Erityisavustukset viennin ja kansainvälisen kasvun edistämiseen
Työ- ja elinkeinoministeriössä on haettavana vuodelle 2024 erityisavustusta yritysten vientiä ja kansainvälistä kasvua edistäviin hankkeisiin.
Valtionavustusten tavoitteena on tukea yleishyödyllisiä hankkeita, joilla edistetään pienten ja keskisuurten yritysten kansainvälistymisvalmiuksia, vientiä, kansainvälistä kasvua sekä kilpailukykyä. Vuoden 2024 avustusten hakuaika on 20.12.2023–31.1.2024.
Avustukset myönnetään momentilta 32.01.40.
Hakuehdot
Erityisavustuksen keskeisenä tavoitteena on tukea pk-yritysten viennin edistämisen maksuttomia neuvontapalveluita keskeisille lähi- ja kasvumarkkinoille. Tuettavien hankkeiden kautta tarjottavien palvelujen ja kehitettävän verkosto- ja asiakkuusyhteistyön tulee konkreettisella tavalla vahvistaa ja täydentää julkisten kansainvälistymispalvelutarjoajien muodostaman Team Finland -verkoston ydintoimijoiden (ulkoministeriö, Business Finland, Finnvera, ELY-keskukset) palveluita kansallisella tasolla.
Lue lisää Team Finland -verkostosta
Erityisavustusta voidaan myöntää hankkeisiin, jotka sisältävät pienten ja keskisuurten yritysten vientiä, kansainvälistymisvalmiuksia sekä kansainvälistä kilpailukykyä ja kasvua tukevia maksutta annettavia, yleishyödyllisiä asiantuntija-, tieto- ja neuvontapalveluja. Tuettavilla hankkeilla tulee kehittää ja monipuolistaa suomalaisten pk-yritysten vientitoimintaa sekä parantaa pk-yritysten kilpailukykyä muuttuvassa markkinatilanteessa.
Avustusta voidaan myöntää Suomessa (erityisestä syystä ulkomailla) rekisteröidyille, yleishyödyllistä toimintaa harjoittavien yhteisöjen ei-taloudelliseen toimintaan liittyviin hankkeisiin. Hankkeiden tuottamilla asiantuntija-, tieto-, ja neuvontapalveluiden tulee edistää edellä mainittuja valtionavustuksen tavoitteita.
Tuettavien yleishyödyllisten hankkeiden toimenpiteitä voivat olla mm. tieto- ja neuvontapalveluiden toteuttaminen, julkaisu- ja koulutusmateriaalien laatiminen, työpajojen järjestäminen sekä markkinakatsausten ja tietoiskujen pitäminen. Toimenpiteet eivät voi sisältää yrityskohtaista palvelua.
Myönnettävä tuki
Hankkeelle voidaan myöntää tukea enintään 75 prosenttia, pääsääntöisesti kuitenkin 50 prosenttia, hankkeen hyväksyttävistä kokonaiskustannuksista. Erityisistä perusteluista työ- ja elinkeinoministeriö voi päättää, että tuki on enintään 75 prosenttia hyväksyttävistä kokonaiskustannuksista. Erityisenä syynä pidetään sitä, että myönnettävällä avustuksella on merkittävä vaikutus hankkeen toteutumiselle ja valtionapuviranomainen arvioi avustettavalla toiminnalla saavutettavan vaikutettavuuden olevan erityisen hyvä ja tarpeellinen.
Valtionavustukset myönnetään hakemuksesta ja niiden myöntäminen on harkinnanvaraista. Ministeriö myöntää avustuksia momentilta 32.01.40 yhteisöille.
Avustuksia voidaan myöntää toimintaan tarkoitettuna erityisavustuksena. Valtionavustuksen myöntämisen yleisistä edellytyksistä säädetään valtionavustuslain (688/2001) 7 §:ssä. Erityisavustusten myöntämisestä, maksamisesta ja käytöstä säädetään valmisteilla olevassa valtionneuvoston asetuksessa avustuksesta kestävää kasvupolitiikkaa ja yritysten kansainvälistymistä edistäville yhteisöille.
