Julkiset yrityspalveluiden tuottajat rakensivat yhteisen järjestelmän asiakkuudenhallintaan
Ulkoministeriö (UM) sekä työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) alaiset toimijat ELY-keskukset, Business Finland, Finnvera, TE-toimistot ja Tukes ovat rakentaneet yhteisen digitaalisen järjestelmän asiakkuudenhallintaan. Kaikki järjestelmää hyödyntävät organisaatiot palvelevat ja tukevat suomalaisia yrityksiä.
Digian toteuttamaa asiakkuudenhallintajärjestelmää on rakennettu kahden vuoden ajan. Organisaatiot ovat tehneet yhteistyötä myös aikaisemmin, mutta nyt olennaiset tiedot yritysasiakkaista ovat keskeisten toimijoiden saatavilla samanaikaisesti.
Järjestelmällä on jo 1400 käyttäjää kuudessa eri organisaatiossa, ja lopullinen määrä on 1800 käyttäjää. Tietoturvallisen asiakastiedon vaihdon mahdollistaa vuonna 2017 säädetty laki yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmästä. Laki luonnollisesti edellyttää, että talletetut, luovutetut ja käytetyt asiakastiedot ovat virkatehtäville tarpeellisia.
– Yhtenäisen järjestelmän ansiosta palvelupolku on selkeämpi ja tehokkaampi, kun yritysten asiakashistoria on keskeisten organisaatioiden nähtävillä, kertoo projektiryhmän puheenjohtaja Johanna Kosonen-Karvo Business Finlandista.
Team Finland -vientiyhteistyötä tehokkaammaksi
Julkiset palveluntarjoajat auttavat kaikkiaan kymmeniä tuhansia suomalaisyrityksiä. Yhtenäisen toimintamallin ansiosta erityisesti Team Finland -vientiyhteistyö syvenee merkittävästi. Sähköisen työkalun avulla julkiset palveluntarjoajat voivat toimia proaktiivisesti ja poimia järjestelmästä kansainvälisille markkinoille tähtääviä yrityksiä.
– Suomen hyvinvointi nojaa suomalaisten yritysten hyvinvointiin, muistuttaa ulkoministeriön johtava asiantuntija Juha Markkanen ja kehuu uuden toimintamallin nopeuttavan yritysten kansainvälistymistä.
– Järjestelmä on kuin liima, joka yhdistää Team Finland -toimijat. Haluamme tehokkaasti auttaa suomalaisia yrityksiä viennissään.
Alivaltiosihteeri Petri Peltonen työ- ja elinkeinoministeriöstä korostaa, että uudessa hallitusohjelmassa on keskeisenä elinkeinopoliittisena tavoitteena nopeuttaa pk-yritysten kasvua ja kansainvälistymistä.
– Yhteisellä asiakkuudenhallintajärjestelmällä tehostetaan merkittävästi useiden Team Finland -toimijoiden yhteistyötä yritysasiakkaan kasvun tukemiseksi.
Vaikka kotimaisten yritysten tiedot ovat tarvittaessa käytössä jopa ulkomaan verkostossa, Kosonen-Karvo korostaa järjestelmän tietoturvan olevan erittäin korkealla tasolla.
– Luja tietoturva on heijastunut järjestelmän rakennuskuluihin, mutta yhteistyö on tehnyt projektista erittäin kustannustehokkaan, hän huomauttaa.
Palveluketju asiakaslähtöiseksi
Mikä tärkeintä, uusi asiakkuudenhallintajärjestelmä helpottaa etenkin suomalaisia yrityksiä. Pirkanmaalla toimivan Unikie Oy:n toimitusjohtaja Esko Mertsalmi antaa kiitokset uudelle toimintamallille.
– Olemme Unikien kasvussa ja kansainvälistymisessä tukeutuneet monesti kaikkien toimijoiden palveluihin. Palvelu on aina ollut hyvää ja laadukasta, mutta synergioita on vaikea luoda. Uuden järjestelmän ja toimintamallien myötä saumattomampi ja joustavampi yhteistyö onnistuu helpommin. On myös hieno mahdollisuus asiakasnäkökulmasta, että toimijat voivat tämän myötä tehdä joustavammin yhteistyötä keskenään, Mertsalmi muotoilee.
Saumaton ja avoin palveluketju muuttaa toimintamallin palvelulähtöisestä asiakaslähtöiseksi.
– Yhteinen sähköinen järjestelmä vähentää asiakkaan hallinnollista taakkaa merkittävästi, kertoo Kirsi Wendelin-Arponen Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta.
Vaikka vientitavoitteet ovat olleet tärkeä vauhdittaja uutta järjestelmää rakennettaessa, Wendelin-Arponen painottaa työkalun palvelevan myös kotimarkkinoilla toimivia yrityksiä.
– Yritysten tarpeet ja tilanteet vaihtelevat, joten olennaisinta on ohjata asiakas oikeassa vaiheessa oikean toimijan luo. Tukipalvelut voivat olla paitsi rahoitusta myös neuvontaa ja sparrausta tai ohjausta yksityisen asiantuntijan asiakkaaksi, hän kertoo.
Lisätiedot
asiakkuuspäällikkö Johanna Kosonen-Karvo, Business Finland, puh. 0295 055 918, [email protected]
teollisuusneuvos Sirpa Alitalo, työ- ja elinkeinoministeriö, puh. 0295 063 680, [email protected]