Blogg

Bloggar (Blogg)

Regional organisering av turismen bör förtydligas

Sanna Kyyrä Publiceringsdatum 1.11.2019 14.22 Blogg

Sanna KyyräTurismen, sätten att resa och verksamhetsmiljön för turistnäringen förändras i rask takt när kraven på verksamhet i enlighet med en hållbar utveckling växer. En hållbar turistbransch och branschens deltagande i främjandet av målen för hållbar utveckling i samhället också i vidare bemärkelse är endast möjligt med hjälp av ett övergripande och sektorsövergripande ledarskap inom turismpolitiken. Samordning av turismpolitiken på nationell nivå förutsätter ett nära samarbete med turistområdena.

En utredning om nuläget och utvecklingsbehoven för den regionala organiseringen av turismen

En publikation (på finska) som beskriver nuläget och utvecklingsbehoven för den regionala organiseringen av turismen i Finland har publicerats. Visit Finland lät göra utredningen under ANM:s styrning och den genomfördes av FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy:s turismteam. Enligt utredningen deltar ett åtskilligt antal olika aktörer i utvecklingen av turismen i regionen, och deras roller och uppgifter är inte alltid tydliga för företagare. Regionala turistorganisationer har oftast en nyckelroll i fråga om främjande och utveckling av turismen.

Utredningen definierade den regionala organisationen som en organisation som svarar för främjandet av turismen i en viss begränsad geografisk region, såsom ett turistcentrum, en kommun eller ett landskap. Enligt utredningen har de regionala turistorganisationernas uppgifter blivit mångsidigare och de har övergått från marknadsföring till en allt mer övergripande förvaltning av turistområdet.

Utredningens slutresultat är tydligt: Rollen och arbetsfördelningen för de regionala aktörerna ska förtydligas. I utredningen lyfts fram flera saker som organisationer som främjar och utvecklar turismen rekommenderas att fundera över i fråga om sina egna handlingssätt. Arbets- och näringsministeriet (ANM) har också ett och annat att fundera över ur sitt perspektiv utifrån utredningens resultat.

Styrningen av projektfinansiering för turistbranschen lämnar utrymme för utveckling

Ett betydande finansieringsbelopp till turistbranschen går via ANM, till exempel via Europeiska Unionens strukturfondsprogram och Business Finland. Finansiärernas mål och strategier styr inriktningen för utvecklingsåtgärderna inom regionerna. Enligt utredningen styr dock finansieringsriktlinjerna inte regionernas utvecklingsprojekt utan projektverksamheten styrs i första hand av de tyngdpunkter och behov som näringslivet valt. Detta låter förvirrande eftersom syftet med riktlinjerna framför allt är att nationellt och även på EU-nivå styra uppnåendet av mål som ansetts vara av betydelse. Det är befogat att utreda frågan.

För att utveckling och främjande av turismen ska vara långsiktigt och effektivt föreslår utredningen att den offentliga finansieringen av turismen till större delen ska bindas till genomförandet av de åtgärder som presenterats i turismstrategin eller motsvarande visionsförklaring.

Finansieringsriktlinjerna för EU:s kommande programperiod har stor betydelse för arbetet med att främja turismen, eftersom många turistområden finansierar sin internationella marknadsföring i huvudsak genom projektfinansiering. Projektfinansieringen bör dock framför allt möjliggöra nya försök och innovationer och inte fungera som en grundläggande finansieringskälla för organisationer som främjar och utvecklar turismen. Enligt utredningen är många turistföretag inte redo att utöver marknadsföringsarbetet även svara för finansieringen av utvecklingsverksamheten. Det behövs en attitydförändring. Den offentliga sektorns uppgift är att stödja förnyelse och dela risken, men varje företag ansvarar för utvecklingen av den egna affärsverksamheten.

Det finns utrymme för förbättring i fråga om samordning av turismprojekt

Enligt utredningen finns det mycket att förbättra i fråga om den regionala samordningen av turismprojekt. I utredningen föreslås det bland annat att man begrundar närmare ändamålsenlighet, överlappningar och förankring av resultaten i fråga om projekten. För att utveckling och främjande av turismen ska vara långsiktigt och effektivt föreslår utredningen att den offentliga finansieringen av turismen till större delen ska bindas till genomförandet av de åtgärder som presenterats i turismstrategin eller motsvarande visionsförklaring.

Den regionala strategin bör vara i linje med den nationella turismstrategin. Samma tanke har presenterats i den nationella turismstrategin och ANM strävar efter att som finansiär lägga fram frågan i sitt samarbete med regionerna.

ANM har tidigare ordnat möten som främjar informationsutbyte, s.k. infomöten för finansiärer, för finansiärer inom turistbranschen (t.ex. landskapsförbunden och NTM-centralerna) som en del av branschtjänsten i sin helhet. Målet med infomöten för finansiärer inom turismen har till exempel varit att stödja finansiärer vid behandlingen av projekt med turism som tema. Vid infomötena för finansiärer har man diskuterat pågående och kommande utvecklingstrender och projektteman.

På motsvarande sätt har man lyft fram aktuell information från ANM, Business Finland och andra finansiärer av turismen eller nationella utvecklingsorganisationer. Mötena är ett bra sätt att förbättra samordningen av turismprojekten. Jag hoppas att vi efter ett mellanår kan fortsätta med möten igen nästa år.

Tydliga roller för aktörerna, samarbete och planmässighet har en nyckelroll

När man vill utveckla en turistregion på ett övergripande sätt måste regionen ha en tydlig syn på vilken vision regionen har och vilka roller aktörerna i regionen har vid genomförandet av visionen. Förutsättningarna för ett resultatrikt samarbete med aktörer på nationell nivå, såsom Visit Finland, är en vision och tydliga roller. Visit Finland är en viktig samarbetspartner på nationell nivå för regionala turistorganisationer och andra i regionen som deltar i främjandet och utvecklingen av turismen.

Enligt utredningen föreslås mer planmässighet, systematiskt arbetssätt och långsiktighet i Visit Finlands verksamhet. Den kortvariga budgetplanen är en stor utmaning för att säkerställa långsiktighet. Visit Finland är en del av Business Finland och den finansiering och tilläggsfinansiering som reserverats för turismen utgör politiska beslut. Det behövs enligt utredningen mer planmässighet, helhetssyn och transparens i Visit Finlands samarbete med stora regioner. Man har kommit överens om att fortsätta samarbetet med stora regioner även under de kommande åren.

Man har kommit överens om att modellen ska utvecklas från marknadsföring mot ett mer omfattande samarbete – detta ska dock ske inom ramen för de uppgifter som hör till Visit Finland. Jag tror att modellen för samarbete med stora regioner blir ett ännu bättre fungerande strategiskt verktyg för samarbetet mellan regioner och Visit Finland.

Enligt utredningen samarbetar de organisationer inom området som deltar i främjandet och utvecklingen av turismen för lite sinsemellan. Dessutom bör diskussionen om turismens framtid utvecklas på en strategisk nivå. ANM å sin sida utvecklar samarbetet och diskussionen genom att nästa år delta i regionala evenemang oftare än i år. Jag rekommenderar att regionerna bekantar sig med utredningens resultat noggrant och med ett öppet sinne. I ANM:s turismteam kommer vi att utnyttja utredningens resultat genom genomförandet och uppföljningen av turismstrategin.

Ledande sakkunnig Sanna Kyyrä (@SannaKyyra) är tjänsteman vid ANM med ansvar för turistpolitiken.

Kommentera

Ange din kommentar här.