Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Työ- ja elinkeinoministeriö
Navigation
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Yritykset
    • Yritysrahoitus
    • Työelämä
    • Energia
    • Kilpailu ja kuluttajat
    • Alueet
    • Työvoiman maahanmuutto ja kotoutuminen
    • Huoltovarmuus
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet
  • Uutiset
  • Kolumnit
  • Puheet
  • Tilaa aineistoja
  • Päätökset
  • Tapahtumat
  • Sosiaalinen media ja verkkolähetykset
  • Venäjän hyökkäys Ukrainaan
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English

Miten Suomea luotsataan epävarmassa kansainvälisessä tilanteessa? Ministeriöiden tulevaisuuskatsaus tarjoaa eväitä päätöksentekijöille

liikenne- ja viestintäministeriömaa- ja metsätalousministeriöoikeusministeriöopetus- ja kulttuuriministeriöpuolustusministeriösisäministeriösosiaali- ja terveysministeriötyö- ja elinkeinoministeriöulkoministeriövaltioneuvoston viestintäosastovaltiovarainministeriöympäristöministeriö
Julkaisuajankohta 12.9.2022 10.02
Tyyppi:Tiedote

Pitkittynyt koronapandemia, Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ja kiihtyvä ilmastonmuutos on johtanut Suomen ja koko maailman tilanteeseen, jossa tulevaisuus näyttää varsin epävarmalta. Epävarmassa tilanteessa päätöksenteko on vaikeaa. Suomessa pidetään eduskuntavaalit keväällä 2023, ja uuden hallitusohjelman pitäisi linjata lähivuosien politiikasta.

Ministeriöt julkaisevat tulevien päättäjien tueksi yhteisen tulevaisuuskatsauksen, joka antaa kattavan kuvan nykytilanteesta sekä näkymiä siihen, miten haasteita voisi ratkaista. Katsaus julkaistaan ensi kertaa helppokäyttöisenä verkkojulkaisuna, jota voi selata hakutoiminnon tai teemojen kautta.

Toimintaympäristömme asettaa Suomelle tulevina vuosina monenlaisia haasteita, joihin on kyettävä vastaamaan paitsi nopeasti, myös pitkän aikavälin vaikutukset huomioiden. Kansainvälinen tilanne on poliittisesti ja taloudellisesti epävakaa ja turvallisuusympäristömme on syvässä muutoksessa. Venäjän hyökkäys Ukrainaan on entisestään kasvattanut suurvaltajännitteitä ja heikentänyt sääntöpohjaiseen kansainvälisen järjestelmän ja monenkeskisen yhteistyön edellytyksiä ja vaikuttavuutta. Samaan aikaan on selvää, ettei kärjistyviin globaaleihin haasteisiin voida vastata ilman voimakasta kansainvälistä yhteistyötä. Suomen tärkein poliittinen ja taloudellinen viitekehys on Euroopan unioni, jonka jäsenenä olemme vaikuttamassa tehokkaasti myös ulkoiseen toimintaympäristöömme.

Ilmastonmuutos ja luontokato tunnistetaan globaalisti merkittävimmiksi uhkiksi, jotka heikentävät elämän perusedellytyksiä. Ilmastonmuutoksen vaikutukset näkyvät jo Suomessakin esimerkiksi sään ääri-ilmiöinä ja luonnon monimuotoisuuden köyhtymisenä. Vaikutukset koskettavat kaikkia sektoreita ja toimijoita yhteiskunnassa. Ne kasvattavat myös ruokaturvaan, vesihuoltoon ja pandemioihin liittyviä riskejä. Luonnonvarojen kysyntä kasvaa samalla kun niitä ylikulutetaan, pyrimme irtautumaan kriittisistä tuontiriippuvuuksista ja hinnat nousevat. Näiden vuoksi korostuu tarve tehostaa kiertotaloutta ja raaka-aineiden käyttöä, korvata tuotteita ja energiaa uusiutuvilla sekä kehittää vihreän siirtymän ratkaisuja.

Lähiajan talousnäkymät ovat synkentyneet sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Hyökkäyksen takia länsimaat joutuivat asettamaan Venäjälle talouspakotteita, joihin Venäjä on vastannut omilla pakotteillaan. Sodan seurauksena energian ja raaka-aineiden hinnat kuten myös ruuan hinnat ovat lähteneet voimakkaaseen nousuun. Lähitulevaisuudessa tarvitaan ratkaisuja, joilla voidaan turvata julkisen talouden kestävyyttä, talouskasvun edellytyksiä ja hyvinvointiyhteiskuntaa.

Talouden ja elintason kasvu perustuu pitkällä aikavälillä siihen, että työn tuottavuus kasvaa: kilpailijamaihin verrattuna Suomen tuottavuuskasvu on viimevuosina ollut heikkoa. Tuottavuutta voidaan kasvattaa muun muassa panostuksilla osaamiseen, korkeatasoiseen tutkimukseen, koulutukseen ja innovaatiokyvykkyyteen. Koulutustaso on kuitenkin jäänyt jälkeen keskeisistä kilpailijamaista ja suhteellinen osaamistaso on heikentynyt. Suomen T&K-menojen suhde bruttokansantuotteeseen on pysynyt alle kolmessa prosentissa, vaikka tavoitetaso on asetettu neljään prosenttiin.

