TEMatiikkaa-blogi

Työvoimapalveluja tehostetaan työllistymisen nopeuttamiseksi

Jari Lindström Julkaisupäivä 13.10.2016 8.45 Blogit

Työllisyystilanteen parantuminen on yksi hallituksen tärkeimmistä tavoitteista. Jotta työllistyminen nopeutuisi, päätimme syksyn budjettiriihessä työvoimapalvelujen tehostamisesta. Haluamme tukea entistä paremmin työnhakijoita työnhaussa.

Yksi keinoista, joilla vahvistamme työvoimapalveluja, on entistä tiiviimpi yhteydenpito työnhakijaan. Käytännössä TE-toimistot järjestävät kaikille työttömille työnhakijoille haastattelun kolmen kuukauden välein. Tihennetyt haastattelut otetaan käyttöön ensi vuoden alusta ja ne toteutetaan pääasiassa TE-toimistojen henkilökunnan voimin.

Julkisuudessa on liikkunut huolia, että haastattelujen tarkoitus on jakaa työttömille lisää karensseja. Näin ei ole. Haastattelujen tarkoitus on palvella työtöntä, kyse ei ole kyttäämisestä tai kiusaamisesta. Tarkoituksena on, että työnhakija pääsee takaisin kiinni työelämään ja että avoimet työpaikat täytetään mahdollisimman nopeasti.

Kolmen kuukauden aikaväli ei ole tuulesta temmattu. Valitettava tosiasia on, että yhä useamman työttömyys on pitkittynyt Suomessa. Tilastojen mukaan todennäköisyys työn löytämiseen myös pienentyy merkittävästi, kun työttömyys on jatkunut pidempään kuin kolme kuukautta.

Mitä pidempään työttömyys on kestänyt, sitä harvemmalla työnhakijalla on päivitetty, TE-toimistossa tehty työllistymissuunnitelma. On kaikkien etu, että työnhakijalla on suunnitelma työnhakuunsa heti alusta alkaen ja että suunnitelmaa päivitetään työttömyyden jatkuessa. Muun muassa tähän tihennetyillä haastatteluilla pyritään.

Uudistamme työvoimapalveluja haastavassa tilanteessa – niukassa taloustilanteessa, jossa vähillä resursseilla on saatava aikaan enemmän. TE-toimistojen henkilöstö on venynyt tiukassa paikassa ja tehnyt erittäin hyvää työtä. Otamme kuitenkin huolen työvoimapalvelujen resurssien riittämisestä vakavasti.

Hallitus on myöntänyt TE-palveluihin 17 miljoonan euron lisärahoituksen. Lisäksi se aikoo vahvistaa työvoimapalvelujen resursseja, kun nyt valmisteltavat työttömyysturvan uudistukset otetaan käyttöön.

Osana työvoimapalvelujen tehostamista laajennetaan yksityisten palveluntuottajien roolia. Tavoitteena on siirtyä kohti tulosperusteisia hankintoja, jolloin maksetaan tuloksista eli työllistymisestä. Esimerkiksi toimialakohtaiset, räätälöidyt rekrypalvelut ovat varteenotettava vaihtoehto.

TE-toimistot tekevät jo nykyisellään paljon yhteistyötä yritysten kanssa työttömien koulutuksessa ja valmennuksessa. Laajentamalla yksityisten toimijoiden roolia luomme pohjaa monituottajamalliin siirtymiselle vuonna 2019 maakuntauudistuksen yhteydessä.

Meidän on hyväksyttävä se tosiasia, että yksi nykyisten työmarkkinoiden piirre on työn ja työttömyysjaksojen vuorottelu. Kaiken nyt tehtävän valmistelun lähtökohtana on, että työnhakijalle tarjottavat työvoimapalvelut perustuvat asiakkaan tarpeisiin ja tukevat hänen työllistymistään. Meidän kaikkien yhteinen tavoite on, että työtä vailla olevat työllistyisivät mahdollisimman nopeasti.

Jari Lindström, oikeus- ja työministeri

1 Kommentti

Syötä kommenttisi tähän.
KK
Kari Kinnunen 5 Vuodet sitten - Muokattu
Näin maakunnan reuna-alueella asuvana lähetin viime viikolla sähköpostilla kysymyksen sekä työmisterille itselleen, että hänen avustajalleen ja parille ministeriön johtavalle virkamiehelle, mutta en saanut siihen vastausta keneltäkään. Joten kysytäänpä asiaa sitten täällä, josko nyt tärppäisi.

Koska TE-toimistoja on nykyään vain maakuntien keskuskaupungeissa palveluiden karsimisen seurauksena, niin edellytetäänkö tässä nyt työttömien matkustavan 3 kk välein jopa satojen kilometrien päähän haastatteluun? Tulee meinaan kalliiksi ja vaivalloiseksi tuo matkustaminen täältä kaukaa.

Vai voiko haastattelun hoitaa puhelimitse tai videoneuvottelulla? Tai voisiko haastattelut tehdä kuntien ja pikkukaupunkien yhteispalvelupisteillä? Eikö olisi järkevämpää tuoda yksi haastattelija sinne, missä ihmiset ovat, eikä ajattaa satoja ihmisiä kauas maakuntakeskuksiin haastatteluun?