Lisäksi avustuksen saamisen edellytyksiä ovat:
- hakemuksessa kuvatun hankkeen toimenpiteet ovat haun tavoitteen mukaista;
- tuen hakija on haun kuvauksen mukaista yleishyödyllistä toimintaa harjoittava julkisoikeudellinen yhteisö tai yksityisoikeudellinen oikeushenkilö;
- hankkeella on konkreettinen hankesuunnitelma, joka pohjautuu tunnistettuun tarpeeseen ja edistää haun tavoitteiden tuloksellista toteutumista. Hankkeen eteneminen on seurattavissa ja todennettavissa hankesuunnitelman perusteella;
- tuen hakijalla on riittävät taloudelliset ja muut edellytykset hankkeen toteuttamiseksi. Tuen hakijaa ei ole asetettu konkurssiin tai selvitystilaan. Tuen hakija ei ole olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuksiaan suorittaa veroja tai lakisääteisiä maksuja eikä hakijalla ole olennaisia maksuhäiriöitä. Tuen hakijan avainhenkilö ei ole syyllistynyt aiemmin avustuksia koskevaan rikokseen tai asetettu liiketoimintakieltoon;
- hankkeelle on hakemuksessa esitetty tarkoituksenmukaiset resurssit. Tuen hakijalla on tarvittava osaaminen hankesuunnitelmassa asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi;
- tuen hakijalla on riittävät edellytykset vastata hankkeella aikaansaadun toiminnan jatkuvuudesta hankkeen päättymisen jälkeen, jollei tämä ole hankkeen luonteen vuoksi tarpeetonta; ja
- hankkeen tulokset ovat yleisesti hyödynnettävissä.
Avustusta ei voida myöntää hakijalle, johon kohdistuu Euroopan unionin, Yhdistyneiden kansakuntien (YK) tai Suomen viranomaisten asettamia pakotteita tai varojen jäädyttämispäätöksiä. Avustuksen hakijan on toimitettava hakemuksen liitteenä allekirjoitettu vakuus pakotteista ja terrorismin vastaisista toimenpiteistä.
Hakemusliite: Vakuus pakotteista ja terrorismin vastaisista toimenpiteistä
Yhteisön erityisavustushakemukseen käytetään oheista lomakepohjaa.
Täytettäviä tietoja ovat:
- Selkeät perustelut hankkeen tarpeelle.
- Selkeästi määritellyt tavoitteet ja toimenpiteet.
- Selkeästi määritelty ja rajattu kohderyhmä / kohderyhmät.
- Hankkeen tavoitteisiin ja toimenpiteisiin nähden perusteltu ja kohtuullinen kustannusarvio.
- Suunnitelma hankkeen toiminnan jatkumisesta ja vakiinnuttamisesta sekä tulosten levittämisestä.
- Arvio tuloksellisuudesta ja vaikuttavuudesta.
- Erittely hankkeen muusta rahoituksesta (omarahoitusosuus).
- Kuvaus hanketoimintaa toteuttavan henkilöstön osaamisesta ja resursseista.
Hakemuksen liitteenä toimitetaan yhteisön tuloslaskelma, tase, tilintarkastuskertomus tai toiminnantarkastuskertomus ja toimintakertomus edelliseltä tilikaudelta, vuoden 2024 toimintasuunnitelma, tarvittaessa yksityiskohtaisempi kustannusarvio sekä hanke- ja rahoitussuunnitelma, selvitys muista samaa tarkoitusta varten saaduista ja haetuista avustuksista ja tuista, yhteisörekisteriote ja avustuksen hakijan vakuutus pakotteista ja terrorismin vastaisista toimenpiteistä.
Hakemus tulee toimittaa työ- ja elinkeinoministeriön kirjaamoon ennen hakuajan päättymistä. Vain määräaikaan mennessä saapuneet hakemukset huomioidaan.
Työ- ja elinkeinoministeriö päättää harkinnanvaraisen tuen myöntämisestä hankkeeseen ja vastaa myös avustuksen myöntöä, maksatusta ja tarkastusta koskevista tehtävistä. Erityisavustuksen myöntämisen, käytön, tilityksen ja mahdollisen takaisinperinnän suhteen noudatetaan valtionavustuslakia (688/2001).
Ministeriöön saapuneet hakemukset käsitellään ministeriössä ja tiedot tallennetaan valtioneuvoston asianhallintajärjestelmään. Ministeriö toimittaa valtionavustuslain (688/2001) mukaisesti valtionavustustoiminnan vähimmäistiedot Valtiokonttorille valtionavustustoiminnan julkiseen tietovarantoon tallennettaviksi.
Ministeriö käsittelee avustukset hakuajan päättymisen jälkeen ja pyytää hakijoilta tarvittaessa lisätietoja hakemuksiin ja niissä esitettyihin toimenpiteisiin liittyen.
Hankkeiden arvioinnissa tarkastellaan laadullisia tekijöitä, kuten hakijan verkostoja ja kokemusta, palveltavien yritysten määrää, toiminnan alueellista kohdentumista, hankkeen toimenpiteiden ja arvioidun tuloksellisuuden suhdetta haetun avustuksen määrään sekä tulosten laajaa hyödynnettävyyttä.
Avustettavaan hankkeeseen kuuluvien toimenpiteiden ja palveluiden tulee olla suomalaisten pk-yritysten hyödynnettävissä maksutta. Myös avustettavan hankkeen tulosten ja materiaalien tulee olla yleisesti julkisesti hyödynnettävissä. Valtionavustuksen saajan on huolehdittava, että avustettavassa hankkeessa aikaansaatujen tulosten tekijänoikeudet tai muut immateriaalioikeudet kuuluvat sille lain mukaisesti tai erillisen sopimuksen nojalla, eikä tulosten laatimisessa loukata kolmansien osapuolten tekijänoikeutta tai muita immateriaalioikeuksia.
Kun avustuspäätökset on tehty, ministeriö vastaa kaikkiin hakemuksiin lähettämällä hakijalle asiasta päätöskirjeen sekä tiedon mahdollisuudesta oikaisuun tai valitukseen.
Tiedot myönnetyistä avustuksista julkaistaan tutkiavustuksia.fi-palvelussa.
Ministeriö seuraa valtionavustusten käytön tuloksellisuutta, vaikuttavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Valtionavustuksen käytöstä on tehtävä selvitys työ- ja elinkeinoministeriölle avustuspäätöksen ehtojen mukaiseen määräaikaan (31.5.2025) mennessä.
Avustusta voi käyttää vain käyttötarkoituksen mukaisiin hyväksyttyihin kohtuullisiin kustannuksiin kululajeissa palkat (ml. lakisääteiset sivukulut), ostopalvelut, matkakustannukset ja muut hankkeen toteuttamiselle tarpeelliset välittömät kustannukset. Hankkeeseen kuuluvia välillisiä kustannuksia voidaan hyväksyä enintään 12 prosenttia hankkeen välittömistä kustannuksista.
Jos avustusta käytetään esim. palveluiden ostamiseen, vuokraamiseen tai teettämiseen, avustuksen saajan on noudatettava hankintalainsäädäntöä (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016). Kustannusten kohtuullisuuden ja hankintojen avoimuuden varmistamiseksi tulee yli 20 000 euroa (alv 0%) ylittävät hankinnat kilpailuttaa pyytämällä tarjouksia useammalta kuin yhdeltä tavaran tai palveluntoimittajalta.
Mikäli maksettua avustusta ei voida käyttää myönnettyyn tarkoitukseen, avustuksen saajan tulee palauttaa maksettu avustus tai sen osa ministeriölle. Tästä on ilmoitettava etukäteen ministeriölle.
Ministeriö ja valtiontalouden tarkastusvirasto voivat tehdä valtionavustuksen saajan toimintaan ja talouteen kohdistuvia tarkastuksia. Mikäli avustusta on käytetty sen ehtojen vastaisella tavalla, voidaan avustuksia periä tarvittaessa takaisin.
Avustus tai sen osa voi jäädä käyttämättä esimerkiksi, jos hanke on voitu toteuttaa suunniteltua taloudellisemmin tai toimintaympäristössä on tapahtunut muutoksia. Käyttämättä jäänyt avustus palautetaan viipymättä työ- ja elinkeinoministeriölle avustuksen käytön tarkastuksen yhteydessä laadittavan valtionavustuksen lopullisen määrän vahvistuspäätöksen jälkeen.