- Företag
- Näringspolitik
- Innovationspolitik
- Prioriteringar
- Reglering av företagets verksamhet
- Företagens internationalisering
- Företagstjänster
- ANM Branschtjänst
- Samhällsansvar
- Företag och mänskliga rättigheter
- Riktlinjer och principer för samhällsansvar
- Behandlingen av enskilda fall vid tillämpningen av OECD:s riktlinjer för multinationellla företag
- Delegationen för samhälls- och företagsansvar
- Socialt ansvarsfull offentlig upphandling
- Ansvarsredovisning
- Sociala företag
- Korruptionsbekämpning
- EU's inre marknad
- Företagsfinansiering
- Arbetsliv
- Arbetslagstiftning
- Arbetsavtal och anställningsförhållande
- Arbetstid och semester
- Utveckling och upprätthållande av arbetstagarnas kompetens
- Likabehandling och jämställdhet i arbetslivet
- Integritetsskydd i arbetslivet och arbete med barn
- Samarbetsförfarandet och övriga system för personalens medbestämmande
- Kärnpunkterna i samarbetslagen
- Samarbete inom finska företagsgrupper
- Samarbete inom grupper av gemenskapsföretag
- Personalrepresentation i europabolag (SE) och europeiska kooperativa föreningar (SCE)
- Personalfonder
- Kollektivavtal och medling i arbetstvister
- Beställarsansvar
- Arbetstagarens skydd vid arbetsgivarens insolvens
- Internationella arbetsorganisationen ILO
- Utveckling av arbetslivet
- Integration av invandrare
- Sysselsättning
- Stöd och ersättningar
- Sysselsättningsöversikt och Arbetsförmedlingsstatistik
- Arbetslagstiftning
- Energi
- Energi- och klimatstrategi
- Elmarknaden
- Utsläppshandeln
- Förnybar energi
- Energieffektivitet
- Energi- och investeringsstödet
- Kärnenergi
- Förvaltning inom kärnenergisektorn
- Kärnsäkerhet, skyddsarrangemang och kärnmaterialövervakning
- Kärnanläggningar och kärnanläggningsprojekt
- Kärnavfallshantering
- Utvecklingsprojekt
- Energiförsörjningstryggheten
- EU-samarbetet och det internationella samarbetet på energiområdet
- Energiteknik
- Konkurrens och konsumenter
- Regionerna
- Målen för och planeringen av regionutvecklingen
- Stadsutveckling
- Strukturomvandling
- EU:s regional- och strukturpolitik
- EU:s sammanhållningspolitik
- Den nationella beredningen för programperioden 2021–2017
- Partneskapsavtalet
- EU:s strukturfonder
- Fonden för EU-bistånd till de sämst ställda FEAD 2014-2020
- Målet Europeiskt territoriellt samarbete (ETS) 2014–2020
- EU:s program för samarbete över de yttre gränserna (ENI CBC)
- Närings-, trafik- och miljöcentralerna
EU-samarbetet
De grundläggande principerna för EU:s energipolitik är hållbarhet, konkurrenskraft och försörjningstrygghet. Målsättningarna för EU:s energipolitik är samstämmiga med Finlands nationella målsättningar. Genom unionens gemensamma energipolitik eftersträvas konkurrenskraftiga energipriser, säkerställande av en tillräcklig och ostörd energitillförsel och en minskning av energisektorns miljöpåverkan.
De energifrågor som behandlas i rådet för transport, telekommunikation och energi (Transport, Telecommunications and Energy Council, TTE) hör till arbets- och näringsministeriet. I den sammansättning som inkluderar energiministrarna sammanträder TT-rådet cirka tre gånger om året. Utöver detta har varje EU-ordförandeland vanligtvis arrangerat ett informellt möte för energiministrarna under sin halvårslånga ordförandeperiod. Vid rådsmötena behandlas alla frågor kring EU:s energipolitik, med undantag av kärnenergifrågor. På energiområdet antar rådet lagstiftning om energimarknadens funktion tillsammans med Europaparlamentet.
Europeiska atomenergigemenskapen (Euratom) grundades 1957 för att befrämja den fredliga användningen av kärnenergi i Europa. Euratom har nästan samma lagstiftningsmakt som Europeiska unionen. Förfarandena för beslutsfattande skiljer sig dock till vissa delar. Besluten i Euratom-ärenden fattas i rådet för allmänna frågor. Inom ramen för Euratom har EU-länderna godkänt flera regelverk som handlar om bland annat strål- och kärnsäkerheten och kärnämneskontrollen.
Ytterligare upplysningar:
riku.huttunen(at)tem.fi, energipolitik
katja.tuokko(at)tem.fi, energirådet
liisa.heikinheimo(at)tem.fi, Euratom