- Energi- och klimatstrategi
- Elmarknaden
- Utsläppshandeln
- Utsläppshandelsdirektivet
- Auktionering av utsläppsrätter
- Handeln med utsläppsrätter för luftfart
- Användning av projektmekanismer under handelsperioden 2013-2020
- Gratis tilldelning av utsläppsrätter för handelsperioden 2013-2020
- Gratis tilldelning av utsläppsrätter för perioden 2021–2030
- Övervakning och verifiering
- Kompensationsstöd
- Förnybar energi
- Energieffektivitet
- Energi- och investeringsstödet
- Kärnenergi
- Förvaltning inom kärnenergisektorn
- Kärnsäkerhet
- Kärnanläggningar och kärnanläggningsprojekt
- Kärnavfallshantering
- Energiförsörjningstryggheten
- EU-samarbetet och det internationella samarbetet på energiområdet
- Energiteknik
Ansökan och utbetalning
Ansökan om energistöd görs via Business Finlands e-tjänst.
Slutredovisning ska sökas inom fyra månader från det att projektet har genomförts. Utbetalningen sköts av den myndighet som nämns i stödbeslutet i den takt som projektet framskrider och på basis av de avräkningar som kunden har gjort. I fråga om de beslut som fattats av NTM-centralen ska ansökan om utbetalning lämnas in till utvecklings- och förvaltningscentret (UF-centret).
När det gäller beslut som arbets- och näringsministeriet fattat inlämnas ansökan om utbetalning direkt till arbets- och näringsministeriet.
I fråga om beslut som fattats av Tekes eller Business Finland inlämnas ansökan om utbetalning till Business Finland.
För ansökan om utbetalning hos arbets- och näringsministeriet samt hos UF-centret används blanketten nedan. När det gäller Business Finland görs ansökan om utbetalning via Business Finlands elektroniska system.