Digitalisaatio tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia kasvattaa tuottavuutta ja hyvinvointia sekä edistää vihreää siirtymää. Teknologiset läpimurrot ja monet sosiaaliset innovaatiot ovat riippuvaisia siitä, että kehittäjillä on käytettävissä luotettavaa avointa dataa, jota voi hyödyntää laaja-alaisesti. Digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet voidaan hyödyntää turvallisesti ja luotettavasti, jos lainsäädäntö on ajan tasalla ja kyberturvallisuudesta on huolehdittu.

Julkisen talouden tasapaino linkittyy vahvasti myös hyvinvointiyhteiskuntamme tulevaisuuteen. Sen osalta on keskeistä väestönkasvu, jota tukee sekä väestö- että maahanmuuttopolitiikka. Työikäisten suhteellinen osuus Suomessa vähenee, kun väestö ikääntyy ja nuoret ikäluokat pienenevät. Pula osaavasta työvoimasta on merkittävä kasvun este. Suomeen tarvitaan yhä enemmän työvoimaa ulkomailta. Suomi ja Eurooppa kilpailevat parhaista osaajista muun maailman kanssa. Eriarvoisuus ihmisten välillä uhkaa kasvaa, oli kyse sitten tuloista, terveydestä tai koulutuksesta. Myös alueellinen eriytyminen on lisääntynyt.

Ministeriöiden nostot tulevaisuuskatsauksesta:

STM

  • Eriarvoistumiskehityksen kasvu on pysäytettävä ihmisten hyvinvointia ja alueiden elinvoimaa tukien.
  • Vaikuttavat ja yhdenvertaiset sote-palvelut on turvattava samalla varmistaen sote-henkilöstön saatavuus ja riittävyys.
  • Työllisyyttä ja osallisuutta on lisättävä uudistamalla sosiaaliturvajärjestelmää.
  • Kaikessa päätöksenteossa on huomioitava hyvinvointi- ja talousvaikutukset, ekologinen kestävyys sekä sukupuolten tasa-arvo.

OKM

  • Koulutusta, tutkimusta ja kulttuuria on vahvistettava ja uudistettava sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävän kasvun turvaamiseksi.
  • Koulutustaso käännetään nousuun, panostetaan perustaitoihin ja vahvistetaan koulutusjatkumoa. Puolet nuorista on korkeasti koulutettuja 2030-luvun alussa. Aikuisten tutkintokoulutusta suunnataan koulutustason nostoon. T&K-rahoitus nostetaan 4 prosenttiin BKT:sta.
  • Turvataan yhdenvertaiset sivistyspalvelut. Uudistetaan sivistyspalveluiden järjestämisen rakenteita ja laajennetaan palvelutarpeen erot huomioivaa rahoitusta. Uudistetaan varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen lainsäädäntö sekä opetus- ja kulttuuritoimen rahoituslaki.

YM

  • Hiilinegatiivinen Suomi on pysäyttänyt luontokadon ja saastumisen: Aikajänne päätöksille on rajallinen.
  • Vihreä siirtymä on kasvun perusta: Ilmasto- ja luontokriisin ratkaiseminen vaatii merkittäviä investointeja vihreään siirtymään ja kiertotalouteen sekä muutosta luonnonvarojen käyttöön. 
  • Elinympäristö ja uudet ratkaisut tukevat sujuvaa arkea kaikissa elämäntilanteissa: Asuntoja on riittävästi erilaisille väestöryhmille ja ne vastaavat asukkaiden tarpeita.
  • Yhteiskunnallinen päätöksenteko ohjaa vihreään siirtymään: Siirtymä edellyttää yhteiskunnallisen päätöksenteon johdonmukaisuutta. 

MMM

  • Omavaraisuuden ja elinvoimaisen maaseudun turvaaminen ovat merkittävä osa kokonaisturvallisuutta.
  • Kestävää kasvua ja hyvinvointia luonnon kantokykyä edistäen.
  • Laadukas paikkatieto digitalisaation ja uuden liiketoiminnan mahdollistajana.

TEM 

  • Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan panostettava monipuolisesti - julkinen ja yritysten TK-panostus 4 %:iin  BKT:sta vuoteen 2030 mennessä
  • Kohti 80 %:n työllisyysastetta – osaaminen keskiössä
  • Huoltovarmuus ja energiaomavaraisuus turvattava maailmantalouden arvoketjujen murroksessa

LVM

  • Suomen on parannettava kansainvälistä saavutettavuuttaan ja logistista asemaansa.
  • Päästöttömän ja investointeja mahdollistavan liikennejärjestelmän kehittäminen edellyttää liikenteen rahoituksen ja verotuksen uudistamista. Parlamentaarisesti sovittua tietopohjaista liikennejärjestelmäsuunnittelua (Liikenne 12) on vahvistettava entisestään.
  • Liikenteen palveluille on luotava toimivat markkinat ja liikenteen peruspalvelut on varmistettava.
  • Investointeja digitalisaatioon, datatalouteen ja kyberturvallisuuteen on kasvatettava ja sektorirajat ylittävien johtamis- ja toimintamallien kehittämistä on jatkettava. 

VM    

  • Julkisen talouden vahvistaminen vaatii talouskasvun edellytysten parantamista, valintoja menokohteiden välillä ja verokertymien turvaamista.
  • Vihreä siirtymä tarvitsee onnistuakseen tehokasta taloudellista ohjausta. 
  • Toimiva ja turvallinen yhteiskunta tarvitsee uudistuskykyistä, vaikuttavaa ja tehokasta julkista hallintoa, joka edistää avoimuuden kautta syntyvää ymmärrystä vaikeistakin ratkaisuista.
  • Ihmiskeskeisen digitalisaation rakentaminen automaatiota hyödyntäen edellyttää merkittäviä muutoksia yhteiskunnan toimintamalleissa sekä tiedon aiempaa parempaa hyödyntämistä.

