Hallituksen esitys TEM/2023/141

« Valtioneuvoston yleisistunto 12.10.2023 13.15

Työ- ja elinkeinoministeriö

Hallituksen esitys eduskunnalle päästökauppalaiksi sekä laiksi biopolttoaineista, bionesteistä ja biomassapolttoaineista annetun lain 2 ja 33 §:n muuttamisesta

HE 71/2023

Käsittelytiedot eduskunnan verkkosivuilla

Ministeri

Kai Mykkänen

Esittelijä

Erityisasiantuntija, esittelijä Eleonoora Eilittä, p. +35 8295047253

Asia

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi päästökauppalaki sekä muutettavaksi biopolttoaineista, bionesteistä ja biomassapolttoaineista annetun lain 2 ja 33 §. Esityksen tarkoituksena toimeenpanna päästökauppadirektiivin muutokset laitosten, meriliikenteen ja lentoliikenteen osalta. Esitykseen sisältyy myös uuden jakelijoita koskevan päästökaupan 2024 vuoden päästötietojen raportointia koskeva velvoite sekä Kansainvälisessä siviili-ilmailujärjestössä hyväksytyt lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjen hyvitysjärjestelmää koskevat säännökset, jotka sisältyvät päästökauppadirektiiviin. Voimassa olevaan päästökauppalakiin ja lentoliikenteen päästökaupasta annettuun lakiin verrattuna useat pykälät säilyisivät sisällöllisesti pitkälti ennallaan, mutta lakia täydennettäisiin direktiivin muutosten myötä, siitä poistettaisiin vanhentunutta sääntelyä sekä lain rakennetta selkeytettäisiin. Direktiivin muutoksen myötä keskeisimmät uudistukset koskevat päästökaupan soveltamisalaa sekä maksutta myönnettävien päästöoikeuksien muutoksia. Muutetun direktiivin mukaisesti lain soveltamisala laajentuisi kattamaan meriliikenteen. Hallitusohjelman mukaisesti esityksessä ehdotetaan otettavaksi käyttöön määräaikainen saaripoikkeus, jonka myötä matkustaja-aluksille ei muodostuisi päästöoikeuksien palauttamisvelvoitetta Ahvenanmaan ja mannermaan välisten matkojen osalta ennen vuotta 2031. Laitosten osalta keskeisimmät muutokset koskevat lähes yksinomaan biomassaa polttoaineenaan käyttävien laitosten soveltamisalan rajausta koskevien säännösten muuttamista, soveltamisalalla toimivien päästöttömien laitosten sisällyttämistä päästökauppaan ja jätteenpolton sisällyttämistä soveltamisalaan päästöjen tarkkailun ja raportoinnin osalta. Laitosten maksutta jaettavien päästöoikeuksien määrää vähennettäisiin hiilirajamekanismia koskevan asetuksen mukaisilla toimialoilla sekä maksutta jaettavien päästöoikeuksien myöntämisen ehtoja kiristettäisiin vuodesta 2026 alkaen siten, että jatkossa toiminnanharjoittajan tulisi osoittaa toteuttaneensa energiatehokkuuden parantamiseen tähtääviä toimia saadakseen maksutta myönnettävät päästöoikeudet täysimääräisesti. Lentoliikenteen maksutta jaettavista päästöoikeuksista luovuttaisiin asteittain vuoden 2025 loppuun mennessä lukuun ottamatta kestävien lentopolttoaineiden kannustinmekanismia. Esitys liittyy valtion vuoden 2024 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2024.

Esitys

Valtioneuvosto antaa eduskunnalle hallituksen esityksen päästökauppalaiksi sekä laiksi biopolttoaineista, bionesteistä ja biomassapolttoaineista annetun lain 2 ja 33 §:n muuttamisesta (RV)

Vaikutukset

Päästökauppa on keskeinen toimi Suomen päästövähennysten saavuttamiseksi päästökauppasektorilla. Esityksen myötä päästökauppasektorin päästövähennysten saavuttamista edistävää taloudellista ohjausta vahvistetaan. Myös päästökauppatulot kasvavat päästökauppadirektiivin muutosten myötä. Päästökaupalla on hinnoittelun myötä kansantaloudellisia sekä yrityksiin kohdistuvia vaikutuksia. Esityksen keskeisimmät vaikutukset koskevat meriliikenteen liittämistä päästökauppaan uutena toimialana. Kansantalouden kannalta merkittävin vaikutus syntyy kustannusten siirtymisestä rahtihintoihin. Vaikutus kansantuotteeseen syntyy sekä tuonnin kallistumisesta, että viennin hintakilpailukyvyn heikkenemisestä ja viennin supistumisesta. Meriliikenteen päästökauppaan liittämisen kustannuksiksi on arvioitu päästöoikeuden hinnalla 100 euroa/hiilidioksiditonni Suomen ulkomaankauppaa ja matkustajia palvelevan meriliikenteen osalta 400–500 miljoonaa euroa vuonna 2026. Meriliikenteen päästövähennystoimien odotetaan kuitenkin luovan liiketoimintamahdollisuuksia Suomen meriklusterille ja energiateknologioiden aloille. Tällä voi olla myönteisiä vaikutuksia kilpailukykyyn ja kansantalouteen.

Päätös

Valtioneuvosto hyväksyi esityksen