Digitaalisten TE-palvelujen uudistus

Digitaalisten TE-palvelujen uudistuksen tavoitteena on tarjota työnhakijoille ja työnantajille digitaaliset palvelut, jotka vastaavat entistä paremmin heidän tarpeisiinsa ja tekevät asioinnista sujuvampaa. Osana uudistusta julkisten työvoima- ja yrityspalvelujen asiakastietojen käsittelyä koskevaa säätelyä on selkeytetty ja ajantasaistettu. Osana kokonaisuudistusta luodaan uusi palvelualusta, joka edistää töiden ja tekijöiden parempaa kohtaantoa ja tehostaa työnvälitystä. Uudistuksella on myös vahvat rajapinnat hankkeisiin, joissa uudistetaan kansainvälisen rekrytoinnin ja kotoutumisen digitaalisia palveluja.

Uudet digitaaliset palvelut edistävät työnhakijoiden ja työpaikkojen kohtaantoa 

Uusilla digitaalisilla TE-palveluilla korvataan vaiheittain käytössä olevat asiakkaiden ja asiantuntijoi-den asiointipalvelut (TE-verkkopalvelut) ja TE-toimistojen asiakastietojärjestelmä. Osa henkilö- ja yritysasiakkaiden sekä asiantuntijoiden asiointipalveluista otettiin käyttöön maaliskuussa 2023, ja ne kaikki tulevat löytymään palvelusta vuoden 2024 loppuun mennessä. Asiakkaiden pääsy palveluihin tullaan keskittämään Työmarkkinatori-palvelualustalle.

Työmarkkinatori-palvelualustalla hyödynnetään muun muassa tekoälyä, jotta työnhakijat ja työnantajat löytävät toisensa entistä nopeammin ja paremmin. Työmarkkinatorilla uutena toiminnallisuutena on työnhakuprofiilin laatimis- ja julkaisumahdollisuus. 
Uudistusta koskevat lait tulivat voimaan 23.5.2022. Uusien digitaalisten palvelujen käyttöönotto ta-pahtuu vaiheittain. 

  • Te-palvelut.fi -sivuston käyttö päättyi ja Työmarkkinatori otettiin käyttöön toukokuussa 2022. 
  • Ensimmäiset uuden asiointipalvelun toiminnallisuudet otettiin käyttöön maaliskuussa 2023.
  • Uudistetut tietojärjestelmäpalvelut ovat kokonaisuudessaan otettu käyttöön vuoden 2024 loppuun mennessä.

Lue lisää

Lisätiedot:
neuvotteleva virkamies Johanna Slaney, TEM
kehitysjohtaja Jaakko Westerlund, KEHA-keskus, [email protected]