OM

  • Turvataan arjen oikeusvaltio  
  • Ylläpidetään luottamusta ja edistetään yhteiskunnan sopeutumista muutoksiin
  • Varmistetaan rikosprosessiketjun toimivuus ja viranomaisten kyky vastata rikollisuuden monimuotoistumiseen
  • Ehkäistään syrjäytymistä, rikollisuutta ja ylivelkaantumista 
  • Huolehditaan peruslainsäädännön selkeydestä ja ajantasaisuudesta

SM

  • Viranomaisilta edellytetään toimintakyvyn ja resilienssin vahvistamista
  • Suomen on varauduttava laaja-alaiseen vaikuttamiseen
  • Suomi tarvitsee kokonaisvaltaisen maahanmuuttopolitiikan
  • Luottamuspääomaa on vahvistettava

UM

  • Voimapolitiikan paluu, Venäjän hyökkäys Ukrainaan ja vahvistuvat geopoliittiset jännitteet haastavat ulkopolitiikan toimintaympäristöä. Suomi määrittää profiilinsa NATO:n jäsenmaana ja vahvistaa turvallisuuttaan kansainvälisillä kumppanuuksilla.
  • Läntisen maailmanjärjestyksen autoritaaristen haastajien kehitys on keskeinen epävarmuustekijä. Suhteita Kiinaan ja Venäjään hoidetaan entistä haastavammassa tilanteessa.
  • Ilmastonmuutos luo konflikteja ja muuttoliikepainetta, mutta vauhdittaa myös vihreää siirtymää. On puututtava konfliktien juurisyihin, hyödynnettävä vihreän siirtymän mahdollisuuksia ja vahvistettava suomalaista osaamista kestävän kehityksen edistämisessä.
  • Läntisen maailman ja niin kutsutun Globaalin Etelän välinen kuilu kasvaa ja luo jännitteitä ja paineita kehityspolitiikalle. Suhteiden monipuolistamisen ohella on vahvistettava ratkaisuja, joilla yksityistä pääomaa kanavoidaan kehitysmaiden kestävän kehityksen investointeihin. 
  • Maailmantaloudessa on merkittäviä stressitekijöitä ja riskejä avoimelle maailmankaupalle. On turvattava Suomen kaupallistaloudelliset edut ja panostettava viennin edistämiseen sekä kansainvälisten normien vahvistamiseen.

PLM

  • Euroopan turvallisuustilanne on vakava ja riskialtis: Venäjän hyökkäyssota vaikuttaa Euroopan ja Suomen turvallisuuteen pitkäkestoisesti. 
  • Vahva kansallinen puolustuskyky on Suomen turvallisuuden perusta kaikissa turvallisuuspoliittisissa ratkaisuissa. Asevelvollisuus, koulutettu reservi, koko maan puolustaminen, korkea maanpuolustustahto ja materiaalinen valmius ovat puolustuksen perustana jatkossakin.
  • Puolustuksen toimintaedellytykset on turvattava: puolustusta kehitetään pitkäjänteisesti ja yhtenä kokonaisuutena parlamentaarisella tuella. Muutos sotilaallisessa toimintaympäristössä edellyttää puolustuskyvyn vahvistamista ja välitöntä ja pysyvää puolustusmäärärahojen tason nostoa.  
  • Suomen puolustus sovitetaan osaksi Naton yhteistä puolustusta. Vahva puolustuskyky ja Nato-jäsenyys muodostavat Suomelle uskottavan turvallisuusratkaisun pitkälle tulevaisuuteen. 
  • Suomen puolustusta vahvistetaan kansainvälisellä puolustusyhteistyöllä. Suomi jatkaa tiivistä kahden- ja monenvälistä puolustusyhteistyötä myös Naton jäsenenä. Nato-jäsenyys antaa mahdollisuuden syventää entisestään monia olemassa olevia yhteistyöjärjestelyitä.
  • Suomen turvallisuus tehdään yhdessä, mikä vaatii kokonaisvaltaisia kansallisia ratkaisuja ja sääntelyn kehittämistä, ml. kyber-, avaruus- ja informaatiotoimintaympäristöjen osalta.

VNK 

  • Tulevilla hallituskausilla on entistäkin tärkeämpää priorisoida ja käyttää viisaasti rajallisia resursseja, esimerkiksi ennakoimalla ja arvioimalla tehtyjen toimintapoliittisten ratkaisujen kestävyyttä pidemmällä aikavälillä.
  • Hallituksen olisi suositeltavaa kiinnittää erityistä huomiota tärkeiden strategisten kokonaisuuksien johtamisen ja toimeenpanon edellytyksiin heti hallituskautensa alussa.

