommunen frivilliga tjänster kan kommunen erbjuda dessa även i fortsättningen i samarbete med samserviceaktörerna.
-
Beredningsgruppen har utvärderat verkställandet av lagen om sektorsövergripande samservice i samarbete med arbets- och näringsministeriet, social- och hälsovårdsministeriet, undervisnings- och kulturministeriet och FPA. Beredningsgruppen har också tagit del av undersökningar och enkäter.
På basis av utvärderingen föreslås att den nuvarande lagen om sektorsövergripande samservice ändras i fråga om kundkriterier, organisering och bestämmelser om verksamhetsställen samt sektorsövergripande stöd för unga. Syftet är att stifta en ny lag om samverkan inom sektorsövergripande stöd som främjar sysselsättningen. Lagen ska omfatta bestämmelser om en modell för samverkan inom sektorsövergripande stöd (som motsvarar den nuvarande modellen för samverkan) och om samservice för sektorsövergripande stöd för unga (som motsvarar den nuvarande Navigatorverksamheten).
Med förslagen strävar man efter att arbetssökande ska få stöd i ett tidigare skede än för närvarande och att förebygga att problemen på grund av långvarig arbetslöshet hopar sig, samt att reglera verksamhet för unga, bland annat Navigatorverksamheten.
Beredningen av lagförslaget pågår. Begäran om utlåtande om regeringens propositionsutkast lämnas in våren 2022 tillsammans med förslaget till reformen av arbets- och näringstjänsterna. Regeringens proposition överlämnas till riksdagen under höstsessionen 2022 och lagen antas träda i kraft 2024, samtidigt som reformen av arbets- och näringstjänsterna.
-
Den föreslagna lagen om samverkan inom sektorsövergripande stöd som främjar sysselsättningen föreskriver om en modell för samverkan inom sektorsövergripande stöd. Handlingsmodellen ska samordna de arbetskraftstjänster, social- och hälsovårdstjänster samt rehabiliteringstjänster som arbetskraftsmyndigheten, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten (FPA) tillhandahåller.
Målet med handlingsmodellen är att främja sysselsättningen av arbetslösa på den öppna arbetsmarknaden genom att utifrån deras servicebehov erbjuda dem sysselsättnings-, social- och hälsovårdstjänster och FPA:s tjänster samt andra tjänster som stöder sysselsättningen.
-
De begränsningar som gäller arbetslöshetens eller arbetsmarknadsstödets längd och ålder enligt den nuvarande lagen om sektorsövergripande samservice slopas. En kund inom modellen för samverkan inom sektorsövergripande stöd är i fortsättningen en arbetslös person som behöver intensivt och långvarigt samordnat stöd från flera myndigheter för att stödja sin kompetens och sysselsättning samt för att stärka sin arbets- och funktionsförmåga.
Samordning av tjänsterna behövs när svårigheterna att sysselsätta en arbetslös person inte enbart beror på brist på lediga arbetsplatser eller yrkeskompetens, utan även på att personen har sådana begränsningar i sin arbets- eller funktionsförmåga, eller sådana svårigheter med sin livshantering, som påverkar sysselsättningen och som inte enbart kan lösas genom konsultation mellan myndigheter, utan förutsätter sektorsövergripande samarbete.
Det inte ändamålsenligt att upprätta en kundrelation inom modellen för samverkan inom sektorsövergripande stöd om kundens servicebehov kan tillgodoses genom samarbete mellan två myndigheter eller om stödbehovet till sin natur är kortvarigt eller lätt. Om sådant samarbete föreskrivs i lagarna om de tjänster som respektive myndighet ansvarar för att ordna (till exempel lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice 916/2012, socialvårdslagen 1301/2014).
-
Aktörer i modellen för samverkan inom sektorsövergripande stöd är kommunen eller kommunerna som ansvarar för arbetskraftsservicen, välfärdsområdena som ansvarar för social- och hälsovårdstjänsterna samt Folkpensionsanstalten (FPA) som ansvarar för rehabiliteringstjänsterna.
Aktörernas uppgift är att tillsammans bedöma servicebehovet hos arbetslösa som behöver sektorsövergripande stöd, att planera tjänster för arbetslösa och ansvara för att sysselsättningsprocessen framskrider och följs upp.
-
Som geografisk utgångspunkt för modellen för samverkan inom sektorsövergripande stöd föreslås välfärdsområdets verksamhetsområde. Nätverket eller nätverken av sektorsövergripande stöd som främjar sysselsättningen ska inom varje välfärdsområde omfatta kommunen, välfärdsområdet och FPA. Kommunen fungerar som arbetskraftsmyndighet för nätverket antingen ensam eller som en del av det samarbetsområde man kommit överens om (sysselsättningsområde).
