Yrityspalveluekosysteemi 2020+ : Kohti yhteistä yrityspalvelustrategiaa

Selvityksen tavoitteena on nostaa esiin yrityspalvelujärjestelmän tunnistettuja kehittämiskohteita ja tarjota niihin myös kehittämisehdotuksia. Lähtökohtana on, että asiakasnäkökulma ja palvelujen vaikuttavuus ovat keskiössä palvelukokonaisuutta kehitettäessä.

Ekosysteemitarkastelussa hyödynnettiin ELY-keskuksissa ja TE-toimistoissa tehdyn kyselyn tuloksia sekä aikaisempia yrityspalveluista tehtyjä tutkimuksia ja selvityksiä.

Selvitys jakautuu kolmeen osaan:

- taustaselvityksien ja työpajojen pohjalta saadut keskeiset havainnot

- yrityskannan ja nykyisen julkisen yrityspalvelukentän nykytilakuvaus

- kehittämisehdotukset.

Kehittämisehdotukset on tiivistetty seuraaviin osiin:

- yritysten toimintaedellytyksistä huolehtiminen

- yrityspalveluiden yhteistyö

- yhtenäinen palvelualusta ja käyttöliittymä.

TEM yhteyshenkilö: Marjukka Aarnio, alueet ja kasvupalvelut-osasto, puh. 029 504 7150