Lisätiedot: osastopäällikkö Seppo Määttä, p. 0295 160 598, yksikön päällikkö Jouni Varanka, p. 0295 160 177 ja johtava asiantuntija Ulla Rosenström, p. 0295 160 188, valtioneuvoston kanslia

 

Ministeriökohtaiset lisätietojen antajat

VM Talouspolitiikan koordinaattori Lauri Kajanoja, p. 0295 530 554, Lauri.Kajanoja(at)gov.fi
OM Yksikön päällikkö Vava Lunabba, p. 0295 150 120, Vava.Lunabba(at)gov.fi
TEM Ohjausneuvos Jussi Toppila, p. 0295 048 070, Jussi.Toppila(at)gov.fi
MMM Neuvotteleva virkamies Elina Nikkola, p. 0295 162 333, Elina.Nikkola(at)gov.fi
YM Kehittämisjohtaja Juho Korpi, p. 0295 250 136, Juho.Korpi(at)gov.fi
OKM Neuvotteleva virkamies Aleksi Kalenius, p. 0295 330 291, Aleksi. Kalenius(at)gov.fi
VNK Johtava asiantuntija Hanna Kivistö, p. 295 160 309, Hanna.Kivisto(at)gov.fi
PLM Neuvotteleva virkamies Karoliina Honkanen, p. 0295 140 354, Karoliina.Honkanen(at)gov.fi
STM Strategiajohtaja Pasi Pohjola, p. 0295 163 585, Pasi.Pohjola(at)gov.fi
UM Lähetystöneuvos Sini Paukkunen-Mykkänen, p. 0295 351 759, Sini.Paukkunen-Mykkanen(at)formin.fi
SM Kehittämisjohtaja Harri Martikainen, p. 0295 488 512, Harri.Martikainen(at)govsec.fi
LVM Strategiajohtaja Johanna Särkijärvi, p. 0295 342 024, Johanna.Sarkijarvi(at)gov.fi

Ministeriöiden tulevaisuuskatsaus 2022
hallitusohjelmat politiikka päätöksenteko tulevaisuus
Sivun alkuun

Oikopolut

  • Yhteystiedot ja asiointi
  • Henkilöhaku
  • Organisaatio
  • Viestintä
  • Tilaa tiedotteita ja kolumneja