De arbetskraftsmyndigheter som hör till välfärdsområdets geografiska verksamhetsområde ska i samråd med FPA och välfärdsområdet tillsätta ett tillräckligt antal ledningsgrupper för välfärdsområdet. Om en arbetskraftsmyndighets verksamhetsområde sträcker sig över två välfärdsområdens geografiska område, ska aktörerna sinsemellan komma överens om hur man går tillväga.Ordförande för ledningsgruppen utses av arbetskraftsmyndigheten och vice ordförande av välfärdsområdet. Den person som samordnar modellen för samverkan (jfr med nuvarande direktör för sektorsövergripande samservice) utses i regel av arbetskraftsmyndigheten, om inte aktörerna kommer överens om något annat.
Till ledningsgruppens uppgifter hör åtminstone att komma överens om resurser, genomförande, samarbete och utveckling samt att granska servicebehovet i regionens arbetskraftsbas.
-
Enligt den nuvarande lagen om sektorsövergripande samservice ska varje samservicenätverk ha minst ett gemensamt verksamhetsställe för att kunna tillhandahålla samservice. I fortsättningen föreslås inga förpliktande bestämmelser om gemensamma verksamhetsställen. Målet är att stödja ett mångsidigt genomförande som på bästa sätt lämpar sig för lokala förhållanden, vilket utöver ett fysiskt verksamhetsställe till exempel kunde vara ett virtuellt verksamhetsställe, ett multiprofessionellt team, en koordinator som ansvarar för multiprofessionaliteten eller någon annat motsvarande praxis.
-
Utgångspunkten för lagberedningen är att den nuvarande modellen med nätverk också kan tillämpas i fortsättningen. Gemensamma samservicekontor kan också finnas i fortsättningen om aktörerna så önskar och om man kommer överens om det lokalt i samarbetsavtalen. Den centrala idén med den nuvarande lagen om sektorsövergripande samservice är att erbjuda en viss kundgrupp tjänster som en samordnad helhet. Även i fortsättningen är det är viktigt att samordna tjänsterna och klientens servicebehov.
Syftet är att föreskriva om aktörerna i modellen för samverkan inom sektorsövergripande stöd samt om de tjänster som ska samordnas. Kommunerna, FPA och välfärdsområdena ska tillsammans förhandla om nätverkets sammansättning och verksamhet.
-
För närvarande regleras Navigatorverksamheten inte i lag. I propositionen till lagen om samverkan inom sektorsövergripande stöd föreslås bestämmelser om samservice inom sektorsövergripande stöd för unga. Målet är att stödja de unga i att vara delaktiga i samhället och att klara sig i vardagliga aktiviteter samt i övergången till utbildning och sysselsättning. Vid behov genomförs stödet genom en sektorsövergripande kundprocess.
Med samservice för sektorsövergripande stöd med låg tröskel avses verksamhet där myndigheter och andra aktörer erbjuder sektorsövergripande rådgivning, handledning, stöd och coachning med låg tröskel för unga under 30 år i fråga om studiemöjligheter, sysselsättning och livskompetens.
Lagen reglerar inte Navigatorverksamheten direkt, utan samservicen för sektorsövergripande stöd som främjar sysselsättningen av unga. I beredningen har man utgått från Navigatorverksamheten i sin nuvarande form.
-
Enligt propositionen ska arbetskraftsmyndigheten inom sitt eget område organisera ett tillräckligt antal serviceställen med låg tröskel för sektorsövergripande stöd som tillgodoser behoven hos under 30-åringar. Serviceställena skulle vara Navigatorer eller ha samma typ av verksamhet. Sysselsättningsområdena ska analysera om området har ett behov av Navigatorer.
Samservicen ska organiseras i nära samarbete med lokala aktörer som erbjuder tjänster för unga. Olika kommunala förvaltningar eller välfärdsområden kan ansvara för genomförandet av verksamheten, men ansvaret för att det finns tillräcklig service ligger i sista hand hos området som ansvarar för sysselsättningstjänsterna.Inom samservicen ska man i enlighet med grunderna för Navigatorverksamheten ha tillräcklig kompetens inom följande områden: bedömning av servicebehovet, servicehandledning, kompetensutveckling och utbildningsmöjligheter, karriärplanering och jobbsökning, livs- och vardagshantering, fysiskt och psykiskt välbefinnande, stöd för delaktighet, samt utkomst och boende.
-
För närvarande bereder man inte införande av TYPPI-registret i den sektorsövergripande samservicen för unga.