TEMatiikkaa-blogi

Blogit

Haastekampanja innosti matkailemaan kotimaassa

Mika Lintilä Julkaisupäivä 28.2.2018 9.44 Blogit TEM

Matkailuelinkeinolla menee nyt hyvin, Suomi on kansainvälisesti entistä kiinnostavampi matkailukohde. Myös suomalaisten kotimaan matkailulla on oma tärkeä merkityksensä elinkeinolle: kotimainen matkailukysyntä on jopa 73 prosenttia kokonaiskysynnästä. Kaikkien aikojen menestyksekkäimmästä vuodesta huolimatta kotimaanmatkailun suosio on kasvanut paljon hitaammin, kuin ulkomaalaisten matkailijoiden Suomeen suuntautuvan matkailun.

Suomi100-juhlavuoden kunniaksi ja suomalaisten kotimaan matkailua kirittämään, käynnistin vuosi sitten Löydä Suomesi -lomahaastekampanjan. Monet upeat kotimaan lomakohteet nimittäin odottavat, että myös me suomalaiset löydämme ne. Kampanjan tavoitteena oli innostaa suomalaisia tekemään ainakin yksi kotimaan lomamatka tavallista enemmän Suomi100-juhlavuoden aikana.

Arvioimme, että jos jokainen kotimaan matkailija tekisi vuonna 2017 vielä yhden kotimaanmatkan lisää, kasvattaisi se matkailun kokonaiskysyntää arviolta 800 miljoonaa euroa. Uusia työpaikkoja voisi sen myötä syntyä jopa 7 000, erityisesti nuorille. Kotimaan matkailu on erittäin tehokas keino tukea suomalaista yritystoimintaa ja työllisyyttä, ja samalla koko maan kasvua.

Kevään 2018 aikana selvitämme, mikä taloudellinen vaikutus koulujen kesälomien siirrolla olisi mahdollisesti matkailuyrityksille. On mielenkiintoista arvioida, miten toimenpide tukisi myös kotimaanmatkailun kehittymistä.

Vastasin itsekin haasteeseen

Kampanjan alussa haastoin henkilökohtaisesti useat kansanedustajakollegani matkustamaan kotimaassa vuoden aikana. Lupasin myös itse matkustaa kotimaassa ja sen teinkin. Kävin Kalajoella, Pietarsaaressa, Imatralla ja Härmässä. Tenojoella en ole käynyt aiemmin ja haaveilen palaavani sinne kesäaikaan. Seuraava matka on jo suunnitelmissa Saku Kuosmasen kanssa. Ensi kesäksi on suunnitteilla muitakin kotimaan reissuja. Suomi on täynnä hienoja kesätapahtumia, joilla on suuri sosiaalinen merkitys, suurempi kuin tulemme edes ajatelleeksi.

Lomahaaste-kampanjan myötä kiinnitin huomiota Suomen upeaan tarjontaan matkailumaana. Meillä on paljon hienoja kohteita, joissa emme ole ehkä koskaan käyneet tai käymme kovin harvoin. Olen sitä mieltä, että jos opimme markkinoimaan näitä elämyksiä entistä paremmin, voi tämä monipuolinen ja kiinnostava elinkeino tarjota työtä vielä nykyistä paljon useammalle.

Kampanjan suosio somessa yllätti

Lomahaaste-kampanja sai runsaasti näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Ihmiset haastettiin jakamaan kuvia kotimaan suosikkikohteistaan tunnisteella #lomahaaste sekä hakemaan innoitusta muiden jakamista kuvista. Kenen tahansa oli mahdollista osallistua ja kuvia ladattiinkin eri some-kanaviin yhteensä satoja. Parhaimmillaan ne tavoittivat noin 20 000 ihmistä kerrallaan.

Myös tunnetut blogit Kaukokaipuu, Aamukahvilla, Tickle Your Fancy, Timo Wilderness ja Isyyspakkaus osallistuivat kampanjaan. Bloggarit nostivat esille omia suosikkejaan suomalaisista matkakohteista. Esitellyiksi tulivat esimerkiksi Tampere ja Punkaharju sekä 20 ruokaelämystä ympäri Suomen. Blogit tavoittivat yhteensä kymmeniätuhansia lukijoita.

Haluan esittää lämpimän kiitokseni bloggareille ja kaikille kampanjaan osallistuneille yksityishenkilöille. Kuvanne tuottivat monille paljon iloa ja ylpeyttä. Ne toivat esiin useita aiemmin melko tuntemattomiakin hienoja paikkoja. Toivon, että innostus kotimaan matkailuun virisi ja moni jatkaa kotimaan kohteisiin tutustumista vielä juhlavuoden jälkeenkin.  

Mika Lintilä, elinkeinoministeri

1 Kommentti

Syötä kommenttisi tähän.
A
Anne-Marget Hellėn 6 Vuodet sitten
Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys, Suoma ry, tuki ministeri Lintilän hienoa aloitetta ja teki sitä tukemaan 100syytä matkailla Suomessa -kampanjan, joka jatkuu tänäkin vuonna. Kampanjasivuilta löytyy taas monta kätkettyä helmeä kotimaassa. Vuoden matkailuhenkilö Saimi Hoyer keulakuvana.
Anne-Marget Hellén, Suoma ry