Sivusto

Tietoa sivustosta

Muuta evästeasetuksia

Tietosuoja

Saavutettavuusseloste

Sivukartta

Palaute

Yhteystiedot

PL 32, 00023
VALTIONEUVOSTO

Vaihde 0295 16001

            Työ- ja elinkeinoministeriö
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Yritykset
      • Elinkeinopolitiikka
        • Yrittäjyyspolitiikka
          • Kasvuyrittäjyyden ohjelma
        • Yrittäjyyden neuvottelukunta
        • EU:n teollisuuspolitiikka
      • Innovaatiopolitiikka
        • Ekosysteemit
          • Innovatiiviset kaupungit ja yhteisöt
        • Innovaatiopolitiikan vaikuttavuus
          • Tutkimuksen ja osaamisen hyödyntäminen
        • Innovatiiviset julkiset hankinnat
        • Innovaatiomyönteinen sääntely
          • Mitä innovaatiomyönteinen sääntely on?
          • Innovaatiomyönteinen sääntely EU:ssa ja kansainvälisesti
        • Kasvuportfolio
        • Teollisoikeudet
          • Työsuhdekeksintö­lautakunta
        • EU:n tutkimus- ja innovaatiopolitiikka
          • Eurooppalaiset digitaaliset innovaatiohubit
          • Miten Suomen EDIH:it syntyivät
        • Kansainvälinen innovaatioyhteistyö
      • Painopistealueet
        • Matkailu
          • Matkailun talousvaikutukset
          • Matkailun työllisyys
          • Suomen matkailustrategia
          • Matkailun toimijat
          • Julkista tukea matkailun kehittämiseen
          • Kotimaanmatkailu
          • Matkailufoorumi
        • Meriteollisuus
          • Jäänmurtaja-aloite ICE Pact
        • Arktinen politiikka
          • Suomen arktinen strategia
        • Avaruuspolitiikka
          • Avaruusasiain neuvottelukunta
            • Avaruusasiain neuvottelukunnan sihteeristö
          • Kansallinen avaruusstrategia
            • Avaruusstrategian uudistaminen
          • Kansainvälinen avaruusyhteistyö
          • Kansallinen avaruuslainsäädäntö
          • Lupa avaruustoimintaan
          • Avaruusesineiden rekisteri
          • Avaruustoiminnan valvonta
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä ESAsta ja Suomen avaruuspolitiikasta
        • Yritysten liiketoiminnan digitalisaatio
          • Datatalouden kasvuohjelma
            • Datatalouden kasvuohjelman pilotit
            • Datatalouswebinaarit
          • Tekoälyasetus
          • Euroopan tekoälyneuvosto ja sen alatyöryhmät
        • Mineraalipolitiikka
          • Mineraalistrategia
          • Mineraaliala
            • Mineraalien turvallisuuskumppanuus MPS
            • EU:n kriittisten raaka-aineiden asetus CRMA
          • Mineraalialan linkkejä ja julkaisuja
          • Kysymyksiä ja vastauksia kaivostoiminnasta
          • Kaivoslain uudistaminen
            • Kaivoslakityöryhmän kokousaineistot
            • Keskustelutilaisuudet
        • Luova talous
          • Luovan talouden tiekartta
          • Muotoilu
        • Biotalous
      • Yrityksen toiminnan sääntely
        • Elinkeinon harjoittamisen oikeus Suomessa
        • Kirjanpito
          • Kirjanpitolautakunta
        • Tilintarkastus
        • Kaupparekisteri
        • Teollisoikeudet
        • Tekninen turvallisuus
          • Markkinavalvonta
          • Markkinavalvontaohjelmat
          • Markkinavalvontatoimien tehokkuuden arviointi
          • Lelujen turvallisuus
          • Vaatimustenmukaisuuden arviointilaitosten pätevyyden toteamisesta ja ilmoitetuista laitoksista
          • Markkinavalvonta- ja vaatimustenmukaisuusasetus
        • Tuotteiden ekologinen suunnittelu eli ecodesign
        • Perintätoiminta
        • Kiinteistönvälitys ja vuokrahuoneiston välitys
        • Majoitus- ja ravitsemistoiminta
        • Matkapalveluyhdistelmät
      • Yritysten kansainvälis­tyminen
        • Ulkomaalaiset yritysostot
          • Kysymyksiä ja vastauksia ulkomaalaisten yritysostojen seurannasta annetusta laista
        • Ulkomaiset investoinnit
      • EU:n sisämarkkinat
        • Tuoteyhteyspiste
          • Tavaroiden vapaa liikkuvuus sisämarkkinoilla
          • Yleiset vaatimukset tuotteille Suomessa
          • Muut kansalliset tuotemääräykset
          • Tuotteita koskeva sääntely EU-tasolla
          • Tuotteiden vastavuoroinen tunnustaminen EU:ssa
        • Palveluyritysten keskitetty asiointipiste
        • Viranomaisten hallinnollinen yhteistyö sisämarkkinoilla
        • Viranomaisten ilmoitusvelvoitteet
        • Kaupanesteet
          • SOLVIT
          • Sisämarkkinoiden täytäntöönpanon valvonnan työryhmä SMET
        • Verkkoalustoja koskeva EU-sääntely
          • Verkkoalustojen ja yritysten välinen suhde
          • Digimarkkinasäädös
        • Sisämarkkinoiden hätätila-asetus
      • Yrityspalvelut
        • Yritys-Suomi
        • Eurooppalainen yrittäjyyden edistämispalkinto
      • Yhteiskuntavastuu
        • Yritykset ja ihmisoikeudet
        • Yhteiskuntavastuun ohjeet ja periaatteet
        • OECD:n monikansallisten yritysten toimintaohjeiden yksittäistapausten käsittely
          • Kysymyksiä ja vastauksia OECD:n kansallisesta yhteyselimestä
          • Suomen kansallisen yhteyselimen käsittelemät valitukset
        • Yhteiskunta- ja yritysvastuun neuvottelukunta
        • Sosiaalisesti vastuulliset julkiset hankinnat
        • Vastuullisuusraportointi
        • Julkaisuja yhteiskuntavastuusta
        • Korruption torjunta
        • Pakkotyön torjunta
        • Yritysten huolellisuusvelvoite
      • Toimialapalvelu
    • Yritysrahoitus
      • Lainat, takaukset ja takuut
        • Finnveran kotimaan rahoitus
        • Finnveran viennin rahoitus
        • Valtiontakuurahasto
      • Suomen Teollisuussijoitus
      • Euroopan strategisten investointien rahasto
      • Yritysten kehittämistuet
