- Yritykset
- Elinkeinopolitiikka
- Innovaatiopolitiikka
- Avaruuspolitiikka
- Avaruusasiain neuvottelukunta
- Kansallinen avaruusstrategia
- Kansainvälinen avaruusyhteistyö
- Kansallinen avaruuslainsäädäntö
- Lupa avaruustoimintaan
- Avaruusesineiden rekisteri
- Avaruustoiminnan valvonta
- Usein kysyttyjä kysymyksiä astronauttihausta
- Usein kysyttyjä kysymyksiä ESAsta ja Suomen avaruuspolitiikasta
- Teollisoikeudet
- Kansainvälinen yhteistyö
- Ekosysteemipolitiikka
- Julkisten palveluiden uudistaminen
- Innovatiiviset julkiset hankinnat
- Innovaatiopolitiikan arviointi
- Kasvuportfolio
- Eurooppalaiset digitaaliset innovaatiohubit
- Avaruuspolitiikka
- Painopistealueet
- Yrityksen toiminnan sääntely
- Yritysten kansainvälistyminen
- EU:n sisämarkkinat
- Yrityspalvelut
- Yhteiskuntavastuu
- Yritykset ja ihmisoikeudet
- Yhteiskuntavastuun ohjeet ja periaatteet
- OECD:n monikansallisten yritysten toimintaohjeiden yksittäistapausten käsittely
- Yhteiskunta- ja yritysvastuun neuvottelukunta
- Sosiaalisesti vastuulliset julkiset hankinnat
- Vastuullisuusraportointi
- Julkaisuja yhteiskuntavastuusta
- Korruption torjunta
- Sosiaaliset yritykset
- Toimialapalvelu
- Yritysrahoitus
- Työelämä
- Työlainsäädäntö
- Työsopimus ja työsuhde
- Työaika ja vuosiloma
- Työntekijöiden osaamisen kehittäminen ja ylläpitäminen
- Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo työelämässä
- Yksityisyyden suoja työelämässä ja työ lasten kanssa
- Yhteistoimintamenettely ja muut henkilöstön osallistumisjärjestelmät
- Yhteistoimintalain ydinkohdat
- Neuvotteluvelvollisuus
- Tiedottamisvelvollisuus
- Yrityksen yleiset suunnitelmat, periaatteet ja tavoitteet
- Henkilöstösuunnitelma ja koulutustavoitteet
- Sopiminen ja henkilöstön päätökset
- Yhteistoimintaneuvottelut työvoiman käyttöä vähennettäessä
- Salassapitovelvoitteet ja seuraamukset
- Ulkopuolisen työvoiman käyttö
- Liikkeenluovutus
- Yhteistoiminta suomalaisessa yritysryhmässä
- Yhteistoiminta yhteisönlaajuisessa yritysryhmässä
- Henkilöstöedustus eurooppayhtiössä ja eurooppaosuuskunnassa
- Henkilöstörahastot
- Yhteistoimintalain ydinkohdat
- Työehtosopimukset ja työriitojen sovittelu
- Tilaajavastuu
- Työntekijän suoja työnantajan maksukyvyttömyystilanteessa
- Kansainvälinen työjärjestö ILO
- Työelämän kehittäminen
- Maahanmuuttajien kotouttaminen
- Työllisyys
- Tuet ja korvaukset
- Työllisyyskatsaus ja Työnvälitystilasto
- Työlainsäädäntö
- Energia
- Energia- ja ilmastostrategia
- Sähkömarkkinat
- Päästökauppa
- Uusiutuva energia
- Energiatehokkuus
- Energia- ja investointituet
- Ydinenergia
- Energiahuollon varmuus
- Energiakolumnit
- Energia-alan EU- ja kansainvälinen yhteistyö
- Energiateknologiat
- Kilpailu ja kuluttajat
- Alueet
- Aluekehittämisen tavoitteet ja suunnittelu
- Alueiden kehittämisen painopisteet
- Aluekehittämiskeskustelut
- Alueiden kehittäminen ja maakuntien liitot
- Maaseutu- ja saaristopolitiikka
- Aluekehityksen seuranta ja ennakointi
- Tukialueet
- Alueiden kehittämisen lainsäädäntö
- Määrärahajaot
- Alueiden uudistumisen neuvottelukunta (AUNE)
- Aluekehittämisen uutiskirje
- Kaupunkikehittäminen
- Rakennemuutos
- EU:n alue- ja rakennepolitiikka
- ELY-keskukset
- Aluekehittämisen tavoitteet ja suunnittelu
Ydinenergia
OECD Nuclear Energy Agency NEA
Suomi osallistuu teollistuneiden maiden yhteistyöhön OECD:n ydinenergiajärjestö NEA:ssa (Nuclear Energy Agency). Järjestön työskentelyyn osallistuu 32 jäsenmaata, tähän kuuluvat kaikki Pohjoismaat. Työ- ja elinkeinoministeriö osallistuu Suomen edustajana NEA:n toimintaan. Järjestön pääkonttori sijaitsee Pariisissa.
Suomi liittyi NEA:an vuonna 1976. NEA:n tehtävänä on kansainvälisen yhteistyön avulla auttaa jäsenmaita säilyttämään ja kehittämään teknisiä ja juridisia edellytyksiä ydinenergian turvalliselle, ympäristöystävälliselle, taloudelliselle ja rauhanomaiselle käytölle.
NEA:ssa työskennellään kahdeksan eri alueen aihepiireissä, pääosin työryhmissä ja projektimuotoisena työnä: ydinturvallisuus, energiateknologian kehitys, ydinjätehuolto, säteilysuojelu, laki- ja ydinvastuuasiat, tieteellinen toiminta, tietopankki sekä tiedotus ja tiedonsiirto.
Kansainvälinen atomienergiajärjestö IAEA
Kansainvälinen atomienergiajärjestö IAEA on YK:n alainen itsenäinen järjestö. IAEA on perustettu vuonna 1957. Suomi liittyi järjestön jäseneksi vuonna 1958. IAEA:n pääkonttori on Wienissä.
IAEA:n keskeisiä tehtäviä on ydinsulkusopimuksen noudattamisen valvonta. Vuonna 1970 voimaan tulleen ydinsulkusopimuksen (Non-Proliferation Treaty) tarkoituksena on estää ydinaseiden omistuksen leviäminen alkuperäisten viiden ydinasevaltion – Yhdysvaltain, Venäjän, Britannian, Ranskan ja Kiinan – ulkopuolelle. Lisäksi pyrkimyksenä on ydinaseriisunta sekä ydinenergian rauhanomaisen käytön edistäminen. Sopimukseen on liittynyt 189 valtiota, ulkopuolelle ovat jääneet mm. Intia, Pakistan ja Israel. Pohjois-Korea on irrottautunut ydinsulkusopimuksesta.
IAEA:n muita tehtäviä ovat säteily- ja ydinturvallisuuden edistäminen sekä ydinenergian rauhanomaisen käytön edistäminen teknisen avun kautta. Järjestön puitteissa on mm. solmittu yleissopimukset ydinturvallisuudesta, ydinjätteistä ja ydinaineiden turvajärjestelyistä.
Yhteistyötä on myös lähialueiden ydinturvallisuuden parantamiseksi. Sen pääasiallinen toteuttaja on Säteilyturvakeskus, joka on koordinoinut ja toteuttanut parannushankkeita Leningradin ja Kuolan ydinvoimalaitoksilla sekä tukenut Venäjän ydinturvallisuusviranomaista. Toimintaa rahoittaa ulkoasiainministeriö.
Lisätietoja:
Liisa Heikinheimo
Jorma Aurela