        • Toimintaympäristön kehittämisavustus
        • Yrityksen kehittämisavustus
      • Kansainvälistymisen tukeminen
      • Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiorahoitus
        • Tutkimus- ja kehittämisrahoituksen suunnitelma
      • Aluetuet
        • Kuljetustuki
      • Kansalliset yritystuen yleiset edellytykset
        • Yritystukineuvottelukunta
          • Lausunnot (YTN)
        • Yritystukiseminaarit
        • Yritystukien tutkimusjaosto
        • Yritystukien tietopalvelu
    • Työelämä
      • Työlainsäädäntö
        • Työsopimus ja työsuhde
          • Työsopimuksen tekeminen
            • Lomauttaminen ja työsuhteen päättäminen
            • Maanpuolustusvelvollisen työsuhdeturva
          • Kysymyksiä ja vastauksia työsopimuslain muutoksista
          • Kysymyksiä ja vastauksia kilpailukieltosopimuksista
          • Perhevapaat
            • Raskausvapaa, vanhempainvapaa ja hoitovapaa
          • Nuoret työntekijät
            • Nuorille sopivat kevyet työt
            • Nuorilta kielletyt ja nuorille vaaralliset työt
          • Lähetetyt työntekijät
            • Ilmoitusvelvollisuus
          • Merityö
        • Työaika ja vuosiloma
          • Työaika
          • Vuosiloma
        • Työntekijöiden osaamisen kehittäminen ja ylläpitäminen
          • Opintovapaa
          • Taloudellisesti tuettu ammatillisen osaamisen kehittäminen
        • Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo työelämässä
          • Yhdenvertaisuuden edistäminen työelämässä
        • Yksityisyyden suoja työelämässä ja työ lasten kanssa
          • Yksityisyyden suoja työelämässä
        • Yhteistoimintamenettely ja muut henkilöstön osallistumisjärjestelmät
        • Työehtosopimukset ja työriitojen sovittelu
        • Tilaajavastuu
        • Työntekijän suoja työnantajan maksukyvyttömyystilanteessa
        • Kansainvälinen työjärjestö ILO
          • ILO julkaisut ja raportit
          • ILOlle raportit ja lausunnot
          • ILOn sopimuksia ja suosituksia
          • ILOn sopimuksia aiheittain, I
          • ILOn sopimuksia aiheittain, II
          • ILOn suosituksia
      • Työelämän kehittäminen
        • Työolobarometri
        • Työelämän kehittämisstrategia
      • Työllisyys
        • Julkiset työvoimapalvelut
          • Henkilöasiakaspalvelut
          • Palvelut yrityksille ja yhteisöille
        • Työllisyysalueet
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä työllisyysalueista
        • Työllisyyden edistämisen valtakunnalliset tavoitteet
        • Työllisyyden edistämisen valtakunnallinen neuvottelukunta
        • Tuet ja korvaukset
          • Palkkatuki
          • Starttiraha
          • Työolosuhteiden järjestelytuki
          • Työttömyysturva
          • Euroopan globalisaatiorahasto työttömiksi jääneille työntekijöille
        • Työllistymisen monialainen edistäminen
        • Hankinnoilla työllistäminen
        • Yhteiskunnallinen yrittäjyys
        • Kansainvälinen yhteistyö työllisyys­asioissa
        • Siviilipalvelus
          • Tietoa siviilipalvelukseen hakeutuvalle
          • Yhteisö voi hakeutua siviilipalveluspaikaksi
      • Työllisyyskatsaus ja Työnvälitystilasto
        • Työllisyyskatsaus
        • Kuntapohjaiset vuosikeskiarvot
        • Tilaston julkistamispäivät, kuvaus ja laatuseloste
      • Osaava työvoima
        • Jatkuva oppiminen
        • Työikäisten osaamisen tunnistaminen
          • Osaamisen tunnistamisen selvitykset ja kokeilut
        • Elinikäinen ohjaus
          • Elinikäisen ohjauksen valtakunnalliset kehittämishankkeet
    • Energia
      • Energia- ja ilmastostrategia
        • Pitkän aikavälin ilmastosuunnitelma
        • Aiemmat strategiat
          • Vuoden 2022 IE strategian selvitykset
          • Vuoden 2022 IE strategian tilaisuudet
        • EU:lle toimitettavat suunnitelmat ja raportit
        • Energia- ja ilmastopolitiikan skenaarioiden valmistelu
          • Laskelmat ja mallit
          • Skenaarioiden valmistelu
      • Päästökauppa
        • Päästökauppadirektiivi
        • Päästöoikeuksien huutokauppa
        • Tarkkailu ja todentaminen
        • Lentoliikenteen päästökauppa
        • Sähköistämistuki
        • Hiilirajamekanismi
      • Sähkömarkkinat
        • HE sähkön siirtohinnat
        • Lunastusasiat
        • Älyverkot
          • Perustietoja
        • Energiayhteisöt
        • Tietoa sähköpulasta
      • Lämpömarkkinat
        • Hukkalämpö
        • EU, lämpömarkkinat
      • Uusiutuva energia
        • EU lainsäädäntö
        • Biopolttoaineet
        • Uusiutuvan energian tuet
        • Lupamenettelyiden nopeuttaminen
        • Ohjeet ja seuranta
      • Energiatehokkuus
        • Energiatehokkuusdirektiivi ja energiatehokkuuslaki
        • Energiatehokkuussopimukset ja -katselmukset
        • Energiatehokkuus julkisissa hankinnoissa
        • Tuotteiden energiatehokkuus
          • Tuotteiden energiamerkintä
          • Tuoteryhmäkohtaisten vaatimusten valmistelu
      • Energia- ja investointituet
        • Energiatuki
          • Hakeminen ja maksatus
          • Tuettavat hankkeet ja tuen enimmäismäärä
        • Uuden energiateknologian ja suurten demonstraatiohankkeiden investointitukien haku
        • Aurinkosähkön hankehaku
        • EU:n nettonollateknologia-asetus
      • Ydinenergia
        • Ydinenergia-alan hallinto
          • Ydinenergialainsäädäntö
          • Ydinjätehuoltorahasto
          • Ydinvastuu
          • Lupamenettely
          • Kansainväliset sopimukset ja vientivalvonta
        • Ydinturvallisuus, turvajärjestelyt ja valvonta
          • Ydinturvallisuus
          • Turvajärjestelyt ja ydinmateriaalivalvonta
        • Ydinlaitokset ja ydinenergiahankkeet
          • Loviisan voimalaitos
            • Käyttölupa 2007-2030
            • YVA-ohjelma
            • YVA-selostus
          • Olkiluodon voimalaitos
            • Olkiluoto 1 ja 2
              • Olkiluoto 1 ja 2 käyttölupa
              • Olkiluoto 1 ja 2 YVA-ohjelma
              • Olkiluoto 1 ja 2 YVA-selostus
            • Olkiluoto 3
              • Olkiluoto 3 käyttölupahakemus
            • Hyvin matala-aktiivisen jätteen YVA-menettely
          • Fennovoima
            • Ympäristövaikutusten arvioinnit (YVA)
            • Periaatepäätösprosessi
            • Rakentamislupahakemus
          • Tutkimusreaktorin käytöstäpoisto
          • Terrafamen uraanin talteenotto
        • Ydinjätehuolto
          • Kansallinen ohjelma
          • Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitushanke
            • Posivan käyttölupahakemus
            • Posiva rakentamislupa
            • Posiva periaatepäätös
            • Ympäristövaikutusten arviointi
          • Käytetty ydinpolttoaine
        • Ydinenergian kehityshankkeet
      • Energiahuollon varmuus
        • Turvetyöryhmä
      • Energiakolumnit
      • Energia-alan EU- ja kansainvälinen yhteistyö
        • EU-energiayhteistyö
        • Pohjoismainen energiayhteistyö
        • Kansainvälinen energiajärjestö IEA
        • Uusiutuvan ja puhtaan energian yhteistyö
        • Ydinenergian yhteistyö
        • Muita energia-alan yhteistyöfoorumeita
      • Energiateknologiat
        • Innovaatiorahasto
      • Vähähiilisyystiekartat
        • Vähähiilisyystiekarttojen päivittäminen 2024
        • Vähähiilisyystiekartat 2020
    • Kilpailu ja kuluttajat
      • Kilpailu
        • Kilpailupolitiikka
        • Kilpailulainsäädäntö
          • Keskeinen lainsäädäntö
          • Yrityskauppavalvonta ja kilpailuneutraliteetti
          • Seuraamukset
      • Julkiset hankinnat
        • Hankintojen ilmoittaminen ja kynnysarvot
          • EU- ja kansalliset kynnysarvot
        • Keskeiset toimijat
        • Neuvontaa ja ohjeita
        • Lainsäädäntö
          • Oikeuskäytäntö
          • Hankintadirektiivit
      • EU:n valtiontukisääntely
        • Ajankohtaista EU:n valtiontukisääntelystä
        • Menettelytavat ja koordinaatio
        • Valtiontukisäännöt
          • Valtiontuen käsite
          • Vähämerkityksinen tuki eli de minimis -tuki
          • Yleinen ryhmäpoikkeusasetus
          • Valtiontukien kasautumissääntö
          • Tuen takaisinperintäpäätös
          • Kansallinen lainsäädäntö
        • Kansalliset tukiohjelmat ja myönnetyt valtiontuet
        • Palveluvelvoitemenettely - SGEI
          • SGEI-sääntelyn käyttö Suomessa
      • Kuluttajat
        • Kuluttajaturvallisuus
          • Kuluttajaturvallisuuslaki
            • Kuluttajaturvallisuusvalvonta
          • Kuluttajaturvallisuusasiain neuvottelukunta
        • Koti- ja etämyynti
        • Matkapalveluyhdistelmäasiain neuvottelukunta
    • Alueet
      • Aluekehittämisen tavoitteet ja suunnittelu
        • Alueiden kehittämisen painopisteet
        • Aluekehittämiskeskustelut
        • Alueiden kehittäminen ja maakuntien liitot
        • Maaseutu- ja saaristopolitiikka
        • Tukialueet
        • Alueiden kehittämisen lainsäädäntö
          • Aluekehittämisen selonteko
        • Alueiden uudistumisen neuvottelukunta (AUNE)
        • Aluekehityksen seuranta ja ennakointi
          • Alueelliset kehitysnäkymät
          • Aluekehittämisen suuntaviivat 2040
          • Työvoima- ja osaamistarpeiden ennakoinnin uutiskirje
        • Itäisen Suomen ohjelma
      • Kaupunkikehittäminen
        • Kaupunkipolitiikan yhteistyöryhmä
          • Kaupunkipolitiikan keskustelut ja tietopohja
        • Temaattiset kumppanuudet
        • Ekosysteemisopimukset
        • Kaupunkikehittäminen EU:ssa
          • EU:n rahoitus- ja kehittämisvälineet kaupungeille
      • Rakennemuutos
        • Äkillinen rakennemuutos (ÄRM)
        • Positiivisen rakennemuutoksen edistäminen
      • EU:n alue- ja rakennepolitiikka
        • EU:n koheesiopolitiikka
        • Kumppanuussopimus
        • EU:n alue- ja rakennepolitiikan rahastot
          • Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027
          • Kestävää kasvua ja työtä 2014–2020
        • Vähävaraisten avun rahasto FEAD 2014–2020
        • Euroopan alueellinen yhteistyö (EAY) -tavoite 2021–2027
        • EU:n ulkorajayhteistyöohjelmat (ENI CBC)
      • ELY-keskukset
        • ELY-keskusten ohjaus
        • Aluehallintovirastojen ja ELY-keskusten strategia-asiakirja
        • ELY-keskusten tulossopimukset
    • Työvoiman maahanmuutto ja kotoutuminen
      • Maahanmuuttajien kotoutuminen
        • Kotoutumispolitiikka
        • Lainsäädäntö ja ohjeistus
        • Kotoutumispalvelut
        • Kotoutumishallinto ja toimijat
        • Kotoutumisen seuranta
        • Kotoutumisen SIB-hanke
      • Kansainvälinen osaaminen ja työvoima
        • Työvoiman maahanmuuton hallinto
        • Työvoiman maahanmuuton lainsäädäntö
        • Työvoiman maahanmuuton palvelut
        • Työperäisen hyväksikäytön torjunta
        • Talent Boost
    • Huoltovarmuus
      • Yhteiskunnan turvallisuusstrategia
      • Vakaviin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin varautuminen
      • Kansainvälinen huoltovarmuusyhteistyö
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Kolumnit
    • Puheet
    • Tilaa aineistoja
    • Päätökset
    • Tapahtumat
    • Sosiaalinen media ja verkkolähetykset
    • Venäjän hyökkäys Ukrainaan
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Säädösvalmistelu
      • Lainsäädäntöhankkeet
      • Istuntokauden lainsäädäntösuunnitelma
      • Sääntelyn sujuvoittaminen
        • Sääntelyn sujuvoittaminen työ- ja elinkeinoministeriössä
          • Yksi yhdestä -periaate
        • Miten sääntelytaakkaa kevennetään
          • Vanhan hallinnollisen taakan selvitykset
        • Euroopan komission REFIT-ohjelma
      • Lainsäädännön yritysvaikutusten arviointi
        • Yrityspaneeli
      • Lainsäädännön työelämä- ja työllisyysvaikutukset
        • Työelämävaikutusten arviointi
        • Työllisyysvaikutusten arviointi
    • Lausuntopyynnöt
    • Ajankohtaisia hankkeita
      • Hallituksen työmarkkina­uudistukset
        • Työrauhan parantaminen työmarkkinoilla
        • Paikallisen sopimisen lisääminen
        • Sovittelujärjestelmän kehittäminen
        • Yhteistoimintalain muuttaminen
        • Suojelutyön turvaaminen
        • Irtisanomiskynnyksen madaltaminen
        • Määräaikaisten työsopimusten joustavoittaminen
      • Hallituksen työperäisen maahanmuuton toimet
        • Kolmen kuukauden työttömyyssääntö
        • Työntekijän oleskeluluvan tuloraja
      • Työnhakijan palveluprosessin ja työnvälityspalveluiden kehittäminen
      • Elinvoimakeskusten toimeenpanohanke
      • Kestävän kasvun ohjelma TEM:ssä
        • Kestävän kasvun ohjelman yritysrahoitushaut
          • Energiainvestointitukien ensimmäinen haku
          • Energiainvestointitukien toinen haku
          • Energiainvestointitukien kolmas haku
          • Energiainvestointitukien neljäs haku
          • Energiainvestointitukien viides haku
          • Kysymyksiä ja vastauksia RRF-energiainvestointituesta
          • Rahoitetut energiainvestointituki­hankkeet
        • Kestävän kasvun ohjelman muut rahoituskohteet
      • Luvat ja valvonta -hanke
        • Seminaarit ja tilaisuudet
        • Raportit ja selvitykset
        • Tutustu palvelukerrokseen
    • Päättyneitä hankkeita
      • TE-palvelut 2024 -uudistus
        • Usein kysyttyjä kysymyksiä TE-palvelut 2024 -uudistuksesta
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä kuntien järjestämisvastuusta
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä tietojärjestelmistä
          • Usein kysyttyä henkilöstöasioista
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä nuorten yhteispalvelusta
        • TE-palvelut 2024 -uudistuksen tilaisuuksia
        • Kuntien rahoituslaskelmat
        • Kuntien tietopaketit
        • Työvoimapalveluiden viitearkkitehtuuri
      • Kotoutumislain uudistus
      • Työllisyyden kuntakokeilut
        • Kuntakokeilualueet
        • Tilastoseuranta ja arviointi
      • Yksinyrittäjien rekrytointitukikokeilu
        • Kysymyksiä ja vastauksia yksinyrittäjien rekrytointitukikokeilusta
      • Marinin hallituksen työllisyystoimet
        • Työkyvyn ylläpitäminen ja osatyökykyiset
        • Työttömyysjaksojen lyhentäminen ja TE-palvelut
        • Osaavan työvoiman tarjonta ja kohtaanto
        • Yli 55-vuotiaiden työllisyyden nostaminen
        • Työvoimatiekartat
        • Budjettiriihet
        • Työllisyyden edistämisen ministerityöryhmä
          • Yhteenveto alatyöryhmien esityksistä
  • Julkaisut
    • Julkaisuja aihealueittain
      • Työelämä-julkaisut
      • Yritykset-julkaisut
      • Energia-julkaisut
      • Kilpailu ja kuluttajat -julkaisut
      • Alueet-julkaisut
      • TEM analyysit
      • Työpoliittinen aikakauskirja
      • Työvoimabarometri
      • Työllisyyskatsaukset
      • Tilastotiedote-vuosijulkaisut
    • TEM julkaisuja 2011–2014
      • Julkaisut vuosi 2014
      • Julkaisut vuosi 2013
      • Julkaisut vuosi 2012
      • Julkaisut vuosi 2011
    • TEM raportteja 2013–2014
      • Raportit vuosi 2014
      • Raportit vuosi 2013
    • Esitteet ja oppaat
      • Tervetuloa Suomeen
      • Työskentely Suomessa
      • Työlainsäädäntöesitteet
  • Ministeriö
    • Johto ja organisaatio
      • Ministerit
        • Työministeri
        • Elinkeinoministeri
        • Ympäristö- ja ilmastoministeri
        • Sisäministeri
        • Kunta- ja alueministeri
      • Virkamiesjohto
        • Johtoryhmät
      • Osastot ja yksiköt
      • Hallinnonalan virastot, yhtiöt ja rahastot
      • Energiamarkkinariita­lautakunta
        • Energiamarkkinariita­lautakunnan jäsenet
        • Ratkaisupyynnön tekeminen energiamarkkinariitalautakunnalle
        • Energiamarkkinariita­lautakunnan yhteystiedot
        • Energiamarkkinariita­lautakunnan ratkaisusuositukset
      • Työneuvosto
        • Työneuvoston tehtävät
        • Työneuvoston jäsenet
        • Lausunnot
        • Lausuntojen tilaaminen
        • Työneuvoston päätökset oikaisuvaatimusasioissa
      • Valtakunnansovittelijan toimisto
      • Yhteistoiminta-asiamies
        • Yhteystiedot
    • Strategiat ja toiminnan suunnittelu
      • Strategia
      • Arvot
      • Vastuullisuus
      • Budjetti
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
        • Tulostavoitteet
        • Eduskunnan päättämät talousarviot
        • Eduskunnan päättämät lisätalousarviot
        • Seurantatiedot
        • Suunnitelmat
        • Arvioinnit ja selvitykset
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • Pohjoismainen yhteistyö
      • EU-valmistelujaostot
    • Valtionavustukset
    • Avoimet työpaikat
      • TEM:n virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Visuaalinen ilme ja kuvapankki
    • Historiaa
    • Ilmoittajansuojelu
    • Tietoa sivustosta
      • Tietosuoja
      • Saavutettavuusseloste
      • Evästeet
    • Yhteystiedot ja asiointi
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • Viestintä
    • Kunniamerkkiehdotukset
